شناسهٔ خبر: 51342075 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پای درد دل معلولان جنوب تهران؛ برخی مسؤولان نیاز به عینک و سمعک دارند/ ۹۰ درصد ایستگاه‌های مترو مناسب سازی نشده است

درصد بسیار زیادی از ادارات دولتی، مساجد، بوستان‌ها، مراکز خرید، ارگان‌های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی در شهرستان ری ورودی مناسب برای تردد افراد توان‌یاب از جمله جانبازان، معلولان و سالمندان ندارند. همچنین معابر و پیاده‌راه‌هایی که با بودجه‌های کلان ایجاد شده، اما کمتر توجهی برای ورود افراد توان‌یاب در این مسیر‌ها شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از شهرری؛ انسان‌ها گاهی آنچنان در زندگی اجتماعی خود غرق می‌شوند که برخی واقعیت‌های موجود را نمی‌بینند. بسیاری از ما زمانی که از افراد جامعه سخن می‌گوییم، فراموش می‌کنیم که برخی از این افراد شاید مانند ما نباشند. یکی از این گروه‌های اجتماعی معلولان هستند.

معلولان با مشکلات متعددی در زندگی روزمره خود مواجه هستند، زندگی افراد دارای معلولیت تفاوت بسیار زیادی با افراد عادی دارد و می‌توان گفت یک نوع زندگی ناشناخته برای افراد عادی است به خاطر اینکه افراد دارای معلولیت در انجام امور روزانه خود با موانع بسیار زیادی روبه‌رو می‌شوند.

مشکلات ارتباطاتی، امرار معاش، دریافت خدمات اجتماعی و درمانی، عبورومرور در معابر، رفت‌وآمد به ساختمان‌های مراکز دولتی و خصوصی، بحث اشتغال، تامین مسکن و غیره از جمله مشکلات پیش روی معلولان است و همه گیری کرونا نیز نشان داد که این قشر آسیب پذیری بیشتری نسبت به دیگران دارند.

درصد بسیار زیادی از ادارات دولتی، مساجد، بوستان‌ها، مراکز خرید، ارگان‌های دولتی و خصوصی و مراکز درمانی در شهرستان ری ورودی مناسب و حتی یک رمپ برای تردد افراد توان‌یاب از جمله جانبازان، معلولان و سالمندان ندارند. همچنین پیاده‌راه‌هایی که با بودجه‌های کلان ایجاد شده، اما کمتر توجهی برای ورود افراد توان‌یاب در این مسیر‌ها شده است.

در راستای مشکلات معلولان و باتوجه به اینکه همه ساله به مناسبت روز جهانی معلول، مراسمی برای بزرگداشت این قشر از جامعه توسط مسؤولان برگزار می‌شود اما مشکلی از آنها حل نمی‌شود، در میزگردی با سه تن از معلولان شهرستان ری؛ رضا طاهرنژاد، علیرضا فیضی و حمیدرضا احمدنژاد از اعضای کانون معلولان شهرستان ری گفت‌وگویی انجام دادیم تا مشکلاتشان را از زبان خودشان بشنویم.

سازمان بهزیستی از معلولان برای مدیریت استفاده کند

علیرضا فیضی: بنام خدایی که ما معلولان را آفرید که به‌وسیله ما دیگران را امتحان کند. در کشور ما برخی مسؤولان هیچ‌وقت دلشان به حال معلولان نسوخته است. سازمان بهزیستی باید از معلولان برای مدیریت استفاده کند تا حال و وضعیت معلولان را درک کند. تا وقتی‌که رئیس سازمان بهزیستی از میان افراد سالم منصوب می‌شود نمی‌تواند معلولان را درک کند.

رضا طاهرنژاد: امیدواریم با کمک رسانه بتوانیم تریبونی برای بیان دردها، رنج‌ها و مشکلات جامعه معلولان و مشقات خانواده دارای معلول که هیچ‌گاه دیده نمی‌شود باشیم و نتیجه خوبی از آن دریافت کنیم.

حمیدرضا احمدنژاد: ۱۳۰ نقطه نامناسب منطقه ۲۰ را شناسایی کردیم و به گفته خود مسؤولان شهرداری در طی سه سال، از طریق بودجه شهرداری، تنها ۷۰ نقطه مناسب‌سازی شده است.

 مسؤولان از عینک و سمعک استفاده کنند

علیرضا فیضی: مسؤولان ما را درک نمی‌کنند لذا لازم است تا از عینک و سمعک استفاده کنند تا معلولان را ببینند و حرف‌هایشان را بشنوند. برخی از کارفرمایانی که معلولان را جذب می‌کنند پس از استفاده از خدمات بهزیستی و با گذشت ۳ تا ۵ سال معلول را اخراج می‌کنند.

رضا طاهرنژاد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، زندگی و معیشت معلولان نیز بسیار پیچیده شده است. در دهه ۷۰ و ۸۰ مشکلات معلولان به این اندازه نبود و مددکاران بهزیستی نیز همیشه دلسوزانه و با اختیارات بیشتری به معلولان خدمات می‌دادند. خدمات بهزیستی در این سال‌ها تنزل پیدا کرده است. مدیران بهزیستی از بدنه بهزیستی و از میان مددکاران نیستند و اغلب افرادی خارج از این مجموعه هستند که با نگرش‌های خاص سیاسی انتخاب می‌شوند که معلولان را نیز نمی‌شناسند و برخی از آن‌ها به دلیل عدم شناخت نتوانستند خدمات لازم را ارائه کنند.

 بانک‌های مناسب‌سازی شده در سطح شهر بسیار کم است

علیرضا فیضی: حق و حقوق معلولان در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود که یکی از نمونه‌های آن بهره‌گیری از خدمات شهری است. در واقع شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی نشده و معلولان نمی‌توانند از خانه‌هایشان خارج شوند زیرا که برخی مسؤولان بودجه را دریافت می‌کنند اما خرج معلولان نمی‌کنند. معلولان در سایر کشورها از حق و حقوق زیادی برخوردارند و حتی از پرداخت عوارض و مالیات معاف هستند اما معلولان کشور ما باید عوارض و مالیات بپردازند.

رضا طاهرنژاد: بودجه قانون جامع حمایت از معلولان ۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که باید در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد تا بتواند معلولان را مدیریت کند اما از این مبلغ تنها ۱۸۷۰ میلیارد تومان محقق شد که بخشی از آن نیز به دلیل فعالیت‌های کمپین معلولان بود و با درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌های انجام شده توانستیم یک هزار میلیارد دریافت کنیم که هیچ‌یک از مخارج و هزینه‌های معلولان را پاسخگو نیست.

حمیدرضا احمدنژاد: تابلوهای توقف معلولان در شهر زیاد شده اما برخی از مردم نسبت به آن بی‌توجه هستند و حق معلولان را ضایع می‌کنند. بانک‌هایی که مناسب‌سازی شده باشد در سطح شهر بسیار کم است و فرد معلول وقتی بانک مناسب را یافت حالا باید به دنبال جای پارک باشد وقتی خودروی دیگری در محل پارک معلولان توقف کرده، فرد معلول مجبور است مسافتی طولانی را برای پارک خودرو و سپس دسترسی به بانک یا سایر ادارات طی کند.

جداسازی معلولان شدید و غیر شدید اصولی نیست

علیرضا فیضی: اقدام اخیر سازمان بهزیستی در جداسازی معلولان شدید و غیر شدید اصلاً اصولی نیست زیرا که برخی معلولان شدید هستند که وضعیت خانوادگی مناسبی دارند و برخی معلولان متوسط از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند.

رضا طاهرنژاد: توان‌بخشی و درمان نیز جزو مسائل مربوط به معلولان و بسیار هزینه بر است که گاهاً داروهای گران‌قیمتی را برای زنده ماندن باید دریافت کنند که به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها لازم است که بهزیستی برای رفع این مسائل ورود کند. سوء مدیریت باعث شده بسیاری از مراکز آموزشی که پیش از این خدمات ارزشمندی را به معلولان و حتی معلولان خارجی ارائه می‌کردند این روزها تعطیل شده و وسایل و دستگاه‌های آموزشی آن به فروش رسیده است.

حمیدرضا احمدنژاد: برخی معلولان که امکان خروج از منزل را ندارند در حال حاضر از خدمات اولیه بهزیستی نیز بی‌بهره هستند و حتی حقوق بهزیستی را نیز دریافت نمی‌کنند. بیشتر معلولان نیز در حال حاضر با مشکلات اقتصادی امکان ازدواج ندارند لذا انتظار می‌رود مسؤولان به این موضوع رسیدگی کنند.

۹۰ درصد ایستگاه‌های مترو در تهران برای معلولان مناسب‌سازی نشده است/ وقتی اداره گذرنامه به معلولان اجازه ورود نداد

علیرضا فیضی: بسیاری از معلولان برای گذران زندگی مجبور به دست‌فروشی می‌شوند اما این در حالی است که مأموران سد معبر شهرداری از کسب‌وکار معلول جلوگیری می‌کنند.

رضا طاهرنژاد: ۹۰ درصد ایستگاه‌های مترو در تهران برای معلولان مناسب‌سازی نشده و این نکته مهمی است که برخی اعضای شورای شهر نیز نسبت به آن بی‌اطلاع هستند. برای بررسی سطح مناسب‌سازی ادارات از کلیه ادارات شهرستان ری نیز بازدید کردیم و تنها اداره‌ای که علاوه بر عدم مناسب‌سازی از ورود ما جلوگیری به عمل آورد اداره گذرنامه بود که جزو ادارات خدمات رسان است که قطعاً معلولان نیز با آن سروکار دارند.

حمیدرضا احمدنژاد: یکی از ادارات مرکز بهزیستی شهرستان ری که به معلولان خدمات می‌دهد نیز از وضعیت ورودی مناسبی برخوردار نیست و نابینایان برای ورود به این مرکز دچار مشکل می‌شوند که این موضوع بسیار باعث تأسف است که معلولان مراجعه‌کننده به این اداره امکان استفاده از خدمات را نداشته باشند.

انبارها و باراندازهای ری فرصتی مناسب برای اشتغال معلولان است

رضا طاهرنژاد: شهرستان ری دارای انبارها و باراندازهای زیادی است که در صورت به‌کارگیری معلولان متوسط، فضای اشتغال را برای این قشر بهبود می‌بخشد و کارفرمایان نیز از تسهیلات در نظر گرفته شده برخوردار می‌شوند. بر اساس قانون، واحد صنفی‌ای که از معلولان حمایت کند در پرداخت مالیات از تخفیف برخوردار می‌شود. این موضوعاتی است که بارها در جلسات مطرح شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

نمونه‌ای از مناسب سازی پیاده راه برای نابینایان که به جوی آب ختم می‌شود!

آنچه از گوشه‌ای از درد دل‌های معلولان دریافتیم این است که معلولان احتیاجی به تبریکات روز معلول ندارند، اگر به فکر آنها هستیم باید کاری برایشان انجام دهیم، مانعی از سر راهشان برداریم وگرنه تبریکی که بیشتر حالت نمایشی دارد و به‌خاطر عملکرد خودمان است، به درد معلولان نمی‌خورد.

مسؤولان اجرایی، مدیران شهری، رسانه‌ها و همه مردم باید برای حل مشکلات معلولان قدم بردارند و هرچه بیشتر تلاش کنند و گاهی در کنار دید و بازدیدهای خود سری هم به زندگی یک معلول بزنند، فراموش نکنیم در آینده‌‌ای نه چندان دور  و باتوجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی، همه ما در منزل خود معلولی(سالمند) خواهیم داشت که احتیاج به مراقبت و توجه دارد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

نظر شما