خبرگزاری میزان - «رستم قاسمی» در مراسم ورود ۵۲۶ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازیشده شبکه ریلی گفت: در حوزه حملونقل که یکی از حوزههای مهم کشور است به دلایل متعددی عقبماندگی جدی داریم که بخشی به مسائل بینالمللی بازمیگردد و امروز ما شرایط خوبی نداریم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با طرح تحول حمل و نقل که هنوز در دست بررسی است، کشور طی دو سال آینده تحول جدی را به دنبال خواهد داشت این طرح به مقامات کشور ارائه داده شده و امیدواریم نهایی شود.
وی بیان کرد: حجم باری که به خصوص در کشورهای همسایه و کشورهای دورتر وجود دارد میتواند سهم قابل توجهی از درآمد کشور را به خود اختصاصی بدهد.
قاسمی تأکید کرد: توسعه زیرساختها نیازمند اعتبارات زیادی است و با بودجه فعلی وزارت راه و شهرسازی امکان رسیدن به این زیرساختها وجود ندارد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: اگر بخواهیم در حوزه حملونقل به تحول برسیم باید در حوزه حمل ونقل ریلی با روشهای دیگر به این پتانسیل نهفته در کشور دست پیدا کنیم.
وی در ادامه گفت: هندیها برای انتقال بار از روسیه به این کشور بیش از ۵۰ میلیون تن بار جابجا میکنند که امروز از روسیه به چین انتقال داده میشود.
قاسمی گفت: ما نیاز به واردات نداریم و اجازه واردات هم نخواهیم داد. برنامهای داریم تا طرح تحول حملونقل ایجاد و منابعی ایجاد کنیم که واگنها در بخش باری و مسافری به میزان لازم ساخته شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با طرحی که هنوز در دست بررسی است، کشور طی دو سال آینده تحول جدی را به دنبال خواهد داشت. این طرح به مقامات کشور ارائه داده شده و امیدواریم نهایی شود.
وی تصریح کرد: در حوزه ریلی به روشهای فعلی تحول حمل و نقل ممکن نیست؛ به اندازه کافی ثروت در کشور وجود دارد و ما به مجوزها نیاز داریم.
قاسمی گفت: برای بخش آزادراهی فرصت خوبی را برای سرمایهگذاران پیشبینی کردیم و قصد داریم شیرینسازی سرمایهگذاری را انجام دهیم و مالیاتها را حذف کنیم.
وی با اشاره به تبادل ۵۰ میلیون تنی بار در سال میان روسیه و هند گفت: در حال حاضر این بار از کانال سوئز به هند میرسد که هزینه حمل یک تُن بار از این کانال، چند برابر عبور از ایران و زمان آن نیز حداقل ٣ برابر عبور بار از مسیر ایران است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیراً باری از فنلاند به هند حمل کردیم که با احتساب حمل کامیونی این بار در قطعه رشت به آستارا که ریل وجود ندارد، ۲۱ روز زمان برد. اما حمل این بار از کانال سوئز ٣ ماه طول میکشد.
قاسمی به توافقاتی با کشورهای همسایه و منطقه از جمله آذربایجان، پاکستان، هند، قزاقستان و قرقیزستان در چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: اگر کریدورهای اصلی تکمیل شود با توافقات صورت گرفته درآمدی که از ترانزیت به ویژه حمل ریلی برای کشور به دست میآید، از سایر درآمدهای اساسی کشور کمتر نخواهد بود.
وی افزود: محورهای ریلی چابهار سرخس، شلمچه بصره و رشت آستارا کریدورهای اصلی ترانزیتی برای تکمیل زیرساخت است که تکمیل این زیرساختها پول زیادی نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت افزایش ناوگان گفت: در بخش واگنباری و مسافری مشکلی نداریم بلکه مشکل ما در بخش لوکوموتیو است.
قاسمی با بیان اینکه ۴٠٠ هزار کامیون سالانه در جادهها تردد دارند گفت: سالی ۲ و نیم میلیارد دلار هزینه سوخت پنهان به دلیل فرسودگی ۱۶۰ هزار کامیون داریم که باید نوسازی صورت گیرد.
وی بیان کرد: به زودی قرارداد ساخت اتصال راهآهن شلمچه به بصره با عراقیها به امضا میرسد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۲ صندوق ملی، یکی در حوزه حمل و نقل و دیگری در مسکن ایجاد شده که تمام درآمدهای عمومی و همچنین درآمدهای بالقوه وزارت راه برای بهینه کردن هزینهها به این دو صندوق منتقل میشود ضمن اینکه اخیراً قانون راهاندازی صندوق ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.
- بیشتر بخوانید:
- وزیر راه و شهرسازی: طرح تحول حملونقل در دست بررسی است
انتهای پیام/
نظر شما