شناسهٔ خبر: 51504051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نهاد‌های جهانی به تعهدات درقبال پناهندگان افغان عمل کنند

وزیر کشور با بیان اینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمانی انسانی و در چارچوب خدمت به بشریت شکل گرفته است، گفت: انتظار داریم سازمان‌های بین‌المللی به تعهدات خود در حوزه پناهندگان عمل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، احمد وحیدی در نشست مشترک با «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: به همین دلیل انتظار داریم که سازمان‌های بین‌المللی و اروپا به تعهدات مالی خود در حوزه پناهندگان عمل کنند.

وزیر کشور گفت: نسبت به نهاد کمیساریای عالی پناهندگان احساس خوبی داریم. کمیساریای عالی پناهندگان سازمانی انسانی و در چارچوب خدمت به بشریت شکل گرفته است و به همین دلیل احساس مثبتی به این نهاد بین‌المللی داریم.

وحیدی با اشاره به ارائه خدمات درمانی و آموزشی به اتباع افغانستانی مقیم ایران، گفت: اتباع خارجی مقیم در داخل کشور همچون سایر شهروندان ایرانی خدمات بهداشتی و درمانی مناسب دریافت می‌کنند.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگز دیواری برای ممانعت از ورود مهاجرین نکشیده است و این در حالی است که حمایت بین‌المللی از خدماتی که ایران به اتباع بیگانه می‌دهد، ناچیز است.

وزیر کشور گفت: احساس ما این است که طرف‌های اروپایی این تصور را دارند که جمهوری اسلامی ایران مهاجرین را می‌پذیرد و از این جهت نگران گسیل شدن مهاجرین به سمت مرز‌های خودشان نیستند و این در حالی است که ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران محدود است و باید حمایت‌های جدی در این خصوص صورت گیرد.

او ادامه داد: انتظار ما این است که جامعه جهانی این واقعیت را درک کند و به تعهدات خود در قبال اتباع خارجی مقیم در ایران عمل نماید.

وزیر کشور در ادامه به رویکرد آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: وضعیت و شرایط کنونی در افغانستان را آمریکا رقم زده، پول‌های مردم افغانستان را بلوکه کرده و مسبب اصلی گرفتاری‌های امروز مردم افغانستان است.

وحیدی با اشاره به برخورد‌های نامناسب برخی از کشور‌ها با مهاجرین، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با نگاه انسان دوستانه همواره برخورد مناسبی با اتباع خارجی داشته، اما این دلیل نمی‌شود که اروپایی‌ها به تکلیف خود در خصوص پناهندگان عمل نکنند و باید در نظر داشته باشند که مقصد مهم این مهاجرت‌ها اروپا است.

وزیر کشور گفت: انتظار داریم حمایت‌های مالی مؤثر از سوی سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه اروپا به منظور خدمات بیشتر به اتباع خارجی در اختیار ایران قرار گیرد.

وحیدی ادامه داد: رسالت همه ما این است که شرایط بازگشت با کرامت اتباع افغانستانی فراهم شود. برای ما مهم است که بازگشت اتباع به کشورشان در کمال سلامت و امنیت کامل باشد و زندگی عادی‌شان را از سر بگیرند.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم همکاری‌های ما عمیق‌تر شود تا کمک کنیم آلام ملت افغانستان کاهش یابد.

انتهای پیام/

نظر شما