شناسهٔ خبر: 51390634 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان:

واردات برای صنعت خودرو منفعت نداشته است

شهپری گفت:واردات خودرو از سال‌های پیش انجام می‌شد و برای صنعت خودرو منفعتی نداشت در سال‌های گذشته بسیاری از خودرو‌ها وارد کشور شدند، اما به محض تحریم دیگر نمایندگی نداشتند و همین موضوع مشکلات زیادی ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد شهپری عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: قیمت خودرویی که در درب کارخانه تحویل داده می‌شود با قیمت کف کارخانه متفاوت است.

او گفت: برخی از پراید ۱۷۰ میلیونی و پژو ۲۰۶، ۲۶۰ میلیونی می‌گویند در حالی که ایران خودرو و سایپا با این قیمت نمی‌فروشند. خودروساز پراید را با قیمتی پایین می‌فروخت که همین عامل باعث شد زیان خودروساز افزایش یابد.

شهپری بیان کرد: قیمت مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، فولاد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و همین عامل تاثیراتی در قیمت خودرو دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: ظرفیت خودروسازی بالای ۲ میلیون است، اما اکنون می‌تواند فقط یک میلیون خودرو تولید کند در حالی که با افزایش تولید و حمایت می‌توان اشتغال را هم افزایش داد.

شهپری تصریح کرد: واردات خودرو از سال‌های پیش انجام می‌شده و برای صنعت خودرو منفعتی نداشت؛ در سال‌های گذشته بسیاری از خودرو‌ها وارد کشور شدند، اما به محض تحریم دیگر نمایندگی نداشتند و همین موضوع مشکلات زیادی ایجاد کرد.

او گفت: باید بتوانیم تولید داخل را تقویت کنیم و وابستگی به خارج از کشور نداشته باشیم. اکنون مطالبات قطعه سازان باعث شده که نتوانند به خوبی فعالیت کنند و حتی برخی از خط‌های تولید غیر فعال شده است در حالی که حمایت از آن‌ها باعث می‌شود اشتغال هم رونق بگیرد.

۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان است

شاپور سامعی، نایب رئیس انجمن قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: قیمت‌گذاری سال های زیادی است باعث ضرر و زیان در صنعت خودرو شده است و باعث شده تولید کنندگان دچار مشکلات زیادی شوند؛ میزان بدهی که قیمت گذاری دستوری به صنعت خودرو وارد کرد بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

او گفت: تامین مالی مطالبات قطعه ساز از خودروسازان در زمان زیادی رخ می دهد. پرداخت‌ها برای برخی شرکت‌ها در مدت زمان کمی اتفاق می‌افتد و حتی پیش‌پرداخت نیز انجام می‌شود اما این امر برای تمام قطعه‌سازان صادق نیست.

نایب رئیس انجمن قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت:خودروسازها پول قطعه سازان را دیر پرداخت می‌کنند و اغلب چک چندماهه می‌دهند.
سامعی گفت: پول به سختی به دست ما می‌رسد و از زمانی که تحریم‌های ظالمانه شده است، قطعه‌ساز با مشکلات بسیاری در حوزه ریالی و ارزی مواجه شده است.

انتهای پیام/

 




نظر شما