شناسهٔ خبر: 51344623 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«بنت» صهیونیست میهمان امارات شد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

بعد از لغو چند سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، حالا نفتالی بنت سلف او اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که رسماً با اعلام قبلی به یک کشور عربی خلیج فارس سفر می‌کند. بنت امروز با ولیعهد امارات ملاقات می‌کند.
۳۷ ماه قبل، در آبان ۱۳۹۷، بنیامین نتانیاهو، اولین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که به عمان رفت و با سلطان قابوس، پادشاه فقید عمان ملاقات کرد. این سفر را دفتر نتانیاهو وقتی رسانه‌ای کرد که او بعد از ملاقات با سلطان عمان به اسرائیل بازگشته بود و بعد هم عکس‌های ملاقات این دو، با همدیگر منتشر شد. سپس، در مرداد ۹۹، اولین توافق عادی‌سازی اماراتی‌ها با رژیم صهیونیستی در مرداد ۱۳۹۹ در کمپ دیوید با حضور نتانیاهو امضا شد. اماراتی‌ها در سطح وزیر خارجه در مراسم این توافق شرکت کردند و این توافق را عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان، وزیر خارجه امارات امضا کرد؛ توافقی که فلسطینیان آن را خنجر از پشت به آرمان فلسطین توصیف کردند.
حالا ۱۶ ماه بعد از توافق ابراهیم، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفری از پیش برنامه‌ریزی شده به امارات رفته؛ سفری که البته بعد از دو سه مرتبه به هم خوردن انجام شده است. رسانه‌های عبری گزارش کردند که نفتالی بنت روز یک شنبه در بالا‌ترین سطح از زمان عادی‌سازی روابط، به امارات سفر کرده و امروز (دوشنبه) با حمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، دیدار خواهد کرد. اوفیر جندلمان، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که بنت «به دعوت ولیعهد ابوظبی» برای اولین سفر رسمی به امارات رفته است. جندلمان در ادامه به برنامه سفر بنت پرداخت و افزود: «سران دو کشور فردا (دوشنبه) با یکدیگر دیدار خواهند کرد و درباره تعمیق روابط دوجانبه به ویژه در زمینه اقتصادی و مسائل منطقه‌ای، گفتگو خواهند کرد.» خبرگزاری «کان» هم گزارش کرد که محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی، از اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز برای بازدید از امارات دعوت کرده است. با وجود این سفر، تل‌آویو همچنان درباره مناسبات با امارات تردید دارد، به خصوص که دو شنبه قبل طنحون بن‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ایران آمد. همچنین امارات در حال فشار بر رژیم صهیونیستی است تا میلیارد‌ها دلار سامانه دفاعی هوایی گنبد آهنین به این کشور بفروشد، اما مقامات صهیونیستی از این کار امتناع می‌کنند. روزنامه اسرائیل‌هیوم نوشته که تل‌آویو در حال حاضر مایل به فروش این سامانه‌ها به امارات نیست و منابع اسرائیلی از این موضوع هراس دارند که باتوجه به نزدیک شدن اخیر روابط ابوظبی به تهران که موجب نگرانی اسرائیل است، فشار امارات برای اجرای قرارداد مربوط به فروش گنبد آهنین تجدید شود. این روزنامه نوشته که دلیل این، بیش از هر چیزی امنیت است. همیشه در داخل امارات افراد ایرانی وجود دارند و حضور این سیستم‌های حساس در کشوری که ایران دسترسی آزاد به آن دارد، چیزی نیست که اسرائیل در حال حاضر بتواند آن را تحمل کند.
ترامپ‌: نتانیاهو دنبال صلح نبود
در جریان توافق عادی‌سازی اسرائیلی با امارات، ترامپ میانجی بود و هم او در کمپ دیوید حضور داشت، اما دیروز همزمان با سفر بنت به امارات، بخش‌هایی از گفت‌وگوی ترامپ با باراک راوید، روزنامه نگار «واللا» منتشر شد که او گفته که نتانیاهو «مانع» بزرگی بر سر راه او برای دستیابی به صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بوده است. ترامپ در این مصاحبه به عنوان بخشی از کتاب «صلح ترامپ: توافقنامه‌های ابراهیم و انقلاب در خاورمیانه» منتشر شده، گفته که یکی از دلایلی که او نتوانسته پروژه «معامله قرن» را اجرایی کند و به صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها دست یابد این است که نتانیاهو هرگز نمی‌خواست با فلسطینی‌ها صلح کند. واللا نوشت: ترامپ دقیقاً به همان نتیجه اسلاف خود یعنی باراک اوباما و بیل کلینتون (رؤسای جمهور سابق امریکا) رسیده بود که «نتانیاهو در مورد راه‌حل دو کشوری جدی نیست.» طبق گزارش واللا، ترامپ در این مصاحبه گفت: «فکر نمی‌کنم نتانیاهو هرگز خواستار صلح با فلسطینی‌ها باشد.» با این حال، دیروز یک منبع فلسطینی مطلع به روزنامه الشرق‌الاوسط گفته که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به امریکا، مصر، اردن و طرف‌های دیگر پیشنهاد داده است که طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی مذاکرات فوری را برای ترسیم مرز‌ها انجام دهند، چراکه دستیابی به مرز‌های مشخص برای دو طرف امکان حل و فصل دیگر مسائل را فراهم خواهد کرد.

نظر شما