شناسهٔ خبر: 51293082 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

یادداشت/

تهاتر یا چوب حراج به هویت

تهاتر در بازرگانی به معنای مبادله کالا با کالا، شاید اولین نوع تجارت باشد که در دیرباز به دلیل اینکه بشر واحد ارزش مشترکی نداشت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی میقانی، کارشناس ارشد بازرگانی با انتشار یادداشتی نوشت: امروزه با توجه به تحریم های گسترده ی ایران و مسدود شدن سوئیفت بانکها عملا امکان انتقال ارز  وجود ندارد.

دولت با استفاده از ترفند تهاتر اقدام به تهیه مایحتاج ضروری کشور میکند.

شاید تهاتر در شرایط فعلی کشور در مقابل روش های غیر متعارف تجارت مانند دور زدن تحریم ها و ... تنها راه و کم هزینه ترین راه باشد.

هر عملی مزایا و معایبی دارد، تجارت هم از این قاعده مستثنی نیست.در تجارت ترازنامه سود و زیان بنا و اصل کار است.

تهاتر در بازرگانی به معنای مبادله کالا با کالا، شاید اولین نوع تجارت باشد که در دیرباز به دلیل اینکه بشر واحد ارزش مشترکی نداشت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

و به دلایلی از قبیل : محدود بودن مشتری، عدم نیاز طرف مقابل، مشتری انحصاری، هزینه بالای حمل و نگهداری، فاسد شدن کالا،نبود یک معیار سنجش ارزش و .... منسوخ شد و سبب خلق یک واحد سنجش بنام پول گردید.

نکته قابل توجه اینکه: اگر تهاتر در گذشته برای طرفین شرایط یکسانی داشت. ولی امروز تهاتر برای یک طرف معامله (ایران) شرایط گذشته را دارد ولی برای طرف مقابل (مورد نظر)این محدودیت نیست.

بدین مفهوم که طرف مقابل ایران تعیین کننده است و دست بالا را در معامله دارد.

 

 در تهاتر کالا سه موضوع مهم به چشم میخورد:

۱-مشتری خاص: فرصت انتخاب مشتری وجود ندارد

۲-قیمت خاص: به دلیل محدودیت مجبور به پذیرش قیمت غیر عرف می‌باشد

۳-کالای خاص: بر خلاف عرف بازار خریدار متقاضی نوع کالاست نه فروشنده متقاضی عرضه

با توجه به موارد ذکر شده کشور از این تهدیدات مستثنی نیست. بدلیل شرایط ویژه حاکم برایران طرف متقاضی تهاتر با زیرکی تمام در خواست کالاهای استراتژیک میکند که الزاما نیاز آنها نیست.ما هم به دلیل نیاز تن به این معامله پایاپای میدهیم. 

بررسی فرصت ها و تهدیدها بسیار مهم و حیاتی است.اهم فرصت ها تامین مایحتاج روزانه و رفع نیاز کشور است. ولی در خصوص تهدیدها سه شاخصه مهم مورد توجه است.

️شاخصه مشتری خاص، محدودیت ایجاد کرده و نتیجه ی انجام معامله صرفا ضرر مادی است. 

️شاخصه قیمت خاص ، محدودیت دیگری ایجاد نموده و ماحصل آن صرفا ضرر مالی است.

دو شاخص فوق هرچند در عرف تجارت مورد توجه می‌باشد و در تهدیدات لحاظ میگردند اما در شرایط فعلی قابل اغماض است.آنچه که مهم و مورد نظر است

️کالای خاص است.

ایران کشوری است با اقلیمی ویژه ، منحصر بفرد و چهارفصل ، این عوامل سبب شده که محصولات کشاورزی ویژه ای در این سرزمین بعمل آید.

زعفران ، پسته ، خرما از جمله این محصولات هستند. هر سه محصول برند کشور ایران است.

هر چند به دلیل سوء مدیریت زعفران ایران بنام چین و اسپانیا و پسته نیز بنام آمریکا صادر میشود، خبری منتشر شد مبنی بر تهاترخرما با برنج پاکستان.

خرمای ایرانی با برند پاکستان به بازارهای جهانی عرضه می شود.

 بازارهای صادراتی ایران در پسته از سوی تجار امریکایی و در زعفران توسط تجار چینی و اسپانیایی تصاحب شده و تجار پاکستان نیز با رفت‌و‌آمد مستقیم به کرمان و خوزستان، خرمای استعمران را از کف بازار جمع‌آوری و به نام خود در بازارهای جهانی صادرات می‌کنند.

بنظر می‌رسد تهاتر محصولات کشاورزی ذکر شده نه تنها از دست دادن بازارهای صادراتی است بلکه زدن چوب حراج به هویت ملی محصول است.

مسئولان کشور بگوش باشند!!!

این ضرر غیر قابل جبران است. 

تنهاتر به قیمت نابودی هویت معنا ندارد!!!

راه دیگری را انتخاب نمایید.

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما