شناسهٔ خبر: 51545011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جابه‌جایی نظامیان امریکایی در عراق زیر بیرق خروج

روزنامه جوان

در پی توافقات انجام شده بین بغداد و واشنگتن، نیرو‌های به اصطلاح رزمی امریکا پایگاه‌های خود را در عراق تخلیه می‌کنند و پس از عین‌الاسد، دیروز پایگاه تحریر در اقلیم کردستان هم از نیرو‌های رزمی امریکا خالی شد؛ نیرو‌هایی که بعد از این به جای لباس نظامی، کت و شلوار به تن خواهند کرد و تحت عنوان مستشار به وظایف خود عمل می‌کنند و عملاً خروجی در کار نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

در پی توافقات انجام شده بین بغداد و واشنگتن، نیرو‌های به اصطلاح رزمی امریکا پایگاه‌های خود را در عراق تخلیه می‌کنند و پس از عین‌الاسد، دیروز پایگاه تحریر در اقلیم کردستان هم از نیرو‌های رزمی امریکا خالی شد؛ نیرو‌هایی که بعد از این به جای لباس نظامی، کت و شلوار به تن خواهند کرد و تحت عنوان مستشار به وظایف خود عمل می‌کنند و عملاً خروجی در کار نخواهد بود.

در شرایطی که عراقی‌ها خواهان خروج کامل نیرو‌های امریکایی از کشورشان هستند، اما امریکا تنها به جابه‌جایی نیرو‌های خود در عراق اقدام می‌کند.
فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که پایگاه حریر در اربیل از نیرو‌های رزمی وابسته به ائتلاف امریکایی تخلیه شد. تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری عراق (واع) با اشاره به تخلیه این پایگاه از نظامیان امریکایی گفت که مستشاران نظامیان در دو پایگاه عین‌الاسد و حریر حضور خواهند داشت. وی تصریح کرد که خروج نیرو‌های رزمی ائتلاف بین‌المللی از عراق بدون مشکل انجام شد و پایگاه حریر در اربیل نیز از نیرو‌های رزمی ائتلاف امریکایی خالی شده است. الخفاجی افزود که خروج این نیرو‌ها پیش از پایان سال جاری انجام شد و آن‌هایی که باقی مانده‌اند، شمار اندکی از مستشاران هستند که ارائه مشورت در زمینه مبارزه با تروریسم را بر عهده دارند. الخفاجی تأکید کرد: این مستشاران در دو پایگاه عین‌الاسد و حریر حضور خواهند داشت و نیرو‌های ما نیز تحویل اردوگاه‌های ائتلاف امریکایی را از اوایل سال جاری آغاز کرده‌اند. شنبه گذشته نیز نیرو‌های امریکایی پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار واقع در غرب عراق را تحویل نیرو‌های ارتش این کشور دادند. جولای گذشته بغداد و واشنگتن درباره خروج نظامیان امریکایی از عراق تا اواخر سال جاری میلادی به توافق رسیدند.
هر چند دولت عراق مدعی است بخش اعظم نیرو‌های امریکایی از عراق خارج می‌شوند، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود، هزاران نفر از نیرو‌های امریکایی تحت عنوان مستشار در عراقی باقی می‌مانند. تاکنون تصاویر و اخباری از خروج امریکایی‌ها از خاک عراق منتشر نشده است و فقط تعدادی نیرو از دو پایگاه خارج شده و به مکان دیگری در عراق منتقل شده‌اند. پایگاه خبری «المعلومه» از حضور نیرو‌های امریکایی در بیش از ۱۱ پایگاه واقع در شش استان عراق خبر داد و جزئیاتی از شمار نیرو‌های رزمی و آموزشی امریکایی را فاش کرد. طارق الربیعی، کارشناس امنیتی عراق قصد استقرار هزارو ۵۰۰ سرباز امریکایی در مرز‌های عراق و سوریه را فاش و تأکید کرد: «اعلامیه اخیر ناتو حاکی از طرح افزایش تعداد مربیان نظامی از ۵۰۰ به ۴هزار نفر است، در حالی که تعداد نیرو‌های امریکایی در عراق حدود ۸ هزار سرباز مستقر در پایگاه‌های ناشناخته است.» وی افزود که بیش از ۱۱ پایگاه نظامی امریکا در شش استان عراق وجود دارد که عبارتند از دو پایگاه در بغداد، یک پایگاه در موصل، سه پایگاه در منطقه کردستان، دو پایگاه در کرکوک، دو پایگاه در الانبار و یک پایگاه در تکریت. این کارشناس امنیتی تصریح کرد: «شمار نظامیان غیرامریکایی در عراق به ۲ هزارو ۴۰۰ نفر می‌رسد که به نمایندگی از سایر کشور‌ها تحت عنوان ائتلاف مبارزه با تروریسم وارد کشور شده‌اند که تا به حال در خصوص آن‌ها به صراحت سخنی گفته نشده است.» به رغم ادعای بغداد به خروج بیشتر نیرو‌های امریکایی، اما مقامات امریکایی اخیراً اعلام کرده‌اند حداقل ۲ هزارو ۵۰۰ نیروی امریکایی در عراق باقی می‌مانند. امریکایی‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند خروج از عراق سال‌ها زمان می‌برد و آنچه در افغانستان اتفاق افتاد در عراق تکرار نمی‌شود.
هشدار مقاومت به امریکا
گروه‌های عراقی که عزم جدی برای بیرون راندن امریکایی‌ها دارند، بار دیگر به اشغالگران هشدار دادند. فلاح الیاسری، عضو فراکسیون صادقون عراق گفت که گروه‌های مقاومت، آستین‌ها را بالا زده و برای درگیری مستقیم با نیرو‌های امریکایی در صورت نقض توافقنامه عقب‌نشینی آماده شده‌اند. وی در گفتگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: «گفت‌وگوی راهبردی در خصوص خروج نیرو‌های مسلح از عراق روشن بود و ما هیچ تعللی را برای ماندن در داخل این کشور نمی‌پذیریم و پایان ماه آینده، موعد نجات یا مرگ آن‌ها خواهد شد.» الیاسری تصریح کرد: «خروج نیرو‌های نظامی خارجی از عراق در پایان سال جاری به مثابه اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش است، زیرا آن‌ها جزء جدایی‌ناپذیر تروریسم هستند.» هیثم الخزعلی، تحلیلگر سیاسی عراقی پیشتر گفته بود: «نیرو‌های امریکایی در پایگاه‌های خود با همان تعداد و تجهیزات باقی هستند و تغییر مأموریت آنها، حقیقت تداوم حضور آن‌ها در خاک عراق را نفی نمی‌کند، پیگیری جدول زمانبندی شده عقب‌نشینی این نیرو‌ها از سوی دولت عراق، خنده‌دار است.» امریکایی‌ها که به دنبال تضعیف گروه‌های مقاومت و حضور ایران در عراق هستند، حاضر نیستند به این زودی خاک عراق را ترک کنند. نیرو‌های مقاومت عراق ضمن ابراز نگرانی از تعلل طرف امریکایی در خروج از عراق تأکید کرده‌اند جناح‌های مقاومت اسلامی به نیات و تصمیم دولت امریکا بری خروج نیروهایش از عراق اعتماد ندارند. گروه‌های مقاومت در دو سال گذشته بار‌ها هشدار داده‌اند اگر نیرو‌های خارجی عراق را ترک نکنند، برای بیرون راندن آن‌ها به زور متوسل می‌شوند.

نظر شما