شناسهٔ خبر: 51314095 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«طرح رتبه‌بندی» را همسان‌سازی حقوق معلمان می‌دانم/ «کنکور» استرس‌ اعظم است

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان را بیشتر همسان‌سازی حقوق می‌دانم که در جزئیات آن، ابهاماتی است و باید برطرف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین تجلیل از دانش‌آموزان و هنرجویان پژوهشگر و فناور برگزیده کشور که در تالار فرهنگ برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر گلایه معلمان از روند تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: در مجلس و دولت درباره رتبه‌بندی صحبت کردیم و به نظرم این هفته در دستور کار مجلس باشد؛ قطعا برای همسان‌سازی حقوق معلمان باید تلاش‌هایی انجام شود و ما هم از ابتدا پیگیر بودیم. 

وی با بیان اینکه روی جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان، ابهاماتی هست که باید برطرف شود، گفت: این طرح را بیشتر همسان‌سازی می‌دانم تا رتبه‌بندی؛ چون رتبه‌بندی باید سند باشد و بعد روی آن سند مستقر شود که اثرش را روی کیفیت آموزش بگذارد و حق معلم هم داده شود؛ البته اکنون تحت عنوان رتبه‌بندی در مجلس است و کار در این قالب جلو می‌رود.

* کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم

نوری درباره مشکل کمبود معلم با توجه به حضوری شدن کلاس‌ها، گفت: کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم. به هر طریقی شده باید معلمی را پیدا کنیم و از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم تا کلاس درس ما بدون معلم نماند.

وی در خصوص گلایه برخی دانش‌آموزان که در فضای مجازی آموزش دیده‌‌اند و امتحانات نیمسال اول‌شان حضوری شده است، افزود: امتحان حضوری برای همه است. اگر امتحان سخت یا آسان باشد برای همه هست و باید به تدریج به سمت حضوری شدن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برویم. در هر صورت اگر دانش‌آموز در آموزش ضعف دارند، باید جبران کنیم. 

* آموزش مجازی مکمل است و در ناچاری از آن استفاده شده است

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به احتمال کاهش 50 درصدی حقوق معلمان خرید خدمات با توجه به ایراد دیوان محاسبات به این قانون، گفت: مصوبه شورای عالی است. حقوق به میزان تقلیل ساعت خرید خدمات است. یعنی خدمت، ساعتی خریده میشود. قبلا 44 ساعت بوده و اکنون 24 است و به این نسبت ممکن است کاهش یابد.

 وی درباره آموزش‌های مجازی اظهار کرد: هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد؛ آموزش مجازی مکمل است و در ناچاری از آن استفاده شده است؛ برای جبران افت یادگیری رخ داده، باید از طریق روش‌ها و مکمل‌های آموزشی، خلأهای موجود را پرکنیم.

*باید بودجه خاصی برای پژوهش های دانش آموزی تعلق بگیرد

نوری درباره سرانه پژوهشی دانش‌آموزان اظهار کرد: سرانه پژوهشی در قانون تصویب شده و یک درصد است. اگر ظرفیت این پژوهش به گونه‌ای باشد که بتواند جذب کند اختصاص داده می‌شود. خاطرم هست قبلا که در وزارتخانه بودم سرانه ویژه‌ای برای دانش آموزان درنظر گرفته بودیم، اما اکنون سرانه خاصی برای دانش‌آموزان قرار داده نشده است و به طور کلی سرانه اصلی که در قانون بودجه سنواتی برای پژوهش دیده شده یک درصد است. باید بررسی کنیم که تا کنون چه میزانی هزینه شده و باید از این پس بنا را بر این بگذاریم که بودجه خاصی برای پژوهش های دانش آموزی تعلق بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظام‌های رسمی آموزش، خلاقیت بچه‌ها را از بین می‌برند، گفت: واقعیت این است که دانش‌ـموزان ما هرکدام می توانند در یک زمینه یک انسان سرآمد باشند؛ مهم این است که بتوانیم آنها را شناسایی و زمینه را برای شکوفایی استعداد آن ها فراهم کنیم. این موضوع در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است. باید هم اولیا و هم معلمان بیشتر مسلح، مسلط و توانمند شوند تا دانش‌آموزان را در این فرایند قرار دهند. یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که مرکز سنجش را برای استعدادیابی همه دانش‌آموزان فعال کنیم.

* کنکور خودش استرس‌ اعظم است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و استرس‌زا بودن برگزاری دو مرتبه کنکور در سال، گفت: جوانب و زوایای مصوبه شورای عالی را از همین هفته پیش رو بررسی می‌کنیم. کنکور خودش استرس‌ اعظم است و نباید بیش از این به دانش‌آموزان استرس بدهیم. نتایج بررسی ها را اعلام می‌کنیم. نباید کاری کنیم که از روند فعلی استرس‌زاتر شود.
انتهای پیام

نظر شما