شناسهٔ خبر: 51405643 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بوریس جانسون:

اگر روسیه به اوکراین حمله کند، حضور ناتو در این کشور افزایش می‌یابد

نخست‌وزیر انگلیس ضمن فاجعه آمیز خواندن حمله احتمالی روسیه به اوکراین، از استقرار نیرو‌های ناتو در اطراف این کشور در صورت بروز هرگونه تهاجمی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس درباره برنامه‌های لندن و متحدانش در ناتو را در صورت حمله روسیه به اوکراین، که شامل تحریم‌ها، کمک به کی‌یف و افزایش نظامی نیرو‌های ناتو در امتداد مرزها می‌شود، سخن گفت.

جانسون در خصوص حمله احتمالی مسکو به کی‌یف گفت: «اگر روسیه آنقدر عجول و دیوانه باشد که به اوکراین حمله کند، یک بسته بسیار سخت از تحریم‌های اقتصادی از سوی ما و متحدانمان علیه این کشور اعمال می‌شود. در صورت وقوع چنین امری نیرو‌های ناتو به ناچار در مناطق اطراف کی‌یف جمع می‌شوند.»

جانسون در ادامه مدعی شد که حمله به اوکراین نه تنها برای مسکو و کی‌یف، بلکه برای کل جهان «فاجعه بار» خواهد بود.

هشدار نخست وزیر انگلیس در حالی است که تنش‌ها در مرز اوکراین ادامه دارد. چندین کشور غربی، از جمله آمریکا، ابراز نگرانی کردند که مسکو ممکن است در حال برنامه ریزی برای حمله باشد. این در حالی است که کرملین بار‌ها چنین ادعا‌های گسترده‌ای را رد کرده است.

در عین حال، روسیه به غرب توصیه کرد که توجه بیشتری به پایبند نبودن کی‌یف به تعهداتش در توافقات مینسک داشته باشد و هشدار داد که دولت اوکراین برای حل مناقشه داخلی خود در شرق ممکن است در حال برنامه ریزی استفاده از ابزار نظامی باشد. مسکو تاکید کرد که کی‌یف در حال حاضر تسلیحات مدرن متعدد و بسیاری دریافت می کند که این امر اوضاع را در دونباس وخیم خواهد کرد.

بوریس جانسون نخستین مقام غربی نیست که به فکر استقرار نیرو‌های ناتو در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در نظر دارد در صورت حمله روسیه به اوکراین، همین واکنش را انجام دهد. نیرو‌ها و خودرو‌های نظامی ائتلاف ناتو برای سال‌ها در اطراف مرز‌های روسیه فعال بوده‌اند و به طور معمول به گشت‌زنی می‌پردازند و گاهی جت‌ها و کشتی‌های جنگی روسی را مجبور می‌کنند تا آن‌ها را از مرز‌های کشور اسکورت کنند.

کرملین بار‌ها اقدامات غرب و ادامه پیشروی ناتو به سمت شرق را محکوم کرده و خواستار تضمینی شد که اوکراین به این ائتلاف نپیوندد؛ مسئله‌ای که مسکو آن را به عنوان خطری برای امنیت ملی خود می‌بیند. 

انتهای پیام/

نظر شما