شناسهٔ خبر: 51460695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ناتو پشت اوکراین را خالی می‌کند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

مشاور امنیت ملی امریکا اگرچه اعلام کرده که روسیه برنامه حمله به اوکراین را در دست بررسی دارد، در عین حال از تمایل به گفتگو نیز سخن گفته است. پس از این اظهارات بود که وزیر امور خارجه انگلیس هم امکان اعزام نیرو به مرز‌های اوکراین را کم ارزیابی کرد؛ مواضعی که به‌رغم انتشار اخباری درباره انتقال تسلیحات امریکایی به مرز اوکراین و روسیه، امکان مداخله ناتو در هرگونه درگیری احتمالی با اوکراین را به حداقل می‌رساند.

امریکا در روز‌های اخیر به شدت از تحرکات روسیه در نزدیکی مرز‌های این کشور با اوکراین انتقاد کرده است تا جایی که حتی صحبت از احتمال اعزام نیرو به مرز‌های اوکراین در قالب ناتو نیز به میان آمده است. اگرچه جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا این اقدام را رد کرده، اما همچنان هشدار‌های امریکا به روسیه به صورت چشمگیری مطرح است. جیک سالیوان که کشورش بار‌ها مسکو را به تدارک برای حمله به اوکراین متهم کرده بود، روز جمعه در شورای روابط خارجی در موضع‌گیری توأم با نرمش گفت: «می خواهیم نگرانی‌های خودمان را مطرح کنیم. تازه‌ترین ارزیابی دولت امریکا نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تصمیمی درباره حمله به اوکراین اتخاذ نکرده است. گفته می‌شود پوتین ده‌ها هزار نیرو در مرز اوکراین گرد آورده است.» با این همه سالیوان گفت: «تحلیل‌های جامعه اطلاعاتی نشان می‌دهد که دولت روسیه با جدیت در حال بررسی و برنامه‌ریزی عملیاتی برای چنین اقدامی است.»
همان روز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه نیز در جریان نشستی به تحولات در مرز روسیه با اوکراین اشاره کرد: «ما از طرف امریکایی می‌خواهیم ابتکارعمل روسیه را درباره تضمین‌های امنیتی جدی بگیرد، چرا که اوضاع بین‌المللی بسیار متشنج است. این پیشنهاد‌ها باید به عنوان یک بسته و نه به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند.
بن والاس نیز دیروز به صراحت موضوع اعزام نیرو‌های ناتو را با به میان کشیدن اینکه اوکراین عضو ناتو نیست، زیر سؤال برد و گفت: «احتمالش کم است که کسی به اوکراین نیرو بفرستد تا روسیه را به چالش بکشد.» روزنامه تایمز به نقل از والاس نوشته است: «نباید مردم را فریب بدهیم. اوکراینی‌ها نیز این را می‌دانند.»
وزیر خارجه انگلیس در عین حال از تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از حمله به اوکراین دفاع کرد. این در حالی است که بوریس جانسون، روز دو شنبه در تماس تلفنی با پوتین گفته بود که اگر روسیه به اوکراین حمله کند با عواقب گسترده‌ای مواجه خواهد شد.
تبدیل اوکراین به کشوری جنگ‌طلب
الکسی پوشکوف، سناتور روس دیروز در گفتگو با رادیو روسی گاواریت ماسکوا به این موضوع پرداخت و گفت: «گسترش همکاری‌های نظامی ناتو و اوکراین به منزله تدارک برای آغاز جنگ با روسیه است. اگر ناتو درصدد تهدید نظامی روسیه نیست چرا می‌خواهد اوکراین را وارد ساختار خود کند.»
سناتور روس تصریح کرد: «پیمان ناتو برای اجرای نقشه‌های میلیتاریستی خود، حتی به عضویت اوکراین نیاز ندارد.» رئیس کمیسیون امور سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون گفت: «ناتو می‌تواند از روحیه رهبری اوکراین استفاده و این کشور را عضو غیررسمی خود کند، به این صورت که کی‌یف را ملزم به انجام تعهدات خود به عنوان عضو ناتو نکند، اما به اوکراین تسلیحات داده و آن را به کشوری جنگ‌طلب تبدیل کرده تا بتواند علیه روسیه استفاده کند. معتقدم که ناتو به چنین اقداماتی تمایل دارد.»

نظر شما