شناسهٔ خبر: 51555138 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از منظر حقوقی چیزی در برجام تغییر نکرده است

کارشناس حقوق بین الملل گفت: ما در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که آمریکا از برجام خارج شده، اروپا به تعهدات خود عمل نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، داوود آقایی کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به برجام گفت: برجام یک توافقنامه‌ای است مبتنی بر معیار‌ها و قوانین بین المللی که طرفین را متعهد به اجرای توافقات کند. اینکه برخی طرفین در گذشته به این توافق عمل نکرده اند یک مسئله سیاسی است، اما از نظر حقوقی همچنان این ظرفیت وجود دارد تا طرفین به برجام سال ۲۰۱۵ بازگردند.  امروز برجام به نحوی پروژه‌ای حقوقی و سیاسی شده و از منظر حقوقی چیزی تغییر نکرده است، اما از نظر سیاسی عوامل تاثیرگذار تغییر کرده‌اند.

به گفته آقایی امروز با متغیر‌هایی مواجه هستیم که در سال ۲۰۱۵ وجود خارجی نداشتند و به همین علت علاوه بر مسائل حقوقی باید به مولفه‌های سیاسی در مذاکرات احیای برجام توجه شود. ما در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که آمریکا از برجام خارج شده، اروپا به تعهدات خود عمل نکرده است. امروز اراده طرف‌های برجام از هر چیزی در راستای رسیدن به توافق مهم‌تر است و مشخصا فضای حقوقی و سیاسی نیز پس از نشان دادن اراده ایجاد خواهد شد.

دور هفتم مذاکرات پس از وقفه‌ای چندماهه، در دولت جدید از هشتم آذر آغاز شد و روز جمعه پایان یافت. تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. بعضی مقامات اعلام کرده اند که دور بعدی مذاکرات در دی ماه برگزار می‌شود.

این کارشناس مسائل حقوقی می گوید: امروز ایران و طرف‌های برجام به صراحت عنوان کرده اند که خواستار توافق هستند. ایران باید شرایط داخل و خارج را در نظر بگیرد. تیم مذاکره کننده ایران باید در مجموع به شرایط داخلی کشور نیز توجه داشته باشد. مذاکره باید از بن بست ایجاد شده خارج شود. هنر مذاکره در این است که راه حل‌هایی داشته باشیم تا طرفین مشتاق به توافق شوند و منافع طرفین تامین شود. امروز رسیدن به توافق مهم است و باید به این سمت حرکت کرد. امروز مشخص شده که رفع تحریم‌ها علیه ایران مستلزم انجام مقدماتی است که از مسیر برجام می‌توان این مقدمات را فراهم کرد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در وین گفت که ما در قبال گفت‌وگو‌هایی که در ۶ دور قبل انجام گرفته بود و پیش‌نویس‌هایی که تا آن زمان تولید شده بود، مواضع، دیدگاه‌ها و اصلاحات مدنظر تیم ایرانی را لحاظ کردیم و این را در اسناد مذاکراتی درج کرده و به طرف مقابل ارائه کردیم. به طور مشخص دو سند برای مذاکرات مهم بود، یکی سند مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اصلی و دستورکار مهم تیم مذاکراتی ایران بود، البته این اولویت صرفا مربوط به ما نیست، بلکه طرف‌های دیگر از جمله برخی از اعضای ۱+۴ مانند چین هم به صراحت در جلسات تصریح کردند که اولویت مدنظر آن‌ها منطبق با اولویت جمهوری اسلامی ایران است و آن موضوع لغو تحریم‌هاست.

به گفته آقایی، ما از مسیر برجام می‌توانیم یک تضمین از آمریکا بگیریم که  در آینده از برجام خارج نشوند. اساسا هیچ ساز و کار دیگری امروز خارج از برجام نمی‌توان متصور بود. 

انتهای پیام/

نظر شما