شناسهٔ خبر: 51293902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اشنایر: بزرگترین جامعه یهودی در جمهوری‌آذربایجان زندگی می‌کنند

مارک اشنایر، رییس و موسس سازمان صهیونیستی "بنیاد تفاهم قومی" آمریکا اخیرا در دوم دسامبر در باکو با الهام علی اف دیدار کرد و گفت: امروز، بزرگترین جامعه یهودی در میان ۵۷ جامعه یهودی موجود در کشورهای دنیا، در جمهوری آذربایجان زندگی می کند!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین در خبر رسمی و کوتاه این دیدار در خبرگزاری دولتی آذرتاج آمده است : «در این دیدار، با خرسندی بر وجود فضای تساهل که در طول تاریخ در آذربایجان موجود بوده و همزیستی مهربانانه تمامی خلق ها  ادیان از جمله جامعه یهودی در شرایط امنیت و آرامش تاکید شد! توجه و شرایطی که دولت برای جامعه یهودی به موازات سایر جوامع دینی و قومی در جمهوری آذربایجان فراهم کرده است، عالی ارزیابی و تاکید شد که یهودیان در زندگی اجتماعی جمهوری آذربایجان فعالانه مشارکت دارند.» 

مارش اشنایر نیز  از برگزاری  مجمع شرکای پویش جهانی "صلح برای فرهنگ" در باکو که وی نیز در آن شرکت داشت، قدردانی کرد!

همچنین براساس گزارش آذرتاج از این مجمع، رییس سازمان صهیونیستی  "بنیاد تفاهم قومی" آمریکا در  مجمع شرکای پویش جهانی "صلح برای فرهنگ" در باکو گفت: «توجه رییس جمهوری الهام علی اف به ارزش های چندفرهنگ گرایی ارزنده است. موفقیت های آذربایجان خیلی ها را خوشحال می کند. امروز، بزرگترین جامعه یهودی در میان ۵۷ جامعه یهودی موجود در کشورهای دنیا، در جمهوری آذربایجان زندگی می کند.  همزیستی نمایندگان ادیان و فرهنگ های مختلف در این کشور الگوی خوبی است و ما بخاطر ایجاد این شرایط قدردانیم.» 

همچنین الهام آلشینی، معاون دبیرکل مرکز گفتگوی فرهنگ ها و تمدن های عربستان سعودی (مرکز ملک عبدالله سعودی- KAİCİİD) که در اطریش مستقر است نیز از ابتکار برگزاری این مجمع در باکو تشکر و برای برقراری صلح ابراز امیدواری کرد!

یک خبرنگار عکاس تبریزی الاصل مقیم فرانسه که سال هاست جذب سازمان لابی و دیاسپوراسازی جمهوری آذربایجان شده است نیز گفت: «بعضا لازم است صلح را در میان انسان ها با زبان عکس تبلیغ کرد. عکس هایی که درباره نسل کشی مرتکب شده توسط ارامنه در خوجالی در سال ۱۹۹۲ و نیز عکس هایی که در سال گذشته در زمان حمله موشکی به گنجه تهیه کرده ام، برای بیان حقایق و فراخوان بشریت به صلح اهمیت دارد.» 

در این مجمع، گونای افندی اوا، رییس "بنیاد بین المللی فرهنگ و میراث ترک" نیز ضمن تاکید بر اهمیت همزیستی صلح آمیز و تساهل برای برقرار صلح در دنیا گفت: « ماموریت "بنیاد بین المللی فرهنگ و میراث ترک" آموزش و حفظ و شناساندن میراث غنی جهان ترک و آشنا کردن دنیا با ارزش های فرهنگی جهان ترک است! امروز این موضوع برای ما اهمیت عملی دارد، زیرا این سازمان طرح عظیم " کشورهای ترک بر روی جاده بزرگ ابریشم" را در دست اجرا دارد.» 

در این مجمع میگل آنگل موراتینوس، نماینده اتحاد تمدن های سازمان ملل و سلیم بن محمد المالک، دبیرکل "آیسسکو" (سازمان علمی و فرهنگی و آموزشی سازمان همکاری اسلامی) سخنرانی و از ابتکار برگزاری این مجمع در باکو قدردانی کردند!

آنار کریم اف، وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان نیز در سخنرانی خود در این مجمع ادعا کرد: «برغم تمامی مشکلات و قطع نظر از تصفیه قومی، آذربایجان هنوز هم باور دارد که فرهنگ می تواند موجب برقراری صلح شود!»

۳۱۱۳۱۱

نظر شما