شناسهٔ خبر: 51387220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات وین میدان آزمون اراده‌ها

وین – ایرنا – مذاکرات وین در ششمین روز از گفت‌وگوهایی که با محور لغو تحریم‌ها جریان دارد به روزهای حساسی نزدیک شده و وقت آن رسیده که سه کشور اروپایی عضو برجام در آزمون احیای مفاد این توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، تروئیکای اروپایی در برابر مطالبات به حق تیم مذاکره کننده ایران، سناریوی مقصرنمایی را در پیش گرفته و تحت تاثیر بازیگران خارج از اتاق مذاکرات،  ادعا می‌کنند که پیش‌نویس ارائه شده از سوی ایران روند گفت‌وگوها را مختل کرده است.    

پیش‌نویس ایران که دو هفته پیش به طرف‌های مقابل ارائه شد ناظر بر اصلاح متنی است که در دور ششم مذاکرات وین به جمع‌بندی رسید و نواقص آن تکمیل شده است. سه کشور اروپایی در اظهارنظرهای خود اصرار دارند که باید پیش‌نویس قبلی در دستور کار مذاکرات قرار گرفته، اما جمهوری اسلامی ایران به  طرف‌های غربی به دلیل عدم پایبندی به تعهدات و رفتارهای دوگانه،  اعتماد ندارد، متون گذشته را قابل مذاکره می‌داند.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید: مذاکرات به این شکل است که دو طرف دیدگاه‌های خود را روی میز به اشتراک می گذارند تا به یک نتیجه مشترک برسند. وی افزود: مهم این است که این گفت و گو مبنا داشته باشد که در این صورت تبدیل به مذاکره می شود و در واقع این مسیری است که طرفین را به سمت توافق هدایت می کند.

باقری کنی با بیان این‌که پیشنهادات ارائه شده ایران مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف است، اظهار داشت که پیش‌نویس ایران، «بر اساس انتظارات بدون مبنا نیست بلکه بر اساس اسنادی است که مورد توافق هم ما و هم کشورهای چهار بعلاوه یک است.»

با این حال دیپلمات‌های ارشد انگلیس، آلمان و فرانسه که از اتاق فکر ایالات متحده به‌عنوان طرف نقض کننده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خط می‌گیرند با فضاسازی‌های غیرسازنده، تصنعی و حتی دروغین در فضای خارج از اتاق مذاکرات تلاش می‌کنند تا کمبود اراده خود را به این ترتیب جبران کنند.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کنندگان غربی امشب (سه‌شنبه) به المیادین گفته‌اند که ایران مذاکرات را به رفع تحریم‌ها منوط کرده و نسبت به محدود کردن برنامه اتمی خود در چارچوب برجام تعهدی نداده است. آن‌ها بدون اشاره به وضعیت تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا ادعا کرده‌اند که برای بازگشت به مفاد برجام در راستای محدود کردن برنامه اتمی ایران آمادگی دارند.

منابع غربی ادعا کرده‌اند که اگر گفت‌وگوها از نقطه‌ای که دور ششم به پایان رسید پیگیری می‌شد، دست‌یابی به توافق نهایی سریع‌تر بود اما پیش‌نویس‌های ارائه شده از سوی ایران به گفته آن ها «معادله را به هم زده است».

مطالبه اروپایی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات از پیش‌نویس وین و فقدان جدیت آن‌ها برای گفت‌وگو درباره پیشنهادهای ایران درحالی مطرح می‌شود که اثری از اتهام به مقصر اصلی وضع وجود یعنی ایالات متحده آمریکا که یک توافقنامه بین‌المللی را به رغم تصویب آن در شورای امنیت نقض کرده دیده نمی‌شود.

مذاکره کننده ارشد ایران می‌گوید که دیپلماسی، خیابانی دوطرفه است و اگر اراده‌ای برای جبران خطای مقصر باشد، راه برای توافق خوب سریع هموار می‌شود.

باقری کنی در گفت‌وگویی بیان داشت: آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگوها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.

وی افزود: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین و مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.

این دیپلمات ایرانی همچنین تاکید کرد: آنچه مشخص است از نظر ما این است که هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فورا برداشته شود خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. این موضوع شامل همه تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام می‌شود. آنها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همه تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شدند هم باید برداشته شوند چرا که آنها مرتبط با برجام بوده‌اند.

خواسته‌های به حق جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات جاری، ناظر بر سه سال تجربه اقدامات غیرقانونی، غیرانسانی و ظالمانه ایالات متحده و بی عملی طرف‌های اروپایی است. طبیعی است که ایران، این تجربه را رهتوشه گفت‌وگو با طرف مقابل قرار داده و بر همین اساس مذاکرات را پیگیری کند. اما پاسخ این پرسش که آیا غرب برای جبران اشتباهات گذشته اراده دارد یا خیر،  می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در روند گفت‌وگوهای روزهای آینده ایفا کند.

نظر شما