شناسهٔ خبر: 51414980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

بسته اقتصادی هفته ایسکانیوز؛

دعوا برای اینماد اجباری / ماجرای حقوق‌های نجومی دستگاه‌ها چه بود؟

اقتصاد در هفته گذشته با اتفاق‌های مختلفی روبرو بود؛ از دعوا بر سر اینماد اجباری گرفته تا قرمزماندن بورس و ماجرای حقوق‌های نجومی دستگاه‌های اجرایی.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از اتفاق‌های مهم اقتصادی هفته گذشته، وارد شدن بودجه ۱۴۰۱ به بهارستان بود. بودجه بالاخره بعد از اندکی تاخیر به دست نمایندگان رسید تا بررسی دخل و خرج سال آینده زیر ذره‌بین مجلس قرار گیرد. از جمله مسائل مهمی که در این بودجه عنوان شده بود می‌توان به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش بودجه برخی مجموعه‌ها مثل صدا و سیما اشاره کرد.

حقوق‌های نجومی

اما هفته قبل مساله حقوق‌های نجومی یک بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. گزارشی که سازمان اداری و استخدامی در این رابطه داده بود، باعث منحرف کردن افکار عمومی شد. به طوری که در بسیاری از گزارش‌ها بیشترین و کمترین میزان حقوق در دستگاه‌های اجرایی، ۳.۲ و ۲۸۴ میلیون تومان عنوان شده بود. ماجرا اما چیز دیگری بود و بعدها مشخص شد این رقم تجمع ارقام پرداختی است که گاهی با تاخیر واریز و به یک عدد بالا تبدیل شده است.

کاهش قیمت خودرو

در شرایطی که قیمت خودرو در هفته‌های اخیر بالاخره تعیین تکلیف شده بود، روز دوشنبه برخی گزارش‌ها نشان از ریزش قیمت در این بازار داشت. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن تاکید بر اینکه افزایش قیمت‌ رسمی خودروهای داخلی تاثیر چندانی در قیمت خودرو در بازار آزاد نداشته است، از شروع کاهش قیمت‌ خودروها در بازار در پی کاهش نرخ ارز خبر داده بود. سعید موتمنی گفته بود که قیمت خودروها در بازار آزاد اعم از داخلی، وارداتی و مونتاژی نیز روند کاهشی در پیش گرفته و در حال حاضر بازار آرام است.

دعوا بر سر اینماد اجباری

اتفاق دیگر، جدال بر سر اینماد اجباری بود که باعث اعتراض بسیاری شد. در حالی که وزیر صمت کمی قبل‌تر در نامه‌ای به رئیس قوه مجریه و مقننه از اهمیت این نشان گفته بود، برخی نسبت به آن اعتراض کرده و معتقد بودند که اجباری شدن آن باعث شکل گرفتن انحصار می‌شود.  مخالفان اینماد اجباری سازمان نظام صنفی یارانه‌ای و انجمن تجارت الکترونیک بودند که مساله ضرر برای کسب و کارها را از بدیهی‌ترین نتایج این اجباری شدن اینماد می‌دانستند.

برچسب‌ها:

نظر شما