شناسهٔ خبر: 51399442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه:

بیمه سلامت هزینه درمانی نسخه‌های کاغذی را پرداخت نمی‌کند

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه گفت: این بیمه از اول دی ماه طبق قانون مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای کامل طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، به هیچ عنوان هزینه درمانی نسخه‌های کاغذی را پرداخت نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا « امید قادری» روز چهارشنبه در نشست خبری؛ افزود: زیرساخت های طرح نسخه نویسی الکترونیکی در استان کرمانشاه ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که میانگین کشوری ۷۵ درصد است و ما از این نظر رتبه دوم کشور را داریم.

او با بیان اینکه تمام زیرساخت ها و شرایط برای اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی در استان کرمانشاه فراهم است، گفت: از ابتدای دی ماه پرداخت هرگونه هزینه بیمه نسخه نویسی کاغذی خلاف قانون است و هزینه های نسخه نویسی کاغذی به هیچ وجه پرداخت نمی شود.

قادری تشریح کرد: برای همه پزشکان عمومی و متخصصان استان چه طرف قرار داد بیمه سلامت باشند، چه نباشند، نام کاربری و رمز عبور تعریف شده‌ و طبق قانون هیچ پزشک و مطب و درمانگاهی نمی تواند از نسخه نویسی الکترونیکی شانه خالی کند حتی اگر طرف قرار داد نباشد.

او توضیح داد: شاید پزشک و مرکز درمانی طرف قرار داد بیمه ای خاص نباشد اما بیمه شده باید از خدمات بیمه مانند هزینه دارو ها بهره مند شود لذا همه طبق قانون باید به نسخه نویسی الکترونیکی رو بیاورند تا حق کسی ضایع نشود.

اتصال ۴۴ درگاه به بیمه سلامت

دبیر شواری هماهنگی بیمه‌گران استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترنیکی در آغاز راه هستیم، اذعان کرد: قطعا ممکن است در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی از نظر فنی و حتی قطعی اینترنتی یا تعریف نوع خدمات با ایراداتی مواجهه باشیم اما سازمان هر روز با شناسایی و دریافت اشکالات و ایرادات روند اجرای نسخه نویسی الکترونیکی را به روزتر و رفع مشکل می کند و روز به روز خدمات را ارتقا می دهد.

قادری با بیان اینکه اکنون ۴۴ درگاه برای ارایه خدمات الکترنیکی به بیمه سلامت اتصال دارند، افزود: در راستای ارتقا کیفیت و کمیت ارایه خدمات و راحتی پزشکان درصدد هستیم شرایط اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی را بر روی گوشی های هوشمند فراهم کنیم و همچنین یک سیستمی را تعریف کنیم در حالت آفلاین و قطعی اینترنت بتوانند خدمات به بیماران ارایه شود و این مشکل فنی را حل کنیم. 

وی همچنین اذعان داشت: یک تیم سیار از طرف سازمان بیمه سلامت کار راه اندازی سامانه های الکترونیکی مطب های پزشکی و درمانگاه و مراکز درمانی فعال شده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

طرح پزشک خانواده برای ۲۷۰ هزار نفر از بیمه شدگان بیمه سلامت اجرا شده است

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود؛ همچنین از اجرای طرح پزشک خانواده یا نظام ارجاع برای ۲۷۰ هزار نفر از بیمه شدگان زیرپوشش صندوق بیمه همگانی بیمه سلامت و مددجویان کمیته امداد استان خبر داد و گفت: جامعه هدف این طرح بزرگ در استان در مرحله اول ۳۶۰ هزار نفر است که از ابتدای تابستان تاکنون برای ۲۷۰ هزار بیمه شده پزشک خانواده تعریف شده است.

قادری با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان زیرپوشش بیمه سلامت هستند، افزود: بیمه شدگان بیمه سلامت برای اطلاع از وضعیت بیمه ای و پزشک خانواده، کد ملی خود را به سامانه  *۱۶۶۶# ارسال کنند و تا ببیند پزشک خانواده برای آنها مشخص شده یا نه و اگر مشخص شده آدرس و کدام یک از پزشکان استان به عنوان پزشک خانواده آنان معرفی شده را مشاهده نمایند.

او توضیح داد طرح پزشک خانواده یا نظام ارجاع یکی از موفق ترین نوع سیستم درمانی در دنیا است به این ترتیب که بیمه شده برای درمان ابتدا به پزشک خانواده ای مراجعه می کند و اگر توانست او را درمان می کند و اگر نیاز به متخصص داشت فرد را برای درمان بهتر به متخصص ارجاع می دهد.

قادری افزود: بیمه شده فقط یک فرانشیز در  ۶ هزار تومانی که  برای مددجویان چهار هزار تومانی پرداخت می کنند و اگر نیاز به بستری و درمان در بیمارستان ها داشته باشند، هزینه بستری و درمان آنهایی که از طریق پزشک خانواده معرفی شده، مددجویان کمیته امداد رایگان، بیمه شدگان صندوق بیمه روستایی ۹۵ درصد و سایر بیمه شدگان ۹۰ رایگان است و این کمک شایان بزرگی به کمک درمان اقشار ضعیف جامعه است.

وی با بیان اینکه جا افتادن روندهای اجرایی طرح نظام پزشک خانواده و نسخه نویسی الکترونیکی نیازمند فرهنگ سازی و همکاری مردم و پزشکان است اذعان داشت: منکر تخلف برخی از مراکز درمانی و مطب ها از اجرای این قوانین نیستیم و افراد می توانند با شماره ۱۶۶۶ تماس بگیرند و تخلف گزارش دهند تا به موضوع رسیدگی شود.

تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۱ هیات دولت مصوب کرده است

مدیر کل بیمه سلامت استان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود گفت: تعرفه های پزشکی و درمان تمام مراکز درمانی، مطب های پزشکی توسط هیات وزیران تصویب شده و هیچ کس حق ندارد خارج از این تعرفه از بیمه شدگان و بیماران هزینه اضافه ای بگیرد. 

بیمه سلامت کرمانشاه، یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر یعنی ۶۰ درصد از جمعیت استان را در قالب پنج صندوق بیمه‌ای شامل، «صندوق کارکنان دولت»، «صندوق روستاییان و عشایر»، «صندوق بیمه همگانی رایگان»، «صندوق ایرانیان» و «صندوق سایر اقشار» زیرپوشش دارد.

اکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت در ۱۸ بیمارستان دولتی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

نظر شما