شناسهٔ خبر: 51485042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

اُمیکرون به ایران رسید

کمتر از 3 هفته دیگر اُمیکرون سراسر کشور را می گیرد

عضو کمیته علمی کرونا ضمن اعلام مشاهده سویه اُمیکرون در تهران گفت : کمتر از 17 روز این ویروس سویه غالب در کشور خواهد شد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • استایل پسرانه فرشته حسینی | حرف های جنجالی فرشته حسینی راجع به زنان خیابانی |

  • ضرب و شتم ترلان پروانه در خیابان | صورت باند پیچی شده ترلان پروانه

  • سلفی عجیب نفیسه روشن با سایه همسرش

  • یارانه ۱۵۰ هزار تومانی برای کیست؟ | جزییات یارانه نقدی سه برابری!

  • رابطه فرشته حسینی و نوید محمدزاده لو رفت! +عکس جنجالی از فرشته حسینی

جذابترین ها
  • فیلم لو رفته از یلدای متفاوت حسن یزدانی

  • لخت شدن دوست محمدرضا گلزار

  • آغاز طرح یارانه بنزینی؛سهمیه بنزین قابل فروش به هر کد ملی

  • تیپ جنجالی الناز شاکردوست در سفره خانه قلیانی؛الناز در خواب با موسیقی

  • چهره مرموز آزاده صمدی بدون آرایش و گریم؛تیپ خاص آزاده

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شناسایی سویه اُمیکرون در شهر پرجمعیت ایران، "تهران" سرانجام دل نگرانی ها را به جان و بدن مردمِ ایران نیز انداخت. اظهارنظرهای مختلف در خصوص سویه اٌمیکرون، آن هم در حالی که خبر از آبی و زرد شدن تمام شهرهای کشورمان در مواجهه با ویروسِ جدید اٌمیکرون داده شده بود، باز سایه ای از ترس و نگرانی از اٌمیکرون را بر سرِ کشورمان گستراند. سرعت سرایت اٌمیکرون علیرغم بیان اینکه علایم آن چندان سخت نیست، باز هم دلنگرانی هایی را ایجاد کرده که البته با تاکید عضو کمیته علمی کرونا مبنی بر اینکه؛ اُمیکرون ظرف ۱۷ روز، نوع غالب کرونا در کشور می‌شود، بیش از پیش افزایش یافته است. 

 

سویه اُمیکرون در تهران شناسایی شده است

 

دکتر گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:  بجز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد امروز مثبت بود، چند مورد مشکوک نیز وجود دارد.

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در جلسه اضطراری امروز ضمن تایید مشاهده سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا درخصوص تدوین پروتکل های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد. اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن بویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید کردند

شناسایی­ ویروس کرونا- اُمیکرون در ایران

نخستین مورد گونه ویروس امیکرون به روش توالی یابی در ایران شناسایی شد. با توجه به شیوع واریانت امیکرون در تعدادی از کشور‌های جهان، آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ در انستیتو پاستور ایران کیت ویژه تشخیصی این واریانت را طراحی و در بین تعدادی از آزمایشگاه‌های منتخب شبکه ملی آزمایشگاه‌های کووید ۱۹ کشور که شامل بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه است، توزیع کرده است.
بعد از دریافت نمونه‌های مشکوک، کار توالی یابی انجام شد که امروز صبح نخستین مورد واریانت امیکرون به روش توالی یابی در انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت.

تاکید شده است با رعایت شیوه نامه‌ها و تدوین سیاست‌های صحیح بتوانیم با آن به صورت جدی مقابله شود.
همچنان مهمترین نکته در بحث مقابله با امیکرون استفاده از ماسک است، زیرا انتقال این واریانت بسیار بیشتر از موارد دیگر است.
برای مقابله با اُمیکرون فقط شیوه نامه‌های بهداشتی کفایت نمی‌کند بلکه دریافت واکسن هم اهمیت دارد، نوبت سوم واکسن را هم باید دریافت کرد.
واکسن کرونا و اٌمیکرون

بهترین واکسن ها در مقابله با اُمیکرون

 

اثر بخشی دوز سوم واکسن فایزر و مدرنا در برابر واریانت اومیکرون تا ۹۰ درصد هم گزارش شده است. درحالی‌که این میزان درباره واکسن‌های دیگر بسیار کمتر است.

 علیرضا ناجی می‌گوید: «وقتی گستردگی اومیکرون زیاد شود، می‌تواند خطرناک باشد؛ چرا که ایمنی‌گریزی و سرعت انتقال آن بالاست. در کنار این ها احتمال زیادی برای ایجاد جهش‌های دیگر و شدت گرفتن بیماری وجود دارد و تمام این موارد باید جدی گرفته شود.»

به‌گفته این متخصص، شاید بهتر است، بدترین سناریو در مورد واریانت جدید در نظر گرفته شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار آن انجام شود:«مطالعات در انگلستان نشان می‌دهد که اگر اقدامات لازم درباره این سویه صورت نمی‌گرفت، احتمال وقوع ۲۵تا ۷۵هزار مرگ ناشی از اومیکرون وجود داشت.»

او ادامه می‌دهد:« سرعت انتقال و شیوع این سویه از دلتا هم بیشتر است. از طرف دیگر، به استناد مطالعات، میزان گریز از سیستم ایمنی در این سویه بیشتر از سویه دلتاست. این ایمنی‌گریزی هم شامل افرادی می‌شود که بر اثر بیماری و عفونت طبیعی، ایمنی پیدا کرده و هم افرادی که واکسن زده‌اند.»

براساس اعلام ناجی، همچنین تحقیقات درباره اثربخشی واکسن فایزر و مدرنا در برابر این سویه نشان می‌دهد که ۲دوز از این واکسن‌ها، می‌تواند تا حدودی جلوی ابتلا به اومیکرون را بگیرد، اما این میزان در مورد واکسن‌هایی مانند سینوفارم، اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا و جانسون‌اندجانسون بسیار کمتر است.

البته گفته می‌شود اثر بخشی دوز سوم واکسن فایزر و مدرنا در برابر واریانت اومیکرون تا ۹۰درصد هم گزارش شده است. درحالی‌که این میزان درباره واکسن‌های دیگر بسیار کمتر است. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «در هر صورت، ایمنی‌بخشی دوز سوم در مورد تمام واکسن‌ها مؤثر است و تزریق آن باید جدی گرفته شود. ترتیب اثربخشی واکسن‌ها در برابر سویه اومیکرون به‌ترتیب میزان اثر بخشی در برابر اومیکرون، مدرنا و فایزر، اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا و سینوفارم است. اما هر کدام می‌توانند اثربخشی نسبی در دوز سوم در برابر این سویه هم داشته باشند.»

 

کرونا گرفته ها بیشتر در معرض خطر اُمیکرون هستند

 

شفقنا زندگی- رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند بیشتر امکان گرفتن سویه اُمیکرون را دارند.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در یک برنامه خبری با تایید مشاهده سویه جدید کرونا در کشور اظهار داشت: سویه امیکرون سنین پایینتر را بیشتر گرفتار می کند و جوانان بیشتر درگیر این بیماری می شوند لذا باید بیش از پیش مراقب این بیماری باشیم.

گویا با بیان اینکه افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند بیشتر درخطر ابتلا به سویه جدید کرونا هستند افزود: این تصور نباید ایجاد شود که اگر فردی در گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده بگوید به سویه جدید مبتلا نخواهم شد.

وی گفت: به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد یکشنبه مثبت بود، چند مورد مشکوک نیز وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم و به محض اینکه تشخیص آزمایش آنها تأیید شد، اطلاع رسانی خواهد شد. چندین نوع کیت تشخیص ویروس داریم که پیچیده‌ترین سویه ها را تشخیص می‌دهند. فرد مبتلا، (آقا) است که اخیراً از یکی از کشورهای همسایه وارد کشور شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: فرد مبتلا در تهران شناسایی شده و حال عمومی او خوب است و همه مراقبت‌های لازم از بیمار به عمل آمده است. توجه داشته باشیم افرادی که ۳ دوز واکسن دریافت کرده اند، ایمنی بیشتری دارند.

 
اُمیکرون مدارس کشور را دوباره تعطیل می‌کند؟
 
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: برای مقابله با سویه اُمیکرون باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. همچنین پرهیز از دورهمی‌های یلدا و تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده ضرورت دارد.
 
 


 دکتر مجید مختاری در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: امروز محوریت جلسه کمیته علمی درباره امیکرون و رفتار و نحوه برخورد با این ویروس بود. فعلا دلتا سویه غالب دنیاست که کشندگی بالاتر از اُمیکرون دارد. اما اُمیکرون در سه هفته اخیر بالای ۵۰ جهش داشته و ترکیب این جهش‌ها ممکن است منجر به کشندگی بیشتر شود.

وی افزود: اکنون آنطور که آمار جهانی نشان می‌دهد، کشندگی امیکرون و نیاز به بستری و اکسیژن در سویه امیکرون در کشورهای آفریقایی بسیار کمتر بوده، اما این رفتار در لندن مشابه آفریقای جنوبی نیست و در انگلستان می‌بینیم که تعداد بیشتری بستری می‌شوند. اولین و مهمترین پیام ما این است که تمام پروتکل‌های بهداشتی را باید رعایت کنیم.

مختاری گفت: استفاده از ماسک، عدم تجمع و حفظ فاصله اجتماعی بسیار مهم است. اکنون در آستانه شب یلدا هستیم با احترام به تمام مراسم‌ها باید بدانیم که شرایط حساس است. گیرندگی اُمیکرون دو تا سه برابر بیش از دلتاست و دو برابر شدن آن در جامعه فقط ۲.۵ روز است.

وی افزود: امیدواریم رفتار آن از نظر کشندگی، تشخیصی و... بهتر از دلتا باشد، اما نمی‌توانیم با امید واهی پیش رویم؛ بلکه باید با علم پیش رویم. مردم تمام موارد را رعایت کنند. مردم یلدا را در خانه و با خانواده خودشان جشن بگیرند. یلدا نباید همراه با عزاداری باشد و باعث شود که عزیزانی یلدای سال بعد را نبینند. اجازه دهیم دو تا سه هفته دیگر بگذرد و رعایت‌ها را بالا نگه داریم. مهمترین مساله پیشگیری حفظ فاصله و ماسک است.

وی گفت: ممکن است رفتار اُمیکرون تغییر کند. امیکرون اکنون در سنین پایین‌تر دیده می‌شود اما اگر تغییر رفتار دهد، ممکن است در سنین بالا هم مشکل‌ساز شود. کمیته علمی توصیه می‌کند که تا چند هفته دیگر حتی اگر ممکن است مدارس را تعطیل کنیم.

طراحی کیت ویژه تشخیص اُمیکرون در انستیتو پاستور ایران
رییس انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: امروز اولین مورد واریانت امیکرون به روش توالی یابی در انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت.

علیرضا بیگلری گفت: با توجه به شیوع واریانت امیکرون در تعدادی از کشورهای جهان، آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ در انستیتو پاستور ایران کیت ویژه تشخیصی این واریانت را طراحی و در بین تعدادی از آزمایشگاه های منتخب شبکه ملی آزمایشگاه های کووید ۱۹ کشور که شامل بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه است، توزیع کرد.

وی در ادامه افزود: بعد از دریافت نمونه های مشکوک، کار توالی یابی را انجام شد که امروز صبح اولین مورد واریانت امیکرون به روش توالی یابی در انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت. با توجه به تایید این موضوع امیدواریم که با رعایت پروتکل ها و تدوین سیاست های صحیح بتوانیم شاهد آن باشیم که با توجه به حجم بسیار خوب واکسیناسیونی که در کشورصورت گرفته است با این واریانت به صورت جدی مقابله خوبی شود.

اعلام محدودیت های دوباره همزمان با شیوع اٌمیکرون
 

گویا: امروز عصر محدودیت‌های جدید به خاطر شیوع اُمیکرون اعلام خواهد شد

گویا با اشاره به شناسایی اولین مورد ابتلا به اُمیکرون در کشور گفت: جوان‌ها و افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند، بیشتر امکان دارد به این سویه گرفتار شوند.

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دقایقی پس از تایید اولین مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون در کشور اظهار کرد: «جوان‌ها بیشتر گرفتار این سویه می‌شوند زیرا دورهمی‌ها در بین این قشر بیشتر است. همچنین کسانی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، بیشتر امکان دارد به این سویه گرفتار شوند.»

او با اشاره به اینکه علائم اُمیکرون با سویه قبلی فرقی ندارد، گفت: «قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست ولی هنوز زود است که بگوییم بیماری زایی امیکرون قدری کمتر از جهش‌های قبلی کروناست.»

گویا ادامه داد: «این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد یعنی در طول ۱.۵ روز تعداد کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ۲ برابر خواهد شد. از هفته پیش تا به امروز ۸۹ کشور این بیماری را گزارش کرده اند که بیش از نیمی از آن‌ها کشورهای اروپایی هستند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: «تمام واکسن‌ها علیه سویه امیکرون موثر هستند. افرادی که ۳ نوبت واکسن دریافت کردند، ایمنی بیشتری دارند. بنابراین همه افراد به خصوص افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، هر چه سریعتر برای واکسیناسیون دوز سوم اقدام کنند.»

او یادآوری کرد: «چندین نوع کیت تشخیصی کرونا داریم که قادر هستند پیچیده‌ترین انواع امیکرون و جزییات ژنتیکی آن را تشخیص دهند.»

گویا با بیان اینکه "اولین مورد شناسایی شده ابتلا به امیکرون در کشور، آقایی است که به تازگی از یکی از کشورهای همسایه به کشور بازگشته است" گفت: «فعلا همین یک مورد در کشور تشخیص داده شده اما چند فرد مشکوک مبتلا به اُمیکرون نیز هستند که تا جواب آزمایش قطعی آنها حاضر شود، تمام این افراد تحت مراقبت قرار دارند.»

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: شرایط همه افراد مشکوک به جز یک نفر با ثبات است و یک نفر از افراد مشکوک به ابتلا به کرونای امیکرون در ایران در بخش آی سی یو بستری است.

گویا بیان کرد: ما پس از تایید قطعی شناسایی کرونای امیکرون در کشور پیشنهاداتمان را در جلسه اضطراری ستاد کرونای وزارت بهداشت به وزیر بهداشت اعلام کردیم. پس از تایید و تصویب ستاد ملی کرونا امروز عصر محدودیت‌های جدید اعلام خواهد شد.

او تاکید کرد: تنها شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونای امیکرون کافی نیست و باید محدودیت‌هایی اعمال شود.

 

 

 

 

نظر شما