شناسهٔ خبر: 51515504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش در حال پیشروی به خارج از پارک ملی گلستان است

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: آتش‌سوزی که از روز گذشته در محدوده دره‌شمالی پارک ملی گلستان شروع شده بود با وزش باد شدید در حال پیشروی به سمت خارج از محدوده این ذخیره‌گاه زیست‌کره است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا کنعانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح آخرین وضعیت آتش‌سوزی پارک ملی گلستان، اظهارداشت: ۲۰۰ نیروی امدادی در ۲ نقطه درگیر با آتش سوزی مشغول اطفای حریق هستند و هشت دستگاه ماشین آتش نشانی نیز از شهرستان‌های همجوار در پارک مستقر شدند.

وی افزود: از دیروز نیروهای منابع طبیعی، محیط بانی، محیط زیست و مردم محلی در حال اطفای آتش سوزی پنجم در پارک ملی گلستان هستند و عملیات اطفا همچنان ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: همچنین محدوده‌ای از منطقه قوشه‌چشمه که آتش آن مهار شده بود بعد از ۴۸ ساعت دوباره دستخوش حریق شد و هم اینک نیروها در هر ۲ منطقه درگیر آتش سوزی در حال انجام عملیات اطفا هستند.

کنعانی افزود: علاوه بر نیروهای امدادی مستقر در محل آتش سوزی، امروز نیروهای سپاه و بسیج هم از شهرستان‌های همجوار برای کمک اعزام شدند.

وی گفت: ۲ فروند بالگرد هوافضای سپاه و هلال احمر نیز در فرودگاه کلاله مستقر هستند که به محض مساعد شدن شرایط جوی عملیات آب‌پاشی را انجام دهند اما هم اکنون وزش باد شدید و گرد و غبار حاکم مانع از پرواز آنها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اظهارداشت: در سه حریق اول ۱۱.۵ هکتار از پارک ملی گلستان درگیر حریق شد که این عدد بر اساس برآورد اولیه در آتش سوزی چهارم به حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار می‌رسد.

نوربخش داداشی، مدیرکل هواشناسی گلستان سرعت وزش باد در پارک ملی گلستان را ۵۴ کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: بعدازظهر امروز شاهد وزش جریانات شمالی مرطوب در منطقه خواهیم بود و احتمال بارش پراکنده و خفیف باران در مناطق کوهستانی وجود دارد.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

نظر شما