شناسهٔ خبر: 51293708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه:

نتایج پژوهش‌ها باید منجر به حمایت از تولیدکنندگان شود

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه، با اشاره به اینکه توسعه، رشد و پیشرفت بدون کارهای پژوهشی و علمی امکان‌پذیر نیست گفت: پژوهش و فناوری نخبگان دانشگاهی و دیگر مراکز آموزشی باید در راستای تولید کالا، حمایت از صنعتگران و حل مسائل جامعه و کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «محمدنبی احمدی» روز پنجشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان کرمانشاه که با حضور مسوولان، استادان و دانشجویان در سرسرای دانشکده ادبیات دانشگاه رازی برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران فناوران و مخترعان، افزود: باید از خودمان بپرسیم تا حالا  چقدر توانستیم با پژوهش از تولید کشور حمایت کنیم؟ چقدر پژوهش های ما منتج به تولید شده است؟ چون باید پژوهش تبدیل به کالا، خدمات و حل مشکلی شود.

او با بیان اینکه شعار امسال هفته پژوهش، پژوهش و فناوری و پشتیبانی از تولید است، یکی از مشکلات دانشگاه رازی کرمانشاه را کمبود شدید تجهیزات و امکانات اعلام کرد و گفت: سال گذشته استانداری کردستان ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه خود داده در حالی که استانداری کرمانشاه یک ریال کمک نکرده است. ما در دانشکده نفت و پتروشیمی با کمبود شدید تجهیزات مواجهه هستیم و نیاز به اعتبار داریم.

احمدی بیان داشت: ما جانب انصاف نگه می داریم  استانداری کرمانشاه از سال ۹۶ تاکنون اقدام های بزرگی انجام داده، مانند احداث ۱۳۱ هزار واحد مسکونی که یک رکود در کشور است، ثبت جهانی منطقه اورامانات، اجرای طرح بزرگ گرمسیری و آبی کردن ۱۸ هزار هکتار دیم که یک دستاورد بزرگی است، تصویب اجرای پژوه های بزرگ نفتی و پتروشیمی اما به دانشگاه و کارهای پژوهشی زیاد توجه نشده است. 

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: اگر از پژوهشگران و دانشگاه ها حمایت مالی نشود، مرجعیت علمی خودشان را از دست می دهند. اکنون رتبه مقالات آی سی دانشگاه رازی در کشور که که سالیان گذشته در رتبه دهم  بود، پنج رتبه تنزل پیدا کرده است و علت اصلی آن نیز به خاطر عدم حمایت های مالی از پژوهش در استان است و به همین خاطر در خواست حمایت مالی و تجهیزاتی را از استانداری داریم.

باید ارتباط عمیق و وسیع بین دانشگاه و صنعت استان ایجاد شود

احمدی در ادامه یکی دیگر از مشکلات دانشگاه را ارتباط ضعیف بین دانشگاه و بنگاه های اقتصادی و صنعتی اعلام کرد و گفت: یکی از راهکارهای تقویت این مساله تجهیز دانشکده های دانشگاه رازی به امکانات برای آزمایش و پژوهش است تا بتوانیم مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را حل کنیم و سپس انتظار داشته باشیم صنعت برای حل مسائل خود به دانشگاه مراجعه کند.

او بیان داشت: دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه رازی کرمانشاه به شدت کمبود امکانات و تجهیزات دارد، بنابراین با این کمبودها نمی تواند دانش آموخته ماهر و مسلط به کار فنی برای واحدهای صنعتی استان پرورش دهد.

احمدی همچنین با اشاره به شیوه و عملکرد دانشگاه های برتر جهان و ایران در تربیت دانش آموختگان خود، گفت: باید به سمت مهارت افزایی و یادگیری رشته های تحصیل در محیط کار برویم تا بتوانیم به سمت اشتغالزایی، تولید و توسعه حرکت کنیم و این روشی است دانشگاه های استان ما نیز باید در پیش بگیرند.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه در پایان با بیان اینکه دانشگاه از نظر استاد و دانشمند هیچ مشکلی نداشت، زیرا  پنج نفر از دانشمندان برتر یک درصد موثر جهان هیات علمی دانشگاه رازی هستند، ابراز امیدواری کرد این همایش سکوی پرش برای ایجاد این ارتباط قوی بین مسوولان، دانشگاه و صنعت شود.

در پایان این مراسم از پژوهشگران، فناوران و نخبگان دانشگاه های استان کرمانشاه تجلیل شد.

نظر شما