شناسهٔ خبر: 51329220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفیر پاکستان در کابل: به رسمیت شناختن طالبان به تصمیم جامعه جهانی بستگی دارد

سفیر پاکستان در کابل گفت: موضوع به رسمیت شناختن طالبان همیشه مورد بحث همسایه‌های این کشور بوده، ولی تا زمانی که با جامعه جهانی در این مورد هماهنگی نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به رسمیت بشناسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سفیر پاکستان در کابل تاکید کرد که حکومت طالبان را نمی‌توان به رسمیت شناخت مگر اینکه جامعه جهانی در این باره تصمیم بگیرد.

منصور احمد خان گفت: «موضوع به رسمیت شناختن طالبان همیشه مورد بحث همسایه‌های این کشور بوده، ولی تا زمانی که با جامعه جهانی در این مورد هماهنگی نباشد هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به رسمیت بشناسد.»

منصور احمد خان به خبرگزاری تاس گفت که برای پایان دادن به بی‌ثباتی در افغانستان که از ۴۵ سال پیش ادامه دارد، باید بازیگران سیاسی افغانستان و منطقه و همچنین جوامع بین المللی با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود که این تلاش‌ها باید با گفت‌وگو میان نیروهای سیاسی در افغانستان همراه باشد. اما بدون چنین گفت‌وگوهایی، دستیابی به صلح پایدار، حکومت و چارچوب سیاسی فراگیر که تضمین کننده حقوق بشر از جمله حقوق زنان و حق کار و تحصیل باشد غیرممکن است.

سفیر پاکستان که به عقیده برخی نقش نایب السلطنه انگلیس را دارد، مداخله پاکستان در امور افغانستان را بی‌اساس خواند و گفت که اگر ثبات در افغانستان نباشد، پاکستان متضرر می‌شود.

وی گفت: «اگر ثبات پایدار در افغانستان وجود داشته باشد، به نفع پاکستان است. من فکر می‌کنم که این ادعا که ما در امور داخلی افغانستان دخالت می‌کنیم، پوچ است.»

وی تاکید کرد که حضور نیروهای خارجی در افغانستان باعث طولانی شدن جنگ در افغانستان شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یک مقام ارشد طالبان روز گذشته ضمن انتقاد از دولت پاکستان و اسلامی نبودن نظام سیاسی در این کشور از کشورهای سازمان همکاری اسلامی خواست در نشست آینده خود در اسلام‌آباد، دولت موقت این گروه را به رسمیت بشناسند.

«ذبیح‌الله مجاهد»  از پاکستان انتقاد کرد و گفت: چهارچوب سیاسی پاکستان نشان دهنده یک نظام اسلامی نیست و مذهب برای دولت این کشور اهمیتی ندارد. 

ذبیح‌الله مجاهد در حالی خواهان به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شده است که به‌تازگی سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را به تصویب رسانده است که براساس آن روند به رسمیت شناختن طالبان به تعویق می‌افتد.

ین در حالی است که کابینه سرپرست طالبان که پس از سقوط کابل اعلام شد تاکنون از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است. پاکستان که متهم به حمایت طالبان است نیز تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشاخته است. طالبان همواره گفته‌اند که شرایط به رسمیت شناختن را پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/ ر

نظر شما