شناسهٔ خبر: 51495858 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار قصرشیرین: خشکسالی، عشایر را در تامین آب دچار مشکل کرده است

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار قصرشیرین گفت: آبرسانی سیار به جامعه عشایری یکی از اولویت‌ها و کارهای مهمی است که باید در دستور کار امور عشایری باشد چون کمبود بارش و نزولات آسمانی بویژه خشکسالی‌ سال‌های اخیر، مشکلاتی را برای این قشر زحمت کش و مُولد در تامین آب، ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مرادعلی تاتار روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات عشایر این شهرستان افزود: اعتباراتی از قبل جهت اجرای طرح‌های عشایری اختصاص یافته که نیاز است در بحث آبرسانی به عشایر و ترمیم و احداث پل‌ها،  راه‌های دسترسی و حفر چاه هر چه زودتر شاهد تسریع اجرای آنها باشیم.

وی اظهار داشت: شهرستان قصرشیرین محل اسکان عشایر این قشر مولد و زحمت کش است که از سراسر نقاط استان کرمانشاه با توجه به دارا بودن منابع غنی و طبیعی و هوای مطبوع وارد این منطقه می‌شوند.
فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر، عشایر برای تهیه علوفه دام‌ه‌ای خود دچار مشکل هستند، یادآور شد: این شهرستان محل قشلاق عشایر استان است و این باعث ازدیاد جمعیت شهرستان می‌شود از این رو باید تدابیری برای ارائه خدمات و تامین مایحتاج آنها اتخاذ کرد.

تاتار ادامه داد: ما عشایر  را عزیز دانسته و عشایر نماها را از قشر عشایر اصیل جدا می‌دانیم اگر بعضی مواقع سخت گیری‌هایی لحاظ می‌شود برای جلوگیری از قاچاق دام و کنترل شرایط منطقه است چون افراد سودجویی وارد منطقه می‌شوند و در  پوشش عشایر سودجویی می‌کنند.
وی اضافه کرد: باید با توجه به بعد مسافت شهرستان قصرشیرین با مرکز استان کرمانشاه تدابیری لحاظ شود و تعاونی‌هایی که به عشایر خدمات می‌دهند در قصرشیرین مستقر شوند تا عشایر برای دریافت خدمات دچار مشکل نشوند ضمن اینکه در خدمات رسانی  به آنها نیز تسریع شود.

تاتار گفت: جمعیت عشایر کوچ رو قصرشیرین یک هزار و ۵۹۰ خانوار با ۹ هزار و ۵۱ نفر است که شامل ایلات و طوایف خزل، سنجابی، قلخانی، گوران هستند که در مناطق سومار، خان لیلی، نفت شهر، بازی دراز، خسروی، گندمبان و اطراف شهر و نیز حاشیه روستاهای کرکهرک، انجیربان، گره صدف، تنگه حمام، پل شیرازی، کنه کبود، تق تق و حسین آباد مستقر می‌شوند.   

وی تاکید کرد: عشایر قصرشیرین ۲۱۴ هزار راس دام همراه دارند و در مجموع سالیانه یک هزار و ۱۷۲ تُن گوشت، ۳۲۱ تُن پشم و ۳۴۱ تُن شیر تولید می‌کنند.

سرپرست امور عشایری استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: عشایر و طبیعت در کنار هم هستند، کمبود باران و علوفه چرای دام، گرانی نهاده‌های دامی مشکلاتی برای عشایر ایجاد کرده که رفع این موانع و مشکلات را در سطح کشور پیگیری می‌کنیم.

موسی بیات افزود: آبرسانی به عشایر بسیار مهم است و اکنون در قصرشیرین کار آبرسانی به عشایر با پنج دستگاه تانکر به صورت سیار انجام می‌شود البته در روزهای آینده یک دستگاه  تانکر آبرسانی هم  به شهرستان اضافه  می‌شود و بخشی از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: اعتباراتی که به حوزه  عشایر اختصاص داده شده به صورت مطلوب تخصیص نگرفته و مشکلاتی در این خصوص داریم.

بیات اضافه کرد: همه شرکت‌ تعاونی‌ها موظف هستند از فردا با مراجعه به سیاه چادرهای عشایر مستقر در قصرشیرین به منظور خدمات رسانی (توزیع آرد و نفت سفید) اقدام کنند البته بر کار آنها نظارت خواهد شد.
او ادامه داد: در خصوص توزیع نهاده های دامی افزایش قیمت داشتیم ولی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تِن نهاده را جذب کرده‌ایم که بزودی بین عشایر استان توزیع می‌شود.

عشایر کوچرو تا اواسط اردیبهشت ماه سال آینده در مناطق قشلاقی شهرستان قصرشیرین می‌مانند و سپس برای گذراندن فصل ییلاق به مناطق سردسیر و خنک تر استان کرمانشاه همچون ارتفاعات دالاهو کوچ می‌کنند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

نظر شما