شناسهٔ خبر: 51524646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۱۵ هکتار پارک ملی گلستان در آتش سوخت

روزنامه جوان

از حدود یک هفته پیش آتش به جان پارک ملی گلستان افتاده و با اینکه هر روز اعلام می‌شود حریق اطفا شده، اما به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه همچنین وزش باد و بر جای ماندن کنده‌های نیمه‌سوخته هر روز بخش جدیدی از جنگل گرفتار شعله‌های آتش شده و درختان خاکستر می‌شوند

صاحب‌خبر -

از حدود یک هفته پیش آتش به جان پارک ملی گلستان افتاده و با اینکه هر روز اعلام می‌شود حریق اطفا شده، اما به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه همچنین وزش باد و بر جای ماندن کنده‌های نیمه‌سوخته هر روز بخش جدیدی از جنگل گرفتار شعله‌های آتش شده و درختان خاکستر می‌شوند. بر اساس گزارش‌های منتشره فقط در سه حریق حدود ۱۵ هکتار از جنگل گلستان خسارت دیده است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا ۲۰ هکتار هم برسد. با اینکه بالگرد‌های هوا فضای سپاه هنوز در منطقه حضور دارند، اما وزش باد، حالت صخره‌ای و شیب زیاد کار اطفا را با مشکل مواجه کرده است. هم اکنون دود فضای محوطه را فرا گرفته و همین امر عملیات اطفای حریق را برای بالگرد‌ها و نیرو‌هایی که از طریق زمین به منطقه اعزام شده‌اند، سخت کرده است.


از چهارشنبه گذشته آتش به جان پارک ملی گلستان افتاده و بعد از گذشت یک هفته وضعیت بخشی از جنگل که درگیر حریق است هنوز به حالت عادی بازنگشته است. به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، هنوز تعدادی کنده نیم‌سوخته در محدوده حریق وجود دارد که با کمک نیرو‌های حفاظتی، گروه‌های مردمی و بسیج و به‌کارگیری بالگرد‌های سپاه، پاکسازی کامل منطقه در حال انجام است.
محمدرضا کنعانی درباره آخرین وضعیت پارک ملی گلستان و حریق‌های رخ داده در چند روز اخیر در این ذخیره‌گاه ارزشمند زیست‌کره می‌گوید: «از یک هفته پیش حریق در این منطقه شروع شده و چهار مورد آتش‌سوزی بزرگ خساراتی به منطقه وارد و درختان زیادی را به خاکستر تبدیل کرده است. به طوری که حریق نخست، عصر همان روزی که شروع شد، اطفا شد، اما به علت سوختن کنده درختان و آتش‌های زیر خاکستر، برای پاکسازی نیرو‌ها را در منطقه نگه داشتیم. با این حال ۸ هکتار از پارک ملی گلستان در این حریق آسیب دید.» وی با بیان اینکه در حریق دوم ۵/۱ هکتار از عرصه‌های پارک ملی خسارت دید، تصریح می‌کند: «این بار آتش در منطقه «قوش چشمه» شروع شد و تا حدود ساعت ۱۲ شب پنج‌شنبه ادامه داشت و نیرو‌های حاضر در منطقه این آتش را هم خاموش کردند. اما عصر روز جمعه در منطقه «کندسکوه» در محدوده منطقه حفاظت‌شده لوه و پارک ملی گلستان آتش شعله‌ور شد و ۲ هکتار از عرصه‌ها خسارت دید.
چهارمین مورد آتش‌سوزی دوباره در منطقه «قوش چشمه» شروع شد و تا شنبه شب ادامه داشت. ولی این پایان کار نبود تا به امروز آتش‌سوزی‌های جسته گریخته‌ای به وقوع پیوسته که صعب‌العبور بودن و وزش شدید باد در کنار وضعیت توپوگرافی منطقه کار اطفا را سخت و کند کرده است.»
تا پاکسازی نهایی تلاش‌ها ادامه دارد
طی دو روز گذشته وقتی وزش باد متوقف شد، استفاده از بالگرد‌ها در دستور کار قرار گرفت و نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی و محیط زیست، بسیج و گروه‌های مردمی برای اطفای حریق وارد عمل شد و تقریباً آتش را خاموش کردند. با اینکه گفته می‌شد حریق فعال در منطقه وجود ندارد، اما برخی کنده‌های نیم‌سوخته در محدوده آتش گرفته باید پاکسازی می‌شد تا دوباره شعله‌ها فوران نکنند. برای همین ۱۴۵ نفر از نیرو‌های خبره از بخش‌های مختلف در منطقه حضور پیدا کردند و بالگرد‌های سپاه و هلال احمر نیز همچنان در منطقه حاضر و به پرواز در می‌آیند.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان، بررسی‌های اخیر نشان داد که هنوز تعدادی کنده درخت نیمه‌سوخته در منطقه وجود دارد که باید در اسرع وقت کار پاکسازی صورت گیرد. چون اگر وزش باد شروع شود، ممکن است دوباره شعله‌های آتش زبانه بکشد.
کنعانی خاطر نشان می‌کند: «بالگرد‌ها در منطقه هستند و نیرو‌های محیط زیست، بسیج، منابع طبیعی و گروه‌های مردمی نیز مشغول پاکسازی هستند. تا روز گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد محدوده حریق، پاکسازی شده و تا نهایی شدن کار‌ها از هیچ تلاشی دست نمی‌کشیم.» بر اساس گزارش اراده محیط زیست گلستان تا کنون نزدیک به ۱۲ هکتار از عرصه‌های پارک ملی این استان خسارت دیده و در مورد خسارت حریق‌های بعدی که رخ داده باید منطقه از طریق جی پی اس مشخص شود. اما احمد تجری‌مفرد، فرماندار گالیکش روز شنبه با اشاره به حریقی که در منطقه قوش چشمه آغاز شد بود و همچنان ادامه داشت، گفته بود تا کنون ۱۵ هکتار از پارک ملی گلستان در این منطقه در آتش سوخته است. ضمن اینکه در هفته گذشته حدود ۸ هکتار از محدوده جنگل‌های پارک ملی گلستان در منطقه دره شمالی تنگراه نیز در اثر آتش‌سوزی دچار خسارت شده بود. وزش باد شدید و صخره‌ای و شیب زیاد منطقه کار اطفا را با مشکل مواجه کرده است.
با این حال بالگرد‌های هوا فضای سپاه هنوز در منطقه پرواز دارند. مشکل اصلی در دره‌ای بودن منطقه است و، چون آتش‌سوزی در دره واقع شده و دود فضای محوطه عظیمی را فرا گرفته، عملیات اطفای حریق هم برای بالگرد‌ها و هم برای نیرو‌هایی که از طریق زمینی به منطقه رفته‌اند، سخت شده است.

نظر شما