شناسهٔ خبر: 51386313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سازمان انرژی اتمی:

آنچه رسانه‌ها می‌گویند، عملیات روانی است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

اگر قرار است به برجام عمل کنیم، آن‌ها هم باید به برجام عمل کنند و اگر چنین قراری نیست، ما در چارچوب پادمان کار می‌کنیم، باقی ماجرا نیز فقط فشار سیاسی است.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی صبح دیروز در حاشیه مراسم توسعه کاربرد پرتو‌ها در صنایع غذایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس اساسنامه، قوانین و پادمان و NPT باشد که متأثر از همین ضوابط و قوانین در تعامل هستیم و آژانس بر فعالیت‌های ما نظارت دارد. آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی جریان مقابل است.
وی افزود: در مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در ایران را برنمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد القا و جوسازی و عملیات روانی اینگونه القا می‌کند که ما هدف غیرموجهی داریم و به بحث عدم‌اشاعه متعهد نیستیم که هیچ کدام از آن‌ها هیچ گاه وارد نبوده و نیست، به ویژه رژیم صهیونیستی خیلی به این مسائل دامن می‌زند. نسبت به این عملیات‌های روانی هیچ گونه خللی به خودمان راه نمی‌دهیم. ما کارمان را انجام می‌دهیم و به پیش می‌بریم و امید داریم از این مرحله نیز عبور کنیم.
غیر از برجام و پادمان هیچ چیز را نمی‌پذیریم
اسلامی درباره توافق بین ایران و آژانس در خصوص نصب دوربین در مجتمع کرج اظهار کرد: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان است، اگر برجام یک معاهده بوده که طرفین آن تعهداتی داشتند، وقتی آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی شدیدی را علیه ایران اعمال کردند، دلیلی ندارد درباره تعهدات برجامی به ما فشار بیاورند. ما در چارچوب پادمان و NPT اقدام خواهیم کرد و هیچ چیزی غیر از آن را قبول نمی‌کنیم. وی در پاسخ به سؤالی درباره دستور کار هیئت سازمان انرژی اتمی حاضر در وین، افزود: دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعایی است که پاسخ‌های آن داده شده است. موارد ادعایی مواردی هستند که در برجام بسته شده و اگر قرار است برجام عملیاتی شود همه طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند. نمی‌شود بخشی که مربوط به ایران است صد درصد انجام شود و ایران متعهد باشد، اما طرف‌های مقابل هیچ کدام از تعهدات خود را انجام ندهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدوارم در مذاکرات، منطقی حاکم باشد که به اصول و ضوابط پایبند باشند و اگر قرار است به برجام عمل کنیم، آن‌ها هم باید به برجام عمل کنند و اگر چنین قراری نیست ما در چارچوب پادمان کار می‌کنیم، باقی ماجرا نیز فقط فشار سیاسی است.
نیروگاه بوشهر از ۱۰ دی آغاز به کار خواهد کرد
اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر توضیح داد و گفت: تا تاریخ ۱۰مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲میلیارد کیلووات برق به شبکه انتقال داده شد و از ۱۰مهر برای اورهال و تعویض سوخت رفته است که پیش‌بینی شده ۱۰دی ماه کار خود را آغاز خواهد کرد. وی درباره روند ساخت دو نیروگاه دیگر در بوشهر نیز گفت: ما از زمانبندی عقب مانده‌ایم و در این شرایط در حال رایزنی هستیم، امید داریم بتوانیم منابع مالی آن را تأمین کنیم و به این روند سرعت بدهیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره توافق با آژانس در خصوص مجتمع کرج اظهار کرد: موارد ادعایی و موضوع کرج به هم پیوند خورده‌اند و باید همزمان حل و فصل شوند. اسلامی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه توافقی که قبلاً گفته بودید، حاصل شده است؟ گفت: گفتگو‌هایی که با گروسی کردیم همان بحث کرج است که در حال رایزنی هستیم، هنوز این مسیر به انتها نرسیده است و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط، امیدوارم کشورمان هر چه زودتر از این مرحله عبور کند.
ادعای غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران کذب است
محمد اسلامی در خصوص حاشیه‌سازی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و ادعای غنی‌سازی ۹۰درصدی در ایران گفت: این مورد کذب است و این اتهامات نخ‌نماشده‌ای است که به ویژه دشمنان و جریان صهیونیستی این‌ها را به کشور ما نسبت می‌دهند. وی ادامه داد: ایران با ضابطه آژانس کار می‌کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تمامی فرآیند‌های ما مطابق قوانین و مقررات نظارت دارد و به هیچ وجه ما خارج از چارچوب اقدامی نکرده‌ایم و اقدام نخواهیم کرد.

نظر شما