به گزارش دیده بان ایران؛ کمتر از یک ماه پیش بود که پس از انتشار فهرست قیمت محصولات سایپا و ایرانخودرو که نشان از افزایش مجدد قیمت خودروهای ساخت این دو خودروساز بزرگ داخلی داشت، ابراهیم رئیسی دستور به توقف تغییر و افزایش قیمت خودروها داد. دستوری که تا چند روز پیش مانع از آن شده بود که قیمت محصولات این دو شرکت خودروسازی بهطور رسمی افزایش یابد.
با این حال دیدیم که ورق برگشت و بهرغم دستور رئیسجمهوری، قیمت خودروهای سایپا و ایرانخودرو بار دیگر افزایش یافت. اوضاع و احوالی که به باور یکی از نمایندگان ادوار مجلس اگرچه بحث امروز و دیروز نیست و در سالهای گذشته همواره از مهمترین مشکلات در حوزه فعالیت وزارت صمت و مجموعه اقتصاد مملکت بوده، اما انتظار میرفت باتوجه به دستور رئیسجمهوری و مهمتر از آن، وعدههایی که وزیر صمت همین چند ماه پیش و در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، در صحن علنی مجلس در این رابطه مطرح کرد، شاهد این وضع نباشیم.
عزتاله یوسفیانملا که از مجلس هفتم تا دهم در مجلس حضور داشته و تمامی این 16 سال را بهعنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سالانه در روند تصمیمگیریهای بودجهای و اقتصادی مملکت قرار داشته، به «عصر ما» گفته است: «تمامی این 16 سال و البته پیش از آن، بحث افزایش قیمت خودرو و اصولاً مدیریت صنعت خودروسازی از مسائل مهم بوده و همواره با مشکلاتی در این راستا روبرو بودیم.»
این نماینده پیشین مجلس میگوید: «در این سالها، همواره این بحث مطرح بود که اگر نمیتوانیم در قیمتگذاری داخلی دخالت کنیم، لااقل در بحث واردات خودروی خارجی و محدودیتها و تعرفههای گمرکی بهنحوی عمل کنیم که با واردات خودروی خارجی، دستکم رقابتی در بازار خودرو شکل بگیرد و خودروسازان داخلی لااقل کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند.»
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به آتشسوزی و خرابی خودروهای داخلی که مقطعی در حدود چند سال پیش به معضلی اساسی تبدیل شده و اخبار متعددی درخصوص سوانح بهدلیل نقص فنی این خودروها بهفاصله اندک پس از خروج از کارخانه منتشر میشد، گفته است: «اخیراً مجلس هم طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو ارائه کرد که به تایید شورای نگهبان هم رسید اما باز میبینیم راه به جایی نبرده است.»
او همچنین با اشاره به دستور حدود یک ماه پیش رئیسجمهوری مبنی بر توقف افزایش قیمت خودروهای داخلی، با تاکیدبر اینکه اصولاً در اقتصاد با دستور نمیتوان مدیریت کرد، میگوید: «در این بحث خاص باتوجه به نقشی که به هر حال دولت در صنعت خودروسازی از تولید تا قیمتگذاری و توزیع برعهده دارد و تمام واحدهای تولیدی در کشور اگرچه بخشی از سهامشان واگذار و خصوصیسازی شده اما عملاً هیات مدیره و مدیرعاملشان زیرنظر دولت انجام میشود، انتظار میرفت دولت نقش خود را با جدیت بیشتر ایفا کند.»
این نماینده ادوار مجلس با یادآوری وعدههای وزیر صمت در جلسه رایاعتماد گفت: «عمده بحث و وعدههای وزیر صمت در جریان جلسه رایاعتماد، همین بحث قیمتگذاری خودرو و مدیریت صنعت خودروسازی بود و انتظار میرود وزیر دستکم به وعدههایی که همین چندماه پیش در صحن مجلس مطرح کرد، عمل کند.»
این چهره سیاسی با بیان اینکه صنعت خودروسازی و دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی تبدیل به معما و رازی سربه مهر شده و نه دولت و نه مجلس قادر به حل این مسئله نیست، میگوید: «مسئولان باید یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنند. بعضاً گفته میشود قیمتگذاری در اختیار دولت نیست و شورای رقابت تصمیمگیر است اما این شورای رقابت هم که از آسمان نمیآید. دولت باید نقش خود را ایفا کند.»
یوسفیان ملا با بیان اینکه رئیسی در دستوری که حدود یک ماه پیش صادر کرد، صادق بوده و به واقع میخواهد وضعیت صنعت خودروسازی را مدیریت کند، میگوید: «لازم است دولت با پیگیری بیشتر و با قدرت وارد عمل شده و دستور رئیسجمهوری را پیگیری کنند تا شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی نباشیم.»
نظر شما