شناسهٔ خبر: 51293705 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مروری بر روزنامه های امروز جهان

فرزانه سبزعلی

عمل جراحی آب مروارید و نابودی فراموشی مغز، حضور نداشتن هیات دیپلماتیک استرلیا در بازی های های المپیک پکن و تحریم دیپلماتیکی، گروگان های در رنج مانده مرز لهستان - بلاروس و ... از مهم ترین خبرهای امروز رورنامه های جهان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهم ترین عناوین روزنامه های جهان در روز پنجشنبه - ۱۸ آذر ماه - به روایت آلبرت کوچویی - گوینده پیشکسوت - به  شرح زیر است:

بانوی سرآمد اروپا

فرانکفورتر آنگله ماینه نوشت: اکنون زمان آغاز عصر واقعی پس از آنگلا مرکل است. اولاف شولش، دولت ائتلافی آلمان را به عنوان صدراعظم رهبری خواهد کرد. احزاب در ائتلاف پیمان را امضا کردند. پارلمان آلمان، با تایید صدراعظمی شولش فصل تازه در آلمان و سیاست اروپا ورق خورد. عصر آنگلا مرکل، به پایان رسید. آنگلا مرکل شاهد دوران بحرانی بود با یک میلیون پناهنده در اروپا و خروج انگلیس از اتحادیه زمامداری اروپا، چهار رئیس جمهوری فرانسه، پنج نخست وزیر انگلیس و هشت نخست وزیر ایتالیا را دیده است و او بانوی سرآمد در سیاست اروپا بود. پیمان نامه ائتلاف در یکصد و هفتاد وهفت صفحه نیز امضا شد.

جرم نیست

گاردین، روزنامه انگلیسی هم نوشته است:  یاری و کمک به پناهندگان گرسنه در جنگل های مرزی و یخی لهستان، غیرقانونی است اما جرم و جنایت نیست. پناهجویان در مرز لهستان - بلاروس، متجاوز نیستند. آن ها گروگان های درمانده اند، گروگان هایی در رنج مانده در کشمکش های سیاسی.

دی ولت در آلمان نیز نوشت: جو بایدن، لحنی تند در گپ و گو با روسیه را انتخاب کرد. او دو ساعت با پوتین حرف زد که در صورت حمله به اکراین، تلافی اقتصادی خواهد کرد. آیا آمریکا می‌تواند؟ تنها اسلحه اش بستن لوله گاز روسیه به اروپا، از سوی آلمان است. آیا آلمان خواهد شنید؟

تحریم دیپلماتیک

ال پائیس، روزنامه اسپانیایی نوشته است: هیات دیپلماتیک استرالیا پس از آمریکا، در بازی های المپیک پکن، حضور نخواهد شد که این اتفاق به گونه ای تحریم دیپلماتیک است اما پرسش تحلیلگر سیاسی انگلیس جورج مانیوت در روزنامه گاردین این است، مخالفی در انگلیس نیست، بوریس جانسون بیش از همیشه چنگ به قدرت زده است. جینا میلر هم در تحلیل دیگر نوشته است، مقابله بوریس جانسون با قضات افسانه است. حقیقت این است که او به مردم انگلیس تاخته است.

از حاشیه خبرها

آب مروارید و آلزایمر

همچنین له رپوبلیکا، روزنامه ایتالیایی نوشت: خوب دیدن مغز را در برابر بیماری«دمانس» یا فراموشی، حفظ و مراقبت می کند. تازه ترین پژوهش نشریه علمی «جاما» می گوید عمل جراحی آب مروارید چشم ها، بیش از سی درصد آدم ها را از ابتلای زوال عقل، حفظ می کند. مدرسه طب دانشگاه واشنگتن در یک بررسی علمی گسترده می گوید بیش از نیمی از آدم های درگیر جراحی آب مروارید، از ابتلای به دمانس یا فراموشی رهایی پیدا کرده اند.

انتهای پیام

نظر شما