شناسهٔ خبر: 51468974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

زلزله تهران؛ ۲۵ سال انتظار کشیدم!

برای انجام ابتدایی ترین اقدامات مقابله با زلزله تهران ٢٥ سال انتظار کشیدم ! الحمدالله که بلاخره شد ولی اصل برنامه ها زمین مانده است، فریاد !

صاحب‌خبر -

موضوع مهم فرماندهی شهر تهران در بحرانهای بزرگ مثل زلزله را در اواسط دهه ٧٠ تعیین و ساختار لازم را تعریف کردم ولی با تاخیر ٢٥ ساله بلاخره دولت محترم چند روز پیش قبول کرد ؟ چرا ٢٥ سال تاخیر ؟ واقعا نمی دانم!

اواسط دهه ٧٠ تحقیقی برای مرکز مطالعات شهرداری تهران در قالب طرح مدیریت بحران زلزله تهران انجام دادم و سپس این طرح بعنوان الگوی مدیریت بحران کشور در دستور کار مجلس محترم در سال ١٣٨٤ قرار گرفت و الحمدالله کلیات آن با تغییراتی جزئی و در حد کلامی به تصویب رسید. شکل زیر:

زلزله تهران؛ ۲۵ سال انتظار کشیدم!

در این ساختار  شهردار تهران را بعنوان مدیر بحران شهر تهران در نظر گرفتم که در ستاد و شورای عالی مدیریت بحران بعنوان مسئول تهران حظور می یابد !  چند روزی است که بلاخره بعد از ٢٥ سال انتظار، شهردار تهران بعنوان جانشین وزیر کشور در ستاد بحران تهران انتخاب شد !  البته من مدیر گفته بودم ولیکن به همین هم راضیم، جانشین ! خلاصه خبر و لینک اصلی خبر،

تهران_ ایرنا_ شهردار تهران در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات به عنوان جانشین وزیر کشور در ستاد بحران پایتخت انتخاب شد. ٤-آذر ١٤٠٠

کمی پیش هم چند توصیه ٣٠ سال پیش نگارنده در شهرداری مصوب شد ؟ اصل خبر با عنوان: ٣٠ سال طول کشید تا شهرداری به نتیجه برسد ! مصوب و لازم الاجرا شد! بشرح مقاله پیوست:

همین طور طرح تشکیل کمیته زبدگان شهری که شهردار آن را نخبگان شهر نامیده و هدایت آنها را متعاقبا خواستار شد و موارد دیگر که از حوصله این مرقومه بدور است: زبدگان شهری، اقدامی فوری!

نمی گویم این مصوبات جدید بدلیل عرایض و مکتوبات علمی و فنی بی مقدار و پیگیری های شبانه روزی بنده از ۳۰ سال پیش بوده است ! بدون شک حتما کشفی جدید رخ داده است  ؟ ولی اگر فردی سی سال پیش برنامه ای جامع برای مدیریت بحران کشور و شهر تهران و بخصوص زلزله و اقدامات لازم را که عینا اینروزها بعد از نزدیک به ٣٠ سال بعنوان یک ایده تازه کشف و مورد قبول دولت، مجلس و شهرداری و ... واقع می شود را که آنهم کلمه به کلمه مکتوب و بدون هزینه ای (با نرخ های امروزی در صورت تعریف پروژه تحقیقاتی بیش از صد ملیارد تومان !) کاملا رایگان بعنوان وظیفه میهنی خود در اختیار دولتمردان قرار داده است را برای زلزله تهران انجام دهیم آیا ضرری خواهیم دید.

شهرداری که عادت به ندادن هزینه "مصوبات مکتوب" خود دارد و عدم پرداخت به چند کارگر، تکنسین و دانشجوی دکتری را افتخاری بر خود می داند و آدم را برای صرف چای !!! و توافق با مدیر ! در پروژه آزمایشات پل گیشا دعوت می کند باید از این پیشنهاد شدید استقبال کند. چای و کیک هم لازم نیست !؟ بیشتر انشا الله متعاقبا با مدارک...

در ادامه عرض می کنم، تمام برنامه ها و اقدامات لازم را بنده بصورت مکتوب در گزارشات کامل در اختیار مسئولین و آحاد مردم قرار داده ام، به هر اسمی، به نام هر ارگانی به اقبال هر مسئولی به هر ... بدون آوردن کوچکترین نامی از بنده حقیر، صاحب اختیار هستید ! انجام دهید، فقط انجام دهید ! این تصمیمات مصوب جدید فقط مقدمات هستند ! توجه بفرمایید «مقدمات» برای اصل برنامه ها سی سال دیگر برای کشف مطالب ٦٠ سال قبل نگارنده وقت نخواهیم داشت ؟ می ترسم برای زلزله تهران دیر شود، اگر نشده باشد.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران

نظر شما