شناسهٔ خبر: 51375116 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

بروکسل میزبان رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان

رئیس شورای اروپا امروز میزبان رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای یک نشست سه‌جانبه در بروکسل خواهد بود.

صاحب‌خبر -

آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ رئیس شورای اروپا امروز (سه‌شنبه) یعنی یک روز قبل از اجلاس “مشارکت شرقی” میزبان رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای یک نشست سه‌جانبه در بروکسل خواهد بود.

به گفته منابع اتحادیه اروپا، شارل میشل، رئیس شورای اروپا ابتدا نشست‌های جداگانه‌ای با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان برگزار می‌کند و سپس عصر همان روز یک نشست سه‌جانبه با هر دوی آن‌ها برگزار خواهد کرد.

منابع اتحادیه اروپا از تأسیس خط ارتباطی مستقیم میان وزرای دفاع این دو کشور پس از درگیری‌های سال گذشته قره‌باغ استقبال کرده و گفتند، اقدامات بیشتری برای باثبات کردن روابط میان این دو کشور وجود دارد که می‌توانند صورت گیرند.

این در حالی است که علی‌اف و پاشینیان ماه گذشته در سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کردند.

روابط میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۹۱ میلادی هنگامی‌که ارتش ارمنستان منطقه قره‌باغ را اشغال کرد، خدشه‌دار شده است.

در ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی و در جریان یک جنگ شش‌هفته‌ای، درگیری‌های جدیدی میان این دو کشور درگرفت که در نتیجه آن جمهوری آذربایجان هفت استان غیر قره‌باغی و شوشا را پس گرفت و سرانجام این درگیری در نوامبر ۲۰۲۰ با توافقی به میانجیگری روسیه پایان یافت اما مناطق اصلی قره‌باغ ازجمله خانکندی، خوجالی، خوجاوند و آغدره همچنان در اشغال ارامنه باقی ماند.

انتهای پیام/

نظر شما