شناسهٔ خبر: 51307084 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در رونمایی از کتاب عقیله با موضوع زندگی حضرت زینب (س) مطرح شد

«عقیله» از نثر ادبی آهنگین و فاخر بهره می‌برد

روزنامه جوان

همزمان با ایام ولادت حضرت زینب (س) کتاب «عقیله» به قلم الهام امین در محل فروشگاه به‌نشر مرکزی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

همزمان با ایام ولادت حضرت زینب (س) کتاب «عقیله» به قلم الهام امین در محل فروشگاه به‌نشر مرکزی رونمایی شد.
محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مراسم رونمایی از کتاب عقیله به قلم الهام امین با اشاره به اینکه داستان و رمان بهترین قالب ادبی برای روایت زندگی ائمه معصومین (ع) است، گفت: با استفاده از این قالب‌های ادبی می‌توان با قلم نویسندگان متبحر و ظرفیت ادبیات، زندگی هر یک از ائمه (ع) را داستا‌ن‌وار به مخاطب عرضه کرد. وی در ادامه بر تلاش مسئولان فرهنگی در غنای این گونه ادبی تأکید کرد و افزود: باید برای آثار شاخص حوزه ادبیات دینی، یک جایزه ادبی تعیین شود تا در کنار برگزاری جشنواره و اهدای جوایز، موجبات رشد ادبیات دینی فراهم شود. حسین‌زاده با اشاره به کتاب «انسان ۲۵۰ساله» نوشته مقام معظم رهبری تصریح کرد: این اثر به صورت یک سناریوی سینمایی، سبک زندگی سیاسی ائمه معصومین (ع) را روایت می‌کند. وی در ادامه ترویج فرهنگ کتابخوانی را مهم‌ترین عامل برای توسعه کشور عنوان کرد و افزود: نویسنده، ناشر، مخاطب اثر، همگی باید در راستای معرفی کتاب کوشا باشند و در راستای فرهنگ کتابخوانی بیش از پیش تلاش کنند.
توجه به فصول مختلف زندگی حضرت زینب (س)
حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، منتقد و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی با بیان اینکه زندگانی حضرت زینب (س) فصل‌های مختلفی از تاریخ را تجربه کرده است، گفت: نگاشته‌های ادبی در مورد اولیای اسلام بسیار است، اگر ترجمه نویسی را شاخه مهم تمدن اسلامی در نظر بگیریم، به شیوه فنی که دستمایه دانشنامه شرح حال بزرگان است، گونه‌ای از این‌ها در ذیل مقام‌نامه‌ها و تذکره‌نویسی است. این پژوهشگر تاریخی ادامه داد: برای تحلیل یک شخصیت تاریخی و هویت او مسند‌نویسی مهم است، شخصیت‌شناسی از طریق تحلیل مضامین روایی مهم است و اهتمام خاص به تراجم زنان پارسا و اولیاست که بخش‌هایی از این‌ها در ادبیات است، مهم‌ترین خطبه‌های بدیع زنان در صدر اسلام خطبه‌های زینب (س) است. وی با بیان اینکه از مزایای کتاب عقیله مقدمه ارزشمند استاد رجبی‌دوانی است، گفت: از مزایای دیگر این کتاب باید به وجود سرفصل‌ها و نثر ادبی و آهنگین فاخر و جامعیت اثر اشاره کرد و تلاش شده است فصل‌های تاریخی نه به لحاظ سنوات بلکه به لحاظ اهمیت مورد اهتمام قرار گیرد.
وی با بیان پیشنهاداتی در حوزه تولید آثار دینی گفت: تنها سبک تولید آثار دینی بزرگان و اولیا تاریخ‌نگاری داستانی نیست، می‌توانیم به لحاظ فقهی و ادبی از سایر سبک‌ها هم بهره ببریم. داستان‌های موازی تجربه خوبی بود که جرجی زیدان از این مسیر رمان تاریخی خلق کند یا مانند داستان موازی استاد میرباقری در فیلمنامه مختار که به صورت موازی به داستان عاشورا اشاره کرد.
وی افزود: تنها سبک تولید در مورد اولیا تاریخ‌نگاری نیست و لازم است از سایر سبک‌ها هم بهره ببریم، خلق داستان موازی تسلط فرد بر تکنیک‌های ادبی را می‌رساند، لزومی ندارد حکایتگر تاریخ باشیم. این پژوهشگر آثار اسلامی بیان کرد: انتظار خوانندگان و نسل جدید این است همواره نویسندگان بهره‌ای از مضامین خود داشته باشند. کسی که در مورد شخصیت‌های دینی می‌نویسد زندگی او به دو فصل تقسیم خواهد شد. فصل قبل از نگارش و فصل پس از نگارش باید پس از نگارش در عمل، رفتار و سبک زندگی و در نگاه خوانندگان تجلی عینی آن اثر در نویسنده تلقی شود.
بخش‌های زیادی از زندگی حضرت زینب (س) مغفول مانده است
الهام امین، نویسنده کتاب «عقیله» نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ما در حوزه فرهنگ دچار مظلومیت هستیم، عنوان کرد: بخش‌های زیادی از زندگی حضرت زینب (س) مغفول مانده است، شاید درخشش این بانو در واقعه کربلا و عظمت شخصیت ایشان مورد توجه بوده و باعث شده است به بخش‌های دیگر زندگی ایشان توجه نشود. علت دیگر این امر هم شاید کم‌کاری نویسندگان و بزرگان بوده است. در پایان هم محمدحسین رجبی‌دوانی، مورخ و پژوهشگر علوم اسلامی نیز به صورت ویدئوکنفرانس در خصوص کتاب «عقیله» گفت: خواندن این کتاب برای دختران و بانوان این سرزمین موجب افزایش معرفت به ساحت مقدس حضرت زینب (س) به عنوان الگوی بزرگ زنان ولایی و مؤمن بعد از حضرت زهرا (س) می‌شود.

نظر شما