شناسهٔ خبر: 51338782 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با مذاکرات هسته ای

تشکیل کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار در وین/ تکذیب خبر توقف مذاکرات در وین/الشرق الاوسط: اروپایی‌ها متون ارائه شده از سوی ایران در وین را پذیرفته‌اند

مذاکرات وین از روز پنجشنبه 18 آذرماه در ادامه دور هفتم مذاکرات در جریان است. مذاکراتی که گمانه زنی های زیادی در رابطه با آن وجود دارد. با این حال، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان هرگونه عقب‌نشینی ایران را رد کرد و گفت به حصول توافق خوش‌بین است ولی ایران ساده‌اندیش نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

تکذیب خبر توقف مذاکرات در وین

بین الملل تابناک: مذاکرات وین از روز پنجشنبه 18 آذرماه در ادامه دور هفتم مذاکرات در جریان است. مذاکراتی که گمانه زنی های زیادی در رابطه با آن وجود دارد. با این حال، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان هرگونه عقب‌نشینی ایران را رد کرد و گفت به حصول توافق خوش‌بین است ولی ایران ساده‌اندیش نخواهد بود.

باقری: به تعامل جدی برای رسیدن به توافق خوب ادامه می‌دهیم
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۲۳:۲۵

مذاکره کننده ارشد ایران پس از ملاقات با روسای هیات‌های مذاکره کننده چین و روسیه گفت: به تعامل فشرده و جدی برای رسیدن به یک توافق خوب ادامه خواهیم داد.

علی باقری کنی یکشنبه شب در توئیتی نوشت: عصر امروز جلسه‌ای سازنده و مثمر ثمر با مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین داشتم.

وی افزود که در این جلسه، «ایده‌هایمان را در مورد نحوه ادامه روند به اشتراک گذاشته و مواضع‌مان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم.»

تشکیل کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار در وین
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۱۸:۲۷

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش خبر داد که کارگروه زمان‌بندی توافق برای نخستین بار از زمان آغاز دور جدید گفت‌وگوها در وین اتریش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران تشکیل شده است.

نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز هم از مثبت بودن فضای مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

وی در پیامی در توییتر نوشت: در کمال تعجب، برحی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذکرات وین را دراماتیک و "تقریبا بن‌بست" توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشته و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است.

گزارش توئیتری اولیانوف از روند مذاکرات در وین
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۱۶:۵۸

دیپلمات ارشد روسیه در وین تصریح کرد، رسیدگی به موضوعات باقی مانده در مذاکرات احیای برجام همچنان ادامه دارد.

 میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره روند مذاکرات وین نوشت: گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. تعدادی نشست در قالب‌های مختلف برای امروز برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات باقی مانده همچنان در دستور کار قرار دارند اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، مطابق با استانداردها و قواعد دیپلماسی چندجانبه به درستی به آنها رسیدگی می شود.

اولیانوف ساعاتی پیش نیز در واکنش به برخی گمانه زنی ها درباره نتیجه رایزنی های اخیر در وین در توئیتی نوشت: در کمال تعجب برخی تحلیلگران و روزنامه نگاران وضعیت گفت‌وگوهای وین را دراماتیک و "تقریبا به بن بست رسیده" توصیف می کنند. اینطور نیست. پس از یک وقفه مذاکره کنندگان به دیپلماسی چانه زنی عادی بازگشتند و رایزنی های فشرده خود را ادامه دادند.

الشرق الاوسط: اروپایی‌ها متون ارائه شده از سوی ایران در وین را پذیرفته‌اند
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۱۵:۲۴

روزنامه سعودی الشرق الاوسط از افزایش جلسات در وین میان هیات های اروپایی و ایرانی طی دو روز گذشته و پذیرش متون ارائه شده ایران از سوی طرف‌های اروپایی خبر داد.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط به نقل از منابع اروپایی نوشت که نشست های دو کمیته کارشناسی که مساله تحریم های آمریکا و مسائل هسته ای را بررسی می کنند طی دو روز گذشته افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طرف های اروپایی طی دو روز گذشته جزئیات دو پیش نویس جدید ایران را بررسی کرده اند؛ پیش نویس هایی که ایران هفته گذشته مطرح کرد و خواستار الحاق آن ها به پیش نویس مذاکرات قبلی شد.

این روزنامه در ادامه نوشت: اروپایی ها علیرغم اینکه در ابتدا این دو پیش نویس را نپذیرفته و بر این باور بودند که این پیش نویس ها نمی‌توانند مبنایی برای هرگونه مذاکراتی باشند، اما در نهایت از موضع خود عقب‌نشینی و قبول کردند که آن ها را به پیش نویس اصلی اضافه کنند؛ پیش نویسی که در دورهای پیشین مذاکرات تقریبا ۸۰درصد آن کامل شده است. این اقدام اروپایی ها به این خاطر بوده تا شاید زمینه مشترکی با آمریکایی ها برای کامل کردن مذاکرات ایجاد کند.

منابع الشرق الاوسط همچنین خاطرنشان کردند که روسای هیات های اروپایی به تازگی خلاصه نشست های وین در دور هفتم مذاکرات را به وزرای خارجه کشورهای خود گزارش کرده اند و وزرای خارجه این کشورها با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار داشته‌اند و درخصوص ایران رایزنی کرده اند.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل منابع اروپایی آمده است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که اکنون در لیورپول به سر می برد منتظر است تا هیات ایرانی مواضع خود را نرم تر کند تا او نیز راهی وین شود.
انتهای پیام

درخواست وزیر خارجه جدید آلمان برای تسریع روند مذاکرات وین
۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۱۵:۰۳

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه جدید آلمان با تکرار برخی ادعاها در خصوص عدم پیشرفت در مذاکرات وین، خواستار تسریع روند گفت‌وگوها شد.

وی پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای گروه هفت مدعی شد: «در روزهای گذشته نشان داده شد که هیچ پیشرفتی نداریم زیرا به دلیل پیشنهادهای ایران، مذاکرات به نقطه‌ای که شش ماه قبل قرار داشت، بازگردانده شده است».

وزیر خارجه آلمان افزود که زمان در حال اتمام است و گفت‌وگوها باید تسریع شود.

برخی رسانه‌های خارجی در حالی با انتشار گزارش‌های منفی از توقف مذاکرات خبر داده‌اند که یک منبع آگاه با رد این اخبار تاکید کرد: مذاکرات به صورت جدی بر روی متون پیشنهادی ایران ادامه دارد و امروز یک شنبه نیز گفت‌وگوها به صورت جدی ادامه می‌یابد.

مذاکرات ایران و نمایندگان کشورهای۱+۴ و بحث‌های کارشناسی برای رسیدن به توافق در وین همچنان ادامه دارد.

اروپایی‌ها که پس از چندین روز کارشکنی، بحث بر روی متون ایران را پذیرفته اند، حالا سعی می‌کنند با زیاده‌خواهی خواسته‌های آمریکا را در مذاکرات پیاده کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های خارجی، با خط‌دهی دیپلمات‌های اروپایی، با انتشار گزارش‌هایی منفی، خبر از توقف گفت وگوها می‌دهند.

در همین حال یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده به ایرنا گفت: «خبر توقف مذاکرات کاملا رد می‌شود؛ اتفاقا مذاکرات به صورت جدی بر روی متون پیشنهادی ایران ادامه دارد و امروز یک شنبه نیز گفت‌وگوها به صورت جدی ادامه می‌یابد»

این منبع آگاه تاکید کرد که «زیاده خواهی‌های اروپا همچنان ادامه دارد و کندی پیشرفت در بحث ها نیز به همین دلیل است، اما گفت‌وگوها متوقف نشده است»

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ضمن حفظ موضع زیاده‌خواهانه خود در مذاکرات، با جوسازی رسانه‌ای نیز فشار را بر روی تیم مذاکره کننده ایران، برای پذیرش خواسته‌های فرابرجامی خود، افزایش دهند، موضوعی که ایران بارها تاکید کرده، به آن تن نخواهد داد.

 

نظر شما