شناسهٔ خبر: 51372460 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بانک قرض الحسنه مهر ايران چهارده ساله شد

صاحب‌خبر -
بانک قرض الحسنه مهر ايران چهارده ساله شد

خبرگزاری آریا- قرض الحسنه عبارتی قرآنیست که 6 مرتبه نیز در این کتاب آسمانی تکرار شده است و در اسلام نیز توصیه فراوان به آن شده است. در قرآن کریم آمده است کسی که به صورت قرض الحسنه به دیگری کمک نماید، با خدواند معامله نموده است و پرودگار چندین برابر به او پاداش می دهد.
به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛علیرغم وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357، اجرای بانکداری اسلامی  در کشور با مشکلات زیادی روبرو بود تا اینکه در 22 آذرماه 1386 با افتتاح بانک قرض الحسنه مهر ایران، یک حرکت رو به جلو در راستای بانکداری اسلامی و بدون ربا انجام شد.
بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه 15 هزار میلیارد ریال با هدف تأمین نقدینگی و رفع نیازهای ضروری اشخاص حقیقی، احیای سنت قرض الحسنه، حمایت از نیازمندان و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقوقی که در امور خیریه فعالیت دارند ایجاد گشت. بانک مهر ایران در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی 23 شعبه دارد که 11 شعبه آن در شهر تبریز و مابقی در شهرستان های استان قرار دارد.

ارتقا قرض الحسنه و بانکداری دیجیتال

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر آذربایجان شرقی در نشست خبری که به مناسبت چهاردهمین سالروز تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران برگزار گردید، از تغییر آرم، رنگ و شکل کارت های این بانک خبر داده و گفت: در چهارده سال اخیر تمام تلاش خود را در راستای ارتقای فرهنگ قرض الحسنه و ارائه خدمات بانکی قابل قبول به مردم استان انجام داده ایم و خرسندیم که در این مسیر موفق بوده ایم.
سیدرضا منافی آذر ضمن اشاره به مقاومت مردم به استفاده از کارت های بانکی عضو شتاب و دستگاه های عابر بانک در چند سال قبل به دلیل عدم اعتماد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه قدم های خوبی در این مسیر برداشته شد و امروز به نقطه ای رسیده ایم که کاملا به روز، همتراز با دنیا و هماهنگ با بانکداری بین المللی به جلو حرکت می کنیم. توسعه بانکداری دیجیتال یکی از آرزوهای ماست و تلاش می کنیم با نیروهای جوان، متعهد و تلاشگری که داریم زمینه استفاده از خدمات مختلف بانکی به صورت دیجیتال را یرای مردم مهیا کنیم تا بتوانند به راحتی و در منزل، اقدام به دریافت تسهیلات از این بانک نمایند.
 
پیشرو در توجه به محیط زیست

وی بانک مهر ایران را پیشرو در زمینه توجه به محیط زیست معرفی نموده و اظهار داشت:بانک مهر ایران را پیشرو در زمینه توجه به محیط زیست معرفی نموده و اظهار داشت: استفاده از کاغذ در بانک مهر ایران حذف شده است و تنها مدارک کاغذی که ما از مشتریان اخذ می کنیم مربوط به ضامن تسهیلات بانکی است. بنابراین از هموطنان عزیز خواهشمندم در هنگام مراجعه به شعب بانک مهر ایران در سراسر استان، از تحویل کپی مدارک به شعب خودداری نمایند تا با کمک هم در راستای حفظ محیط زیست تلاش کنیم. امروز بانک مهر ایران دیگر بایگانی سنتی ندارد و با سامانه های الکترونیکی که دارد، حتی قراردادها و امضا برای دریافت تسهیلات نیز به صورت دیجیتالی اخذ می شود.
منافی آذر یکی از اهداف بانک مهر ایران را خدمت رسانی به مردم در کمترین زمان معرفی نموده و تاخیرهای احتمالی به وجود آمده را ناشی از قطعی موردی شبکه اینترنت و اختلالات سامانه برخط برخی ادارات دولتی دانست.

پرداخت بیش از هفت هزار فقره تسهیلات بدون ضامن در یک سال گذشته

وی با اشاره به شروع پرداخت تسهیلات بدون ضامن در این بانک از سال گذشته، تصریح کرد: مردم عزیز می توانند با مراجعه به شعب بانک مهر ایران و پرداخت تنها 10 هزار تومان اعتبار سنجی نموده و در صورت کسب رتبه بندی مناسب از تسهیلات 500میلیون ریالی بدون ضامن استفاده نمایند. در این تسهیلات اگر مشتری رتبه لازم را کسب نماید، می تواند تنها با پرداخت یک چک، تسهیلات درخواستی را دریافت نماید. این طرح برای کارمندان که مشکلی از جهت اعتبار سنجی ندارند یک فرصت فوق العاده است.

منافی آذر افزود: در مدت شروع این طرح، در استان آذربایجان شرقی 7397 فقره تسهیلات بدون ضامن پرداخت کرده‌ایم که از این حیث دومین استان کشور هستیم.

عملکرد بانک مهر ایران به روایت آمار

وی با اشاره به رشد 46 درصدی منابع بانکی مهر ایران در استان آذربایجان شرقی، گفت: در حال حاضر منابع ما در استان بیش از 24 هزار میلیارد ریال رسیده است که این مساله نشان دهنده افزایش اعتماد مردم به ماست. البته این میزان منابع بانکی در مقایسه با استانهایی که ظرفیت و جمعیت کمتری از استان آذربایجان شرقی مناسب نیست و باید با اعتلای فرهنگ قرض الحسنه در استان و جلب اعتماد مردم، این منابع را بیش از پیش افزایش دهیم.
منافی آذر ادامه داد: از ابتدای سال جاری به 36 هزار نفر تسهیلات پرداخت نموده ایم. این آمار نشان می دهد که ماهانه به 4 هزار نفر پرداخت تسهیلات داشته ایم که نشان دهنده تلاش ویژه مجموعه مهر ایران در پرداخت تسهیلات به مردم عزیز استان است و می توان این تعداد را با بانک های تجاری و بزرگ مقایسه کرد. ما 6 هزار میلیارد ریال وصول تسهیلات داشته ایم و 5 هزار میلیارد ریال نیز پرداخت نموده ایم که قدر مطلق تسهیلات قرض‌الحسنه ما را به 11 هزار میلیارد ریال می رساند. شاید این میزان در مقایسه با بانکهای تجاری قابل توجه نباشد اما در بانکداری خرد یک رقم تحسین برانگیز است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه اولیه این بانک 15 هزار میلیارد ریال بوده است و در حال حاضر به 50 هزار میلیارد ریال رسیده است، خاطر نشان کرد: در کشور ما کمیته بانک ها کفایت سرمایه برای هر بانک را حداقل 8 درصد در نظر گرفته است که برخی بانک ها زیر این عدد هستند اما خوشبختانه کفایت سرمایه بانک مهر ایران در حال حاضر 11 درصد است که یک عدد فوق العاده است. امسال در استان آذربایجان شرقی 7400میلیارد ریال منابع جذب کرده‌ایم و 11 هزار میلیارد تسهیلات پرداخت نموده ایم.
او در خصوص تسهیلات ازدواج گفت:در این زمینه نیز ما مشکلی برای پرداخت تسهیلات نداریم و از مردم تقاضا داریم اگر شعبه ای که از پرداخت تسهیلات ازدواج سر باز زد، به ما اطلاع بدهند تا با خاطیان برخورد لازم انجام شود. البته لیست افراد در انتظار ما نیز با آنچه باید باشد، فاصله دارد و تلاش میکنیم پرداخت تسهیلات ازدواج را سرعت ببخشیم. البته شایان ذکر است که دولت منابعی بابت پرداخت این تسهیلات در اختیار ما قرار نمی دهد و ما از منابع خود بانک برای اعطای تسهیلات ازدواج استفاده می کنیم.

او ادامه داد: تسهیلات ما تنها با صفر تا 4 درصد کارمزد پرداخت می شود که این میزان نیز صرف هزینه های بانک می شود. عملکرد ما در همه حوزه ها کاملا شفاف است و شما می توانید پس از اعتبار سنجی با استفاده از موبایل بانک، میزان تسهیلات، مدت بازپرداخت و میزان کارمزد تهسیلات خود را انتخاب کنید.

افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از تولید ایرانی با کالا کارت بانک مهر ایران

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اینکه کالا کارت یک معامله کاملا اسلامی و در راستای سایر خدمات این بانک در حوزه بانکداری بدون رباست، خاطر نشان کرد: کالا کارت با افزایش قدرت خرید مردم به فروش اجناس داخلی و رونق تولید کمک می کند. مردم برای می توانند تنها با تشکیل پرونده بدون داشتن سپرده و یا معدل خاص برای دریافت کالا کارت اقدام نمایند. حتی به شعب اعلام کرده ایم که در مواردی که مبلغ درخواستی برای کالا کارت پایین است، به دریافت تنها یک چک از ضامن اکتفا نمایند تا مردمی که به دریفات این خدمات نیاز دارند با مشکل مواجه نشوند.
وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر ایران انواع مختلفی کالا کارت دارد که مردم می توانند بر حسب توان مالی خود در بازپرداخت، کالا کارت مناسب خود را انتخاب نمایند. حتی با استفاده از امتیاز کارکرد حساب یا قراردادن ودیعه می توان مدت بازپرداخت کالا کارت را طولانی تر نیز نمود.
او در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص دریافت مبلغ اضافه توسط برخی واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره ای از مشتریانی که با کالا کارت خرید می کنند، گفت: ما نیز گزارشاتی در این خصوص دریافت کرده ایم و از مردم خواهشمندیم تا در صورت مشاهده چنین مواردی، حتما به ما اطلاع دهند تا به نمایندگان شرکت های متخلف تذکر داده و جلو قبیل این اقدامات را بگیریم.

همراه با نظام بانکی در راستای خدمت رسانی به مردم

منافی آذر هدف بانک مهر ایران را خدمت به مردم توصیف نموده و اظهار داشت: در این  مسیر رقیب هیچ بانکی نیستیم بلکه تلاش می کنیم سبد خدمات بانکی کشور را تکمیل کنیم تا مردم با هر سلیقه و توان مالی بتوانند از خدمات بانکی استفاده نمایند. البته امیدواریم که تسهیلات پرداختی ما  در محل مناسب هزینه شود و کسانی که واقعا نیاز دارند از آن استفاده نمایند. اینکه با دریافت تسهیلات ارزان قیمت این بانک، آن را در بانک های سپرده گذاری نموده و سود دریافت نمایند، خلاف آرمانهای این بانک است و هر کجا چنین مواردی را مشاهده کنیم، با آن مقابله خواهیم کرد.

 وی با اشاره به اینکه مردم ولی نعمت ما هستند و همه تلاش خود را به کار می گیریم تا بر هر نحوی که می توانیم مشکلات آنها را برطرف نموده و بهترین نوع تسهیلات را به آنها اعطا نماییم، از همه مراجعین به شعب بانک مهر ایران خواست هر گونه مشکلی که در خدمات این بانک مشاهده کردند را به سامانه تلفن گویای بانک مهر ایران به شماره 0214322 منتقل نموده و یا در قسمت ثبت انتقادات و شکایات در سایت این مجموعه وارد نمایند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شده و به بانک مهر ایران در بهبود مستمر کیفیت خدمات کمک نماید.
منافی آذر در این نشست از تغییر مدیرعامل این مجموعه خبر داده، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر اکبری که در 5 سال گذشته یک جهش عظیم را در بانک مهر ایران ایجاد نمود، به دکتر شمسی نژاد تبریک و تهنیت عرض نموده و وی را یک نیروی جوان و مسلط به بانکداری اسلامی دانست که بانک مهر ایران می تواند تحت مدیریت او به شکوفایی بیشتر برسد.

تاریخچه تشکیل بانک مهر ایران

منافی آذر با بیان تاریخچه ای در خصوص تاسیس بانک مهر ایران گفت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی، دولت جدید همه بانک های خصوصی را دولتی اعلام نمود. در نتیجه بانک ملت از ادغام 10 بانک خصوصی و بانک تجارت از ادغام 12 بانک خصوصی تشکیل شد. بانک رهنی ایران به بانک مسکن و بانک استان نیز به بانک صادرات تبدیل شدند و بانکداری دولتی تا سال 1380 بر نظام بانکی کشور سایه افکند. تا اینکه با اعطای مجوز به بانک های خصوصی در سال 1380، زمینه رقابت در بانکداری ایجاد شد و بانک های دولتی که نمی خواستند در رقابت برای جذب سرمایه بازنده باشند، به کسانی که سرمایه خود را در حساب های قرض الحسنه قرار می دادند، جوایزی اختصاص دادند.این مساله باعث شد آنها منابع مالی قابل توجهی را جمع آوری می کردند اما مشکل اینجا بود که بخش عمده این منابع مالی به جای پرداخت جهت تسهیلات قرض الحسنه، به تسهیلات با سود بالا تبدیل می شد.
وی ادامه داد: بعد از مدتی بانک مرکزی از ادامه این روند ممانعت کرده و بعد از اینکه راهکارهای مختلف برای جلوگیری از آن به سرانجام نرسید به بانک های دولتی ابلاغ نمود تا بانکی مخصوص تسهیلات قرض الحسنه تاسیس نمایند و این چنین بود که در 22 آذر 1386 بانک مهر ایران جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه توسط 10 بانک بزرگ کشور تاسیس شود.
منافی آذر در خصوص سهامداران بانک مهر ایران گفت: بانک ملی ایران با 20 درصد، بانک ملت نزدیک به 16 درصد، بانک صادرات 14درصد، بانک تجارت 12درصد، بانک سپه 11 درصد، بانک کشاورزی و مسکن هر کدام 9 درصد، بانک رفاه سه درصد، بانک صنعت و معدن 2 درصد و توسعه صادرات زیر یک درصد، سهامداران اصلی این بانک هستند و این نشان می دهد که قرض الحسنه مهر ایران یک ساختار مالکیت قوی و بنیادی دارد.

طرح های مهر ایران

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر آذربایجان شرقی در خصوص طرح های این مجموعه در زمینه ایفای مسئولیت های اجتماعی گفت:در طرح همیاران که به تامین هزینه بیماران، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و کمک به اشتغالزایی پرداخته می شود، کارکنان بانک مهر ایران در صورت تمایل خود بخشی از حقوق خود را به این طرح اختصاص می دهند. همچنین علاوه بر کمک هایی که خیرین انجام می دهند، افرادی که مایل باشند می توانند تا سقف 4 قسط به بازپرداخت وام آنها اضافه شده و این مبلغ صرف اجرای طرح همیاران گردد.
وی افزود: همچنین ما به کسانی که از طرف نهادهای حمایتی معرفی شوند، تا سقف 50 میلیون ریال با کارمزد 2 درصد تسهیلات پرداخت می کنیم. همچنین در طرح تسهیلات کرونا به سرپرستان خانواری که به بیماری کرونا مبتلا شده اند و کسب وکار آنها با مشکل مواجه شده است تسهیلات 100میلیون ریالی با بازپرداخت سه ساله اعطا می کنیم.
منافی آذر در خصوص طرح شهید سلیمانی گفت: در بانک مهر ایران طبق تصمیمی که گرفته شده است، جرایم تاخیر جزء درآمدها بانک محاسبه نشده و هر استان این مبلغ را در استان خود در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی هزینه می کند. در همین راستا بانک مهر ایران در استان آذربایجان شرقی در قالب طرح شهید سلیمانی در دو مرحله این طرح را اجرا نموده است. در مرحله اول این طرح 5.5 میلیارد ریال و در مرحله دوم 6.6 میلیارد ریال تجهیزات پزشکی شامل کپسول اکسیژن، تب سنج لیزری، ترالی اورژانس، پالس اکسیمتر و ... تهیه نموده و در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی استان قرار دادیم تا قدمی هر چند کوچک در راستای کمک به کادر درمان و نظام سلامت برداریم.

نظر شما