شناسهٔ خبر: 51474507 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار دامپزشکی خراسان رضوی

خطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان

دامپزشکی خراسان رضوی درباره خطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با مشاهده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌ها، خواستار هوشیاری هرچه بیشتر مرغداران و پرورش دهندگان طیور در روستا‌ها و مرغداری‌های این استان و رعایت اقدامات و الزامات پیشگیرانه بهداشتی در این زمینه هستیم.

دکترمحمد رشتی‌باف افزود: گروه‌های واکنش سریع دامپزشکی درهمه شهرستان‌های استان در حالت آماده باش هستند تا در صورت مشاهده هرگونه کانون احتمالی برای معدوم‌سازی آن اقدام کنند.

وی گفت: با توجه به فصل سرما و تغییرات ویروسی مشاهده شده در سویه‌های در حال گردش، تشدید اقدامات امنیت زیستی مرغداران برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش طیور ضروری است از این رو افراد و تجهیزاتی که به مزرعه تولید و پرورش مرغ دسترسی دارند باید محدود و سیستم ضدعفونی تجهیزات این مزارع نیز باید همیشه کارا و به روز باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: همچنین ضروری است مرغداران، هرگونه کاهش مصرف آب، دان و تولید را هرچه سریعتر به دامپزشکی اطلاع دهند و درباره ایمن بودن گله‌های خود با انجام واکسیناسیون مطمئن شوند.

دکتر رشتی‌باف ادامه داد: مرغداران هرگونه بیماری و تلفات را سریعتر به مسوولان دامپزشکی گزارش دهند و دقت کنند که سیستم امحای مناسب و براساس موازین بهداشتی را برای کود و لاشه‌های پرندگان تلف شده بکار گیرند.

وی تاکید کرد: پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، فقط از عهده یک دستگاه نظیر دامپزشکی خارج و لازم است اتحادیه‌ها و دستگاه‌های عضو ستاد مقابله با آنفلوآنزای پرندگان استان همکاری لازم را با این مجموعه داشته باشند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی همه گیر بین پرندگان است که قابلیت سرایت بسیار دارد و در صورت شیوع خسارت فراوان به صنعت مرغداری وارد می‌کند.

خراسان رضوی رتبه سوم تولید گوشت مرغ و تخم مرغ را در کشور به خود اختصاص داده است.

نظر شما