شناسهٔ خبر: 51469344 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام ناتو خواستار حضور نظامی این پیمان در بلغارستان و رومانی شد

تهران-ایرنا- یک ژنرال ناتو پیشنهاد داده است که به دنبال تحرکات نظامی روسیه در شرق اوکراین، پیمان آتلانتیک شمالی باید در بلغارستان و رومانی حضور داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تارنمای آلمانی اشپیگل گزارش داد که این پیشنهاد از سوی " تاد والترز"  فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا می تواند موجب گسترش حضور ناتو در شرق اروپا و حوزه بالتیک شود.

تارنمای اشپیگل گزارش داد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد ژنرال والترز خواستار تقویت حضور نیروهای نظامی در مرزهای شرقی ناتو طی ویدئو کنفرانس اخیر با متحدانش شده است.

تحت این طرح حضور ناتو از طریق  ماموریت " افزایش حضور پیشرو" گسترش خواهد یافت.

در حالیکه مقامات ارشد ناتو هنوز در مورد این پیشنهاد به طور مستقیم سخن نگفته اند اما پیشتر بلغارستان و رومانی خواستار حضور ناتو در خاک این دو کشور شده بودند؛ مسئله ای که می تواند خشم مسکو را بیش از پیش نسبت به اقدامات توسعه طلبانه ناتو نزدیک مرزهای روسیه برانگیخته کند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اخیرا گفته بود: ناتو  همواره لزوم  تغییرات در وضعیت و حضور خود را ارزیابی می کند، چون باید اطمینان حاصل شود که می توانیم همیشه و در هر شرایطی از متحدان مان در برابر تهدیدها حفاظت کنیم.

تحرکات نظامی اخیر روسیه در شرق اوکراین در حالی موجب تشدید تنش ها میان مسکو و غرب شده است که کاخ کرملین بارها اعلام کرده این اقدامات تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست و براساس برنامه های نظامی از پیش تعیین شده بوده است. روسیه همچنین هرگونه تلاش برای حمله به اوکراین را رد کرده اما نسبت به گسترش ناتو به سوی مرزهایش هشدار داده است.

مسکو خواستار تضمین الزام‌آور قانونی از سوی ناتو شده که به هرگونه فعالیت نظامی‌اش در شرق اروپا و اوکراین پایان دهد.

«الکسی پوشکوف» سیاستمدار و سناتور روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که حضور نیروهای ناتو در مرز اوکراین و روسیه به معنای تدارک برای آغاز جنگ با روسیه است.

تنش های بین روسیه و ناتو از چند سال پیش روابط دو طرف را سرد و همکاریها را به پایین ترین سطح پس از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ رسانده است . این تنش  ها به دلیل مساله اوکراین به اوج خود رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما