شناسهٔ خبر: 51477221 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قدردانی کمیسیر عالی سازمان ملل از میزبانی مهاجران افغانی در ایران

کمیسیر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از مهمانپذیری ایران در پذیرش میلیون‌ها مهاجر افغانی قدردانی کرد.

صاحب‌خبر -

قدردانی کمیسیر عالی سازمان ملل از میزبانی مهاجران افغانی در ایرانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دیدار و گفتگو کرد. هیأتی نیز فیلیپو گراندی را در این دیدار همراهی می کرد.
در این دیدار آقای مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی و تعدادی از مدیران و مشاوران کشورمان نیز حضور داشتند.
آقای فیلیپو گرندی در حاشیه دیدار با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: سومین بار است که به ایران سفر می‌کنم و اهمیت زیادی برای همکاری با ایران در این کمیساریا قائلیم.
وی گفت: قدردان مهمانپذیری ایران در این سال‌ها هستیم که میلیون‌ها افغانی را میزبانی
و دسترسی آن‌ها را به خدمات بهداشتی و آموزشی فراهم کردند.
کمیسیر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: ما در حالی به این سفر آمدیم که شاهد شرایط دشواری به لحاظ شیوع کرونا هستیم و تاثیر زیادی در مباحث اجتماعی داشته است و از سوی دیگر شاهد تغییر سیاسی در افغانستان بودیم که چالش‌های بیشتری برای کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها داشته است.
آقای گرندی گفت: ایران هم با چالش‌هایی در صحنه بین الملل از جمله تحریم و سایر موارد مواجه است.
وی افزود:​ امروز در دیدار با معاون وزیر کشور در جریان سختی‌هایی که ایران پس از سقوط دولت افغانستان متحمل شده است، قرار گرفتم و از دولت ایران درخواست کردم در خصوص افغانستانی‌هایی که شرایط خاصی داشتند و در کشورشان اقلیت هستند همچنان میزبانی ایران ادامه پیدا کند.
کمیسیر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: در همین خصوص دیروز هم با تعدادی از خانواده‌های افغانستانی دیدار و از خدمات ایران قدردانی می‌کردم و بازدیدی هم از تاسیساتی در سیستان و بلوچستان داشتم که مشترک با ایران روی آن کرده بودیم.
آقای گرندی گفت: ایران نیازمند کمک‌های بیشتری است که بتواند به میزبانی خود ادامه دهد و ما در چندماه گذشته از طرف کمیساریای عالی کمک‌های بیشتری را بسیج کردیم که بخشی از آن هم از طریق واکسن‌های اهدایی انجام شد که ما این کار را ادامه می‌دهیم.
وی گفت: اطمینان می‌دهیم که تا برقراری ثبات در افغانستان تلاش و همت مان را مضاعف کنیم و مذاکراتمان را با طالبان ادامه می‌دهیم تا سیاست‌های ثبات گرایانه داشته باشند و حتما به حقوق زنان و مساله آموزش به ویژه برای دختران و همچنین برقراری امنیت برای گروه‌های اقلیت در افغانستان تلاش کنند و ما با مسئولان طالبان در این خصوص تعامل و یقین داریم که همین را هم در جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم.
کمیسیر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: امروز دیدار مفیدی هم با وزیر بهداشت ایران داشتم و درباره بسیج همه امکانات برای ارائه خدمات به آوارگان افغانی در ایران صحبت‌هایی شد که جای قدردانی دارد و من فردا با وزرای کشور و امورخارجه هم صحبت خواهم کرد.
آقای گرندی افزود: مراتب تشکرم را از جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم و به دولت و مردم ایران اطمینان می‌دهم که کمیساریای پناهندگان سازمان ملل به کمک هایش به دولت و ملت ایران ادامه دهد.

 بیشترین کمک‌ها برای میزبانی آوارگان باید به ایران صورت گیرد 

کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: بیشترین کمک‌ها برای رسیدگی به امور آوارگان و مهاجران باید به ایران صورت گیرد.
آقای فیلیپو گرندی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در پایان سال ۲۰۲۱ چه تلاشی برای دریافت کمک‌های بیشتر برای ایران خواهید داشت؟ افزود: از شرایط استفاده کرده ایم تا منابع بیشتری را به سمت ایران بسیج کنیم و با توجه به تقارن همه گیری کرونا و بحران افغانستان همه کشور‌هایی که کمک می‌کنند باید راغب شوند که کمک هایشان را به ایران بیشتر کنند.
وی گفت: ما همین اواخر کمک‌های قابل توجهی از آلمان و ایتالیا برای کمک به افغانستان و ایران دریافت کردیم و قرار است مبلغی هم از فرانسه دریافت کنیم و تلاش شد اهدا واکسن به ایران تسهیل شود و البته ما در این موضوع فقط نقش تسهیل گری را داشتیم و در سبد کواکس یک و هفت دهم میلیون دوز واکسن به ما اختصاص پیدا کرد و ما با کشور‌های دیگر مذاکره می‌کنیم که برای پناهندگان افغانی در ایران کمک‌های دیگری هم داشته باشیم.
کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان افزود: دولت ایران با مهاجران افغانی همانند شهروندان خودش برخورد می‌کند و این خط مشی خوبی است و ما امروز در دیدار با وزیر بهداشت درخواست تجهیزات و منابع برای مقابله با کرونا را داشتیم که حتما پیگیری می‌کنیم.
آقای گرندی گفت: البته کمک‌هایی که ما انجام می‌دهیم بسیار کوچک است، اما امیدواریم در چند ماه آینده افزایش پیدا کند و پیام سفر من به جامعه بین المللی این است که به ایران کمک شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا اتحادیه اروپا از پذیرش مهاجران افغانی امتناع می‌کند؟ افزود: موضع ما در این خصوص روشن است و اگر تبعه افغانستانی بخواهد به کشوری پناهنده شود اگر شرایطش را داشت باید پناهندگی بدهند و این همان چیزی است که ما از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و اروپا خواسته ایم انجام دهند، اما ما هم با ایران، ترکیه و اروپا موافقیم که از مهاجرت‌ها جلوگیری شود.
کمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: اگر آوارگان افغانی در خطر جانی هستند و اذیت می‌شوند و دلایل منطقی دارند، کشور‌های اروپایی باید آن‌ها را به طور ویژه ببینند.
آقای گرندی افزود: ما اوایل سال آینده میلادی برای کل منطقه وجوهی را دریافت خواهیم کرد و فکر می‌کنیم بتوانیم ۳۰۰ میلیون دلار در این خصوص کمک جمع آوری کنیم که بیشتر آن به ایران اختصاص خواهد یافت.

نظر شما