شناسهٔ خبر: 51444066 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حال ناخوش گیاهان دارویی کشور

فریدونشهر به عنوان یکی از محروم‌ترین نقاط شهرستان اصفهان، که به نوعی قطب گیاهان دارویی کشور شناخته می شود از ظرفیت صادرات بی بهره است.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدونشهر به عنوان مرتفع‌ترین شهرستان کشور عرصه بروز و ظهور گیاهان دارویی مختلف و کمیاب خصوصا کرفس کوهی است که در دنیا نظیر ندارد.

در این میان اشتغال معضلی جدی برای این شهرستان محروم استان و کشور محسوب می‌شود. 

به نوعی که با وجود ظرفیت بی بدیل در حوزه گیاهان دارویی روز به روز آمار مهاجرت در این شهرستان بیشتر می‌شود و بهانه‌هایی مانند دوری از مرکز استان، هوای سرد در فصل‌های پاییز و زمستان موجب شده تا این ظرفیت بی‌نظیر که می‌تواند موجب چند برابر شدن درآمد صادراتی ایران شود، نادیده گرفته شود.

توسعه صنایع سبز در فریدونشهر، راهکاری برای عبور از محرومیت

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: در راستای عبور از محرومیت در برخی شهرستان‌های اصفهان مانند فریدونشهر باید توسعه صنایع سبز مدنظر قرار گیرد و اجرای طرح‌های بدون آلودگی، سبز و کم آب بر مدنظر قرار گیرد.

قاضی عسگر گفت: با وجود اینکه دنیا به سمت و سوی استفاده از گیاهان دارویی کشش خاصی دارد و با وجود اینکه بسیاری از کشور‌های جهان از گیاهان دارویی ایران به شکل فرآوری نشده بهره می‌برند، صادرات گیاهان دارویی هنوز ظرفیتی مغفول مانده در کشور ما محسوب می‌شود.

وی گفت: فریدونشهر قطب گیاهان دارویی محسوب می‌شود به نوعی که برخی گیاهانی که در رویشگاه‌های طبیعی این منطقه وجود دارد در ایران و حتی دیگر نقاط دنیا کمیاب هستند و فریدونشهر منحصر به فردترین رویشگاه این گیاهان محسوب می‌شود.

حال ناخوش گیاهان دارویی کشور

مهاجرت معکوس به فریدونشهر در گرو ایجاد زیرساخت‌ها

این کارشناس اقتصادی  گفت:  در طول سال‌های گذشته یک بانوی کارآفرین توانسته از این ظرفیت در شهرستان فریدونشهر به بهترین نحو در راستای اشتغالزایی برای مردم این منطقه استفاده کند لذا باید زیرساخت‌های لازم توسط مسئولان در این منطقه فراهم شود تا مردم محلی از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد مهاجرت معکوس به منطقه باشیم.

وی گفت: البته فریدونشهر ظرفیت‌های بی بدیل دیگری نیز دارد که می‌تواند علاوه بر درآمدزایی برای این منطقه که در طول فصل‌های سرد سال ارتباط برخی مناطق آن با دنیای بیرون قطع می‌شود، صادرات از این منطقه را نیز افزایش داده و به رشد اقتصادی اصفهان نیز کمک کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: برخی گیاهان این منطقه رویشگاهی به جز فریدونشهر در جهان ندارد و این امر به آب و هوای خاص این منطقه بر می‌گردد به نوعی که کرفس کوهی این منطقه که در کوهستان‌های صعب العبور و در زیر برف به عمل آید از نظر دارویی خاص و متفاوت است

وی گفت: شاید ظرفیت‌های طبیعی، اقتصادی در کنار زیبایی‌های بی بدیل گردشگری فریدونشهر موجب شده تا این شهرستان به سوییس ایران معروف شود  اما می‌توان گفت این شهرستان زیبا از دیدگاه‌های مختلف مورد بی توجهی بوده است.

جذب سرمایه‌گذار و استفاده از ظرفیت مردم بومی برای حفظ رویشگاه‌ها

به دلایل مختلف از جمله عدم حمایت‌های مسئولان در سطوح بالاتر در سال‌های گذشته، چرای بی‌رویه دام در رویشگاهی‌های طبیعی، دسترسی سخت به محل روییدن برخی گیاهان، دست اندازی سودجویان به برخی رویشگاه‌های طبیعی فریدونشهر، برخی از این مناطق که در کشور و حتی دنیا نظیر ندارد، رو به نابودی رفته است.

در واقع به گفته کارشناسان برخی گیاهان این منطقه رویشگاهی به جز فریدونشهر در جهان ندارد و این امر به آب و هوای خاص این منطقه بر می‌گردد به نوعی که کرفس کوهی این منطقه که در کوهستان‌های صعب العبور و در زیر برف به عمل آید از نظر دارویی خاص و متفاوت است.

حمایت در این زمینه توسط مسئولان شهرستان تا حدودی انجام شده است، اما با توجه به آب و هوای سرد فریدونشهر در طول سال که برای مردم نا آشنا تا حدودی غیرقابل تحمل نیست، باید با جذب سرمایه گذار مناسب، از ظرفیت مردم منطقه در راستای گسترش کاشت گیاهان دارویی و اشتغالزایی در کنار جلوگیری از میان رفتن این گونه‌های کم نظیر استفاده کرد.

حال ناخوش گیاهان دارویی کشور

معرفی گونه‌های گیاهی فریدونشهر

رئیس جهاد کشاورزی فریدونشهر گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی فریدونشهر ۲۸۰ هکتار است  که  ۸۰ هکتار از آن مربوط به گل محمدی، ۸۰هکتار موسیر آبی، ۷۰هکتار موسیر دیم، ۴۰هکتار کرفس کوهی، چهار هکتار اسطوخدوس، سه هکتار زرین گیاه و سه هکتار از آن سایر گیاهان دارویی هستند.

علیرضا اصلانی گفت: عمده مساحت زیر کشت گیاهان دارویی در شهر فریدونشهر و روستا‌های سورشجان، چقا، دهسور، خویگان، میلاگرد، چغیورت، دربند، بن کمر، شیخ فاضل، اسلام آباد، گوراب، مکدین، مسیر، کلوسه، قلعه سرخ، میدانک ها، سرداب بر آسیاب، نهضت آباد، خوشبهار، مازه ابول است.

اقدامات حمایتی برای گسترش کشت گیاهان دارویی

وی با اشاره به اقدامات حمایت برای گسترش کشت گیاهان دارویی در این منطقه گفت: اقدامات انجام شده جهاد کشاورزی فریدونشهر برای گسترش کشت گیاهان دارویی تهیه بذر و نشا‌های یارانه دار و توزیع بین متقاضیان و ارائه تسهیلات از طریق صندوق کار آفرینی امید بوده است.

همچنین در این ارتباط رئیس منابع طبیعی فریدونشهر  با اشاره به اهمیت تقویت، کشت گیاهان دارویی و تولید و صادرات این محصولات اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته، این گیاهان دارویی علاوه بر حفاظت و بهره برداری در سطح شهرستان در حال کشت و گسترش هستند.

بذرکاری مداوم رویشگاه‌های در حال انقراض

امین حافظی گفت: ما در قالب توسعه کشت یا غنی‌سازی رویشگاه‌ها به توسعه گیاهان دارویی در شهرستان می‌پردازیم و برای غنی‌سازی و عدم از میان رفتن رویشگاه‌ها، به شکل مداوم آن‌ها را بذر کاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشت گیاهان دارویی در شهرستان، مکان‌هایی که قبلا رویشگاه طبیعی بوده، ولی از بین رفته بذرکاری مجدد شده و گیاه در آنجا مستقر می‌شود، گفت: در سال گذشته حدود ۲۵۰ هکتار کشت کرفس کوهی را در سطح شهرستان داشته ایم و طی پنج ساله اخیر، حدود یک هزار هکتار توسعه رویشگاه گونه دارویی کرفس در شهرستان انجام شده است.

رئیس منابع طبیعی فریدونشهر گفت: درآمد سالیانه تعدادی از روستا‌های ما مثل «کلوسه» و «مسیر»، به شکل مستقیم از بهره برداری گیاهان دارویی از جمله کرفس، قارچ، تره کوهی، گل سرخ، سماق و گردوی جنگلی به دست می‌آید.

تشویق مردم برای کشت گیاهان دارویی

وی با بیان این موضوع که اداره منابع طبیعی فریدونشهر برای تشویق مردم برای اینکه نسبت به جایگزینی کشت اقدام کنند هر ساله بذر رایگان در بین مردم توزیع می‌کند، گفت: برای بومی سازی کشت گیاهان دارویی و برداشتن فشار از رویشگاه‌های طبیعی طی پنج ساله گذشته نزدیک به یک تن بذر کرفس به صورت رایگان در بین مردم توزیع شده است تا در اراضی کشاورزی و حیاط منازلشان بکارند.

حافظی گفت: همچنین برای بذر موسیر هم تا سه سال گذشته این کار را انجام می‌دادیم، ولی در حال حاضر دیگر موضوع کشت موسیر در میان مردم جا افتاده است.

وی گفت: کشت کرفس هم، به تدریج در حال جا افتادن است و ما روستایی داریم که سالانه از فروش کرفس حیاط خانه شان پنج تا ۱۰ میلیون تومن عایدی دارد، بدین ترتیب علاوه بر اشتغال زایی دست اندازی به رویشگاه‌های طبیعی کمتر می‌شود.

منابع طبیعی فریدونشهر به کسانی که پروانه چرای دام دارند و بهره بردار عرفی هستند تا سقف سه هکتار زمین واگذار می‌کند تا از برداشت بی رویه گیاهان توسط دام و از میان رفتن از رویشگاه‌های طبیعی جلوگیری شود.

دریافت زمین در ازای ابطال پروانه چرای دام

رئیس منابع طبیعی فریدونشهر در ارتباط با برخورد با چرای بی رویه دام در این منطقه نیز گفت: منابع طبیعی فریدونشهر به کسانی که پروانه چرای دام دارند و بهره بردار عرفی هستند تا سقف سه هکتار زمین واگذار می‌کند.

وی گفت: این کار در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری در ازای کسر و ابطال پروانه چرای دام انجام می‌شود و مشروط به اینکه در آن زمین به صورت دیم گیاهان دارویی بکارند؛ تا الان دو مورد واگذاری زمین در قالب ماده ۳ داشتیم که یکی از آن‌ها در روستای شیخ فاضل و دومی در روستای خُنگ بوده است.

حافظی گفت: اگر پروانه دار‌ها متقاضی باشند اداره منابع طبیعی در قالب ماده ۳ به آن‌ها زمین واگذار می‌کند تا در آن به صورت تلفیقی گیاهان دارویی و درختان دیم بکارند که این کاشت تلفیقی برای آن فرد بازدهی زیادی دارد.

 

انتهای پیام/ی

نظر شما