شناسهٔ خبر: 51454019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

تیم مذاکره کننده اشتباهات گذشته را تکرار نکند/ ضرورت لغو پلکانی تحریم‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تیم مذاکره کننده باید مسیر مذاکرات را به سمت رفع پلکانی تحریم‌های اقتصادی پیش ببرد. اگر ایران اصرار بر رفع تمامی تحریم‌ها داشته باشد، مذاکرات به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

صاحب‌خبر -

رضا سمبر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه ایران حُسن نیت خود را در مذاکرات هسته‌ای بارها به طرفین برجام و افکار عمومی ثابت کرده است، گفت: این موضوع که ایران خواستار ادامه مذاکرات نیست، دروغی برای فریب افکار عمومی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد گیلان ادامه داد: شاید در نوع انتخاب تکنیک‌های مذاکره یعنی مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد؛ اما ایران بر اساس مواضع حاکمیت هیچ زمانی اصل مذاکره را رد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال فریب افکار عمومی است، اضافه کرد: آمریکا میز مذاکره برجام را ترک کرد و بعد از تغییر دولت، سیاستمداران این کشور متوجه تصمیم اشتباه رئیس جمهور سابق شدند.

سمبر درباره اینکه آمریکا تلاش دارد تا ایران را متهم به بی میلی برای ادامه مذاکرات کند، گفت: ایران اسناد معتبری در اختیار دارد تا به جهانیان نشان دهد که هیچ گاه به مذاکرات بی میل نبوده است. البته ایران این مذاکرات را در چارچوب اصول نظام انجام می دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا ادعا دارد که شروط ایران برای ادامه برجام غیر قابل اجرایی شدن است، گفت: متن شرایط و شروط ایران در مذاکرات به صورت کامل رسانه‌ای نشده است؛ البته جزئیات متن‌های مذاکرات بین‌المللی به علت فشار لابی‌ها، باید هم به صورت محرمانه باشد.

لغو تحریم‌ها به یکباره امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه تحریم‌ها را نباید در سطح کلان مورد بررسی قرار داد، گفت: بسیاری از تحریم‌ها به ویژه‌ای تحریم‌های آمریکا جنبه حاکمیتی و نه دولتی دارد. در نتیجه دولت این کشور نمی‌تواند تمامی این تحریم‌ها را برطرف کند.

این کارشناس مسائل سیاسی وضع تحریم علیه سایر کشورها را در آمریکا نهادینه دانست و گفت: این تحریم‌ها توسط رئیس جمهور، کنگره انجام می‌شود. در نتیجه حتی اگر رئیس جمهور آمریکا ادعا کند که می‌تواند فرآیند تحریم علیه ایران را برطرف کند باز هم این موضوع در حیطه اختیارات و توانایی‌های وی نیست.

وی با بیان اینکه رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران امکان پذیر نیست، اضافه کرد: تیم مذاکره کننده باید مسیر مذاکرات را به سمت رفع پلکانی تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های اقتصادی پیش ببرد. اگر ایران اصرار بر رفع تمامی تحریم‌ها داشته باشد، مذاکرات هیچ زمانی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

سمبر ادامه داد: ایران باید مذاکرات را از سمت حقوقی به اقتصادی هدایت کند؛ چرا که نگرش آمریکا به مذاکرات و برجام تجاری –اقتصادی است. اگر این معاهده تنها جنبه حقوقی را در بربگیرد، آمریکا بعد از مدتی به راحتی آن را فسخ خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به فرآیند قانونی وضع و لغو تحریم‌ها در آمریکا بیان کرد: رئیس جمهور آمریکا توانایی لغو کامل تحریم‌ها را ندارد؛ مگر تنها تحریم‌هایی که برای دولت بوده را لغو کند.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده با سرپستی علی باقری باید اشتباه تیم دیپلماسی ظریف وزیر امور خارجه سابق کشور را انجام دهد، گفت: این تیم باید از نخبگانی فکری و دانشگاهی دعوت به عمل بیاورد و از راهکارهای آنها در مذاکرات استفاده کند.

سمبر با انتقاد از تک رویی تیم مذاکره کننده سابق بیان کرد: بها ندادن به فکر نخبگان توسط افراد تصمیم گیرنده یکی از مشکلات ساختار حکمرانی در ایران است. به عنوان مثال ارتباط بین متخصصان تیم مذاکره کننده و دانشگاه به وجود نیامده است؛ در حالی که این تیم باید تیم های حقوق بین الملل، دیپلماسی و مذاکره داشته باشد.   

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دخالت و نقش برخی از کشورها در روند مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده نباید متغییر روسیه در مذاکرات را نادیده بگیرد. از تحریم ایران، منافع بی‌شماری به این کشور می‌رسد و از انزوای تحریمی ما در راستای تحقق منابع ملی خود استفاده می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: البته این موضوع نباید به سیاه نمایی نقش روسیه در مذاکرات تبدیل شود؛ چراکه این کشور در بسیاری از جلسات و رای گیری ها کمک حال ایران بوده است. روسیه و چین به ایران وفادار و متعهد هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما