شناسهٔ خبر: 51515937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۳۰ آذر

الزام بانک‌ها به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها/۵۲۶ دستگاه واگن باری و مسافری نو وارد ناوگان ریلی کشور شد

سهمیه بنزین دی‌ماه امشب واریز می‌شود، الزام بانک‌ها به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها، ۵۲۶ دستگاه واگن باری و مسافری نو وارد ناوگان ریلی کشور شد، نرخ رسمی ۲۱ ارز کاهش یافت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان ، مهمترین اخبار اقتصادی امرو سه شنبه ۳۰ آذر شبستان به شرح زیر است:

سهمیه بنزین دی‌ماه امشب واریز می‌شود

سهمیه بنزین دیماه ساعت ۲۴ امشب (سه‌شنبه) بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته در کارت‌های سوخت واریز می‌شود. سهمیه بنزین در آغاز هر ماه در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود، بر این اساس سهمیه بنزین دی ماه ۱۴۰۰، امشب در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

این سهمیه بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته خواهد بود و تغییری نیز در میزان ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت ایجاد نشده است.

سهمیه بنزین برای خودروهای سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودروهای سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

سهمیه‌بندی بنزین در کشور از ۲۴ آبان سال ۹۸ با هدف اصلاح الگوی مصرف و افزایش فرصت‌های صادراتی با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دوباره آغاز شد.

بر اساس سهمیه‌بندی بنزین، هر لیتر بنزین یارانه‌ای، یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد سه‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت بنزین سوپر نیز سه‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

امشب بیست و هفتمین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

 

الزام بانک‌ها به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها

ا توجه به ابلاغیه اخیر این بانک، بانک‌ها در تلاش‌اند خدمات ثبت، تایید و انتقال چک‌های بنفش رنگ با عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، تائید و انتقال آن در سامانه صیاد است» را از طریق خودپردازها و کیوسک‌های خود ارائه کنند.

بر این اساس، نحوه دریافت خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها به شرح ذیل است: 

الف – نحوه استفاده صادرکنندگان چک از خدمات خودپرداز: 
صادرکننده چک می تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده از سوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده، به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کرده و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی ثبت چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد و مشاهده اطلاعات اولیه ثابت چک، نسبت به ثبت صدور چک با وارد نمودن اطلاعات تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی نفع چک اقدام کند. 

* به عنوان مثال چنانچه دسته چک از سوی بانک x صادر شده باشد، متقاضی صدور چک (صادرکننده چک) می‌تواند با استفاده از کارت بانکی صادره از بانک x و مراجعه به خودپرداز بانک یادشده نسبت به ثبت صدور چک اقدام کند.

ب – نحوه استفاده گیرندگان چک از خدمات خودپرداز: 
گیرنده چک می تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی و مراجعه به خودپرداز (شرط یکسان بودن بانک صادرکننده کارت و ارائه دهنده خودپرداز الزامی است)‌ و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی تایید دریافت/انتقال چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی 16 رقمی مندرج در برگه چک دریافتی و مشاهده اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود، عملیات تائید دریافت دریافت چک/انتقال چک به شخص ثالث را انجام دهد. 

* به عنوان مثال چنانچه متقاضی تائید چک به خودپرداز بانک x برای انجام عملیات تائید/انتقال مراجعه می‌کند، الزاما با استفاده از کارت بانکی صادر شده توسط بانک x می‌تواند نسبت به تائید و یا انتقال چک اقدام کند. این عملیات می‌تواند درخصوص هر چک صادر شده از شبکه بانکی انجام پذیرد.  

در پایان خاطرنشان می‌سازد خدمات یادشده به زودی توسط بانک‌ها از طریق خودپردازها و کیوسک‌های بانکی به عموم مردم ارائه خواهد شد.

 

۵۲۶ دستگاه واگن باری و مسافری نو وارد ناوگان ریلی کشور شد

امروز(سه شنبه ۳۰ آذر) در مراسمی که با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد، ۵۲۶ دستگاه انواع واگن نو، بازسازی و بهسازی شده وارد ناوگان ریلی کشور شد.

ارزش این واگن‌ها ۷۹۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس اعلام شرکت راه آهن از این تعداد ۵۰۰ دستگاه واگن باری نو به ارزش ۶۶۰ میلیارد تومان و یک دستگاه واگن مسافری نو به ارزش ۱۶ میلیارد تومان است.

 ۲۵ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده به ارزش ۱۱۸ میلیارد تومان نیز در جمع ناوگان الحاقی امروز قرار دارد.

 

نرخ رسمی ۲۱ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰) اعلام کرد که بر اساس آن بهای ۲۱ واحد پولی کاهش و قیمت ۱۸ ارز افزایش یافت. همچنین نرخ ۷ واحد پولی دیگر ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۵۳۳ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۴۳۷ ریال ارزش‌گذاری شد. برپایه این گزارش، امروز هر فرانک سوییس ۴۵ هزار و ۶۴۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۹۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۴۱ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۸۰ریال، روپیه هند ۵۵۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۵۸۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۵۶۷ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷هزار و ۲۰ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۴ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۴۵۷ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۲۱۵ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۶۶۳ ریال، لیر ترکیه دو هزار و ۳۱۱ ریال، روبل روسیه ۵۶۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۸۹۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۷۳۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۶۹۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۶۱۱ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۱۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۹۴ ریال تعیین قیمت شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۸۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۹۲۹ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۴۱ ، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۲۵۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۵۶۹ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۷۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۱ریال، افغانی افغانستان ۴۱۲ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۵۹۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۲۷۲ریال، سومونی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۴ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۳ ریال قیمت خورد. 

 

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کسری بودجه کمک کند

هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته (دوشنبه 29 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به اینکه در برخی کالا‌ها اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث رشد قیمتی بیش از ۱۵۰ درصد شد، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام مورد توجه قرار گرفت و ابتدا تمام کالا‌ها را مشمول می‌شد، ولی بعد از مشاهده خروج منابع ارزی از کشور به ۲۵ قلم کالا اختصاص یافت تا اینکه در سال‌های اخیر به ۵ قلم کالا تخصیص یافت.

 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فاصله گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی، توزیع رانت بود، گفت: قبل از سال ۹۷ حدود ۱۴ شرکت صادراتی کالا‌ها را وارد کشور می‌کردند که با اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعداد این شرکت‌ها به بیش از ۴۰۰ شرکت افزایش یافت و دوباره کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را صادر می‌کردند.

 

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کسری بودجه کمک کند و بار کسری بودجه را کاهش دهد، گفت: وقتی بار کسری بودجه کاهش یافت، خلق پول به دلیل اتکای کمتر به سیستم بانکی کمتر می‌شود و از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما