شناسهٔ خبر: 51505310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ایجاد منطقه عاری از سلاح‌‎های کشتار جمعی مستلزم حضور بازرسان است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصمیم مصر برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انتخاب درستی خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایمنا، رافائل گروسی تصمیم مصر برای پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را انتخاب درستی خواند و اظهار کرد: آژانس نمی‌تواند کشورها را مجبور به امضای این پیمان کند.

وی افزود: آژانس به صورت پیوسته، تلاش‌ها برای عدم وجود سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما این روند را دنبال می‌کنیم و ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی مستلزم حضور بازرسان است که این کار را در چارچوب توافقات دوجانبه با کشورها انجام می‌دهیم، همانطور که با مصر و اکثر کشورها انجام می‌دهیم. برخی کشورها هستند که کنوانسیون منع سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده‌اند.

گروسی تصریح کرد: این موضوع تردیدهایی را در مورد امکان پذیر بودن توافق ایجاد می‌کند و مردم را وادار می‌کند که خواستار پیوستن همه کشورهای منطقه (خاورمیانه) به این معاهده شوند که این مساله به یک فرآیند سیاسی و تصمیمات ملی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه هر کشوری تصمیم خود را می‌گیرد و مصر تصمیم درستی مبنی بر عدم تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گرفته است، تاکید کرد: این کشور ترجیح داده است کشوری دوستدار صلح باشد و همانند بیش از ۱۹۰ کشوری که طرف‌های کنوانسیون منع سلاح‌های هسته‌ای هستند، مورد بازرسی قرار گیرد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: زمانی که کشورهایی این معاهده را امضا نکنند، جامعه بین المللی از طریق مصوبات سازمان ملل و آژانس بین المللی خواستار پایبندی به این معاهده می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما