شناسهٔ خبر: 51364002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولیانوف: پیشرفت مذاکرات وین سریع نیست اما رو به جلو است

دیپلمات ارشد روسیه گفته هیچ یک از طرف‌های مذاکرات وین دنبال طولانی شدن گفت‌وگوها نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ادعاها درباره اینکه شرکت‌کنندگان در مذاکرات رفع‌تحریم‌ها قصد طولانی کردن مذاکرات را دارند، رد کرد.

اولیانوف در مصاحبه با تلویزیون «روسیه-۲۴» تصریح کرد: «دلیلی وجود ندارد تصور کنیم که هر کدام از طرف‌های گفت‌وگوها از جمله ایرانی‌ها و آمریکا در حال بازی کردن هستند. در واقع، اراده سیاسی برای رسیدن به نتایج ملموس وجود دارد.»

وی تصریح کرد برای آمریکایی‌ها اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل است اهمیت دارد و برای ایرانی‌ها هم رفع تحریم‌ها اهمیت دارد.

اولیانوف در ادامه خاطرنشان کرد که ایرانی‌ها نشان داده‌اند که «مذاکره‌کننده‌هایی کاملاً جدی» هستند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (فرانسه انگلیس، روسیه و چین به علاوه آلمان) برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی از روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شده است. 

در نخستین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت ابراهیم رئیسی که از هشتم آذرماه شروع شده بود تیم مذاکره‌کننده ایران دو سند را برای بررسی‌های بیشتر به طرف مقابل ارائه کرد.

اولیانوف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت مذاکرات در وین به سرعت پیش نمی‌روند اما رو به جلو هستند.

او گفت: «این روند پیش می‌رود. خیلی سریع نیست ولی باز هم  رو به جلو است.»

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده در مذاکرات وین رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را تشکیل می‌دهد. 

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

چند روز پیش چند دیپلمات غربی مدعی شده بودند که در دورهای جاری مذاکرات وین «۷۰ تا ۸۰ درصد کارها انجام شده‌اند اما برخی از دشوارترین موضوعات باقی مانده‌اند.»

آن دیپلمات‌ها نیز مدعی شده بودند که مسئله سانتریفیوژهای ایران یکی از مسائلی است که هنوز حل نشده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ پس از خروج از برجام تمامی تحریم‌هایی که اجرای آنها علیه ایران پس از به اجرا درآمدن این توافق معلق شده بودند را از سر گرفت و تحریم‌های تازه‌ای نیز علیه ایران وضع کرد.

ازسرگیری این تحریم‌ها بخشی از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» بود. دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» به شکست این سیاست اعتراف و اعلام کرده قصد دارد آمریکا را به برجام بازگرداند.

با وجود این، دولت بایدن هنوز از انجام اقدامات لازم برای فاصله گرفتن از سیاست فشار حداکثری خودداری کرده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما