شناسهٔ خبر: 51319417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر شعب استان فارس بانک مهر ایران:

افزایش منابع قرض‌الحسنه در فارس/لزوم توجه به فرهنگ قرض‌الحسنه

علی محمد پشوتن

یکی از برنامه‌ها و اهداف متعالی و مهم انقلاب اسلامی، تغییر بنیادی در سیستم بانکداری و حاکم کردن بانکداری بدون ربا در کشور بوده است، هدفی که از نگاه اکثر صاحب‌نظران، علیرغم تلاش‌های فراوان، هنوز محقق نشده است.

صاحب‌خبر -

طی بیش از چهاردهه گذشته، علیرغم آنکه بارها کنکاش و تغییراتی در سیستم بانکداری ایران با هدف تسهیل و تحقق بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا، این هدف محقق نشد و هنوز و همچنان بحث بهره بانکی و اعمال آن بر تسهیلات و سپرده‌ها، رایج بوده و طی سال‌های اخیر، پرداخت سود به سپرده‌ها یکی از شیوه‌های رقابت بانک‌های کشور شده است.

امروز اما ایجاد بانک‌های قرض الحسنه و تداوم فعالیت آنها و موفقیت‌هایی که در حوزه بانکداری کسب کرده‌اند، نشان می‌دهد که امکان ترویج شیوه‌های اسلامی در این زمینه وجود دارد.

مدیر امور شعب بانک مهر ایران استان فارس در این خصوص شنبه ۲۰ آذر و در آستانه سالروز تاسیس این بانک قرض الحسنه، به خبرنگاران گفت: بانک مهر ایران در عمل نشان داد که می‌توان شیوه‌های مبتنی بر بانکداری اسلامی را ملاک قرار داد.

مهرداد شمس الدینی خاطرنشان کرد: این بانک قرض‌الحسنه که چهاردهمین سال تاسیس را پیش رو دارد، موفق شد که با اجرای روش‌های نظام مند در حوزه بانکداری، ضمن جذب منابع قابل توجه، تسهیلات قرض الحسنه را به شکل سیستماتیک در کشور اجرایی کرده و زمینه انتفاع بسیاری را فراهم کند.

شمس‌الدینی با اشاره به اینکه، بانک مهر ایران، تلاش خود را برای فقرزدایی، توانمندسازی گروه‌های هدف تحت پوشش نهادهای مختلف حمایتی و توجه به قشر کم درآمد جامعه یعنی مستضعفان، معطوف داشته و در این راستا، عملکردی موفق را رقم زده است.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه و علیرغم تمام تلاش‌ها، شاهد کاهش منابع بانکی قرض‌الحسنه در کشور هستیم، به طوریکه این منابع که در انتهای دهه ۶۰ شمسی، بالغ بر ۶۰ درصد کل منابع بانکی را تشکیل می‌داد، اکنون و در پایان دهه ۹۰، به کمتر از ۶ درصد کل منابع کاهش یافته است.

این کارشناس بانکداری معتقد است که کاهش منابع قرض الحسنه از عوامل موثر در رشد نقدینگی و تورم محسوب می‌شود.

شمس‌الدینی خاطرنشان کرد: خوشبختانه استان فارس در یکسال گذشته عملکرد موفقی را در رشد منابع قرض الحسنه بانکی داشته و در پایان سال قبل به رتبه دوم کشور صعود کرد و طی شش ماه اول امسال نیز، به رتبه اول رسیده است.

افزایش منابع قرض‌الحسنه در فارس/لزوم توجه به فرهنگ قرض‌الحسنه

مدیر امور شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران استان فارس گفت: طی ۶ ماه گذشته با تلاش گسترده کارکنان و کارشناسان این شبکه بانکی در استان فارس شاهد رشد ۸۷ درصدی منابع بودیم، یعنی طی این مدت به اندازه ۱۴ سال گذشته، منابع جذب شده است.

شمس‌الدینی این موفقیت را نشان‌دهنده وجود امکان گسترش فعالیت‌های بانکداری اسلامی دانست و گفت: این بانک برخلاف سایر سیستم‌های بانکی، گروه هدف مد نظر خود را مستمندان، افراد کم بضاعت و تقویت نهادهای اجتماعی حامی مستضعفان و محرومان و تلاش برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی متناسب با شرایط و نیازهای جامعه قرار داده است.

او با بیان اینکه اکنون شمار سپرده گذاران قرض الحسنه مهر ایران به ۱۲ میلیون نفر افزایش یافته و حدود ۱۱ میلیون از این تعداد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، گفت: کارمزد دریافتی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی این بانک حداکثر ۴ درصد است و به هیچ عنوان سودی به سپرده‌ها تعلق نمی‌گیرد.

شمس‌الدینی با اشاره به اقدامات این بانک در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، خاطرنشان کرد که منابع مالی این اقدامات از محل دیرکرد بازپرداخت تسهیلات، تامین و در زمینه طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و خرید تجهیزات و امکانات پزشکی مورد نیاز در ایام کرونا، مشارکت در احداث مدرسه، بیمارستان، تامین هزینه بیمه حوادث مناطق روستایی و .... صرف شده است.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران استان فارس، با بیان اینکه، یکی از اقدامات این سیستم در راستای مسئولیت اجتماعی، حذف کاغذ بوده است، گفت: امروز دسترسی به همه خدمات بانکی، در سطوح مختلف، بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد و از طریق اپلیکیشن این بانک فراهم شده است.

شمس‌الدینی با بیان اینکه این بانک قرض الحسنه از سوی نشریه بین المللی بانکر، به عنوان سومین بانک اسلامی برتر جهان معرفی شده است، گفت: ما تلاش کردیم که در راستای تقویت بنگاه‌های کوچک، رونق کسب و کار و حمایت از صنایع دانش بنیان، گام‌های موثری را برداریم و در این مسیر شاهد توفقیات موثری نیز بوده‌ایم.

او با یادآوری اینکه این بانک قرض الحسنه ۲۲ آذرماه ۱۳۸۶ تاسیس شد و اکنون بالغ بر ۵۲۰ شعبه فعال در کشور دارد که سهم فارس ۲۱ شعبه بوده است، گفت: تاکنون بالغ بر ۴۲ هزار و ۶۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۱۴ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال به هم استانی‌ها در فارس پرداخت شده است.

انتهای پیام

نظر شما