شناسهٔ خبر: 51498119 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در پایان معاملات امروز

افزایش ۹۸۴۱ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز با ۹ هزار و ۸۴۱ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروز (دوشنبه 29 آذر) سومین روز کاری بورس در هفته جاری با رشد 1976 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 293 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بازار بورس در پایان معاملات امروز با ۹ هزار و ۸۴۱ واحد افزایش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی قرار گرفت.

 

شاخص کل (هم‌وزن) با ۴۰۶ واحد افزایش به ۳۴۳ هزار و ۹۰۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۵۵ واحد رشد به ۲۱۶ هزار و ۳۱۶ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۱هزار و ۲۷۴ واحد و شاخص بازار دوم، هفت هزار و ۳۱ واحد افزایش داشتند.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای فولاد، وبصادر، وتجارت، شپدیس، وبملت، شستا و فملی به ترتیب با 1392، 324، 319، 256، 196، 142 و 100 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح امروز نمادهای خودرو - ايران‌ خودرو، كالا - بورس كالاي ايران، وبصادر - بانك صادرات ايران، فولاد - فولاد مباركه اصفهان، وتجارت - بانك تجارت، خساپا - سايپا و شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک‌هزار و ۸۳۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۹۷۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۷۱۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۹۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۵۲۵ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۵۰۰ واحد و بانک تجارت (وتجارت) با ۴۶۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل بورس کالای ایران (کالا) با ۱۶۸ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۴۳ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۱۳۵ واحد، بانک کارآفرین (وکار) با ۱۱۹ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳ ) با ۱۰۰ واحد و صنعتی غذایی کورش (غکورش) با ۷۳ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، امروز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، بورس کالای ایران (کالا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه دارویی برکت (برکت)، سایپا (خساپا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و بانک تجارت (وتجارت)‌ در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۱۵۳‌ میلیون و ۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و چهار میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۵ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

 

یادآور می شود: روز گذشته (یکشنبه 28 آذر) شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۳۸۷۰ واحدی معادل ۱.۰۶ درصدی به یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۶۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۳۷  واحدی به ۱۸ هزار و ۴۴۹ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۴۳۸ واحدی معادل ۱.۰۶ درصد به رقم ۳۲۰ هزار و ۲۳۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با  افت ۳۴۸۴  واحدی، عدد ۳۴۳ هزار و ۴۹۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۱۹۱  واحدی به رقم ۲۱۶ هزار و ۵۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۸۲۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۵۸۲  واحد کاهش به رقم ۹۶۸ هزار و ۹۴۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۰۳۲۱ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۵۳۰ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش،‌ در معاملات روز گذشته بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فملی، شستا، شپنا، وغدیر و خودرو با بیش‌ترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی فارس، شپدیس و کنور، بیش‌ترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار روز گذشته بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد غمارگ(مارگارین‌ ) با ۴.۹۶  درصد رشد و پس از آن، نمادهای آبادا، کدما، سهرمز و بموتو بود. همچنین نماد معاملاتی غاذر(کشت‌وصنعت‌پیاذر ) با ۴.۹۸ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای مرقام، شگل، دروز و ثاباد قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۵۹۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۵۲ هزار و ۲۵۰ نوبت معامله و به ارزش ۳۰ هزار و ۹۵۱  میلیارد ریال داد و ستد کردند.

پایان پیام/50

نظر شما