شناسهٔ خبر: 51289288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشنهادهای ایران به طرف مقابل فرابرجامی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادهای ایران به طرف‌های مذاکره کننده کاملا در چهارچوب برجام است. آمریکا و اروپا اصرار به حفظ بخشی از تحریم‌ها دارند و حاضر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، طبق برنامه اعلام شده نشست کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی وین (۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در هتل کوبورگ وین برگزار خواهد شد. پیش از آغاز این نشست، جلسات دو و سه جانبه با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام و روسای هیات‌های چین و روسیه برگزار خواهد شد.

مذاکرات امروز در واقع ادامه دور هفتم گفت‌وگوها برای احیای مفاد برجام بشمار می‌رود. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران تا ساعتی دیگر برای شرکت در گفت‌وگوها وارد وین خواهد شد. وی هفته گذشته دو سند پیش‌نویس ایران در قالب لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه داد و گفت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

به گفته وی پیش نویس ارائه شده ناظر بر شش دور گفت و گوهایی است که پیشتر در وین انجام گرفت و طرفین به چند متن رسیدند. وی بیان داشت: ما در مورد دو متن اصلاحات و دیدگاهها یا جاهایی که نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی هایی وجودداشت، نواقص را جبران و جاهایی هم که نیاز به اصلاح و تکمیل داشت در متن وارد کردیم.

محور اصلی نشست امروز کمیسیون مشترک برجام ارزیابی دیدگاه‌های طرف مقابل از متون پیشنهادی ایران خواهد بود.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی با شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


تنها راه برون رفت از این مسائل توافق دو جانبه و برد- برد است.

- تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است باید توسط خود آمریکا لغو شود. ضمن اینکه کشورهای اروپایی هم با تبعیت از آمریکا تحریم‌های ایران را تشدید کردند.

- تنها راه برون رفت از این مسائل توافق دو جانبه و برد- برد است. طرف‌های برجامی در این سال ها توقع شفاف‌سازی از جمهوری اسلامی داشتند که ما نیز شفاف‌سازی لازم را انجام دادیم. بازدیدهای سرزده و غیرسرزده بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای و اذعان مکرر آژانس بر عدم انحراف جمهوری اسلامی از مسیر هسته‌ای هم نشان دهنده این شفافیت ایران است.

- اینکه برخی از طرفین مذاکره مشکوک صحبت می‌کنند به دلیل تلاش لابی عربی و صهیونیستی بوده در حالی که جمهوری اسلامی ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای نداشته است.

پیشنهادهای ایران به طرف مقابل فرابرجامی نیست

- ادعاهای طرف‌های غربی مبنی بر اینکه پیش نویس‌های ارائه شده از سوی ایران فرابرجامی است نادرست است. پیشنهادهای ارائه شده ایران به طرف‌های مقابل کاملا درچارچوب برجام است.

- موضوع این است که آمریکا و طرف‌های مقابل اصرار به حفظ بخشی از تحریم‌ها دارد ولی جمهوری اسلامی ایران معتقد به برچیده شدن همه تحریم‌هاست.

آمریکا از پشت در مذاکرات، مسائل را رصد می‌کند

- آمریکا با تیم نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ نفره  با تخصص‌های حقوقی، امنیتی و سیاسی در وین حاضر شده است. هرچند آمریکا به صورت رسمی در مذاکرات نیست و اجازه حضور هم ندارد اما از پشت در مذاکرات، مسائل را رصد می‌کند و طرف‌های برجامی هم به آمریکا مشورت می‌دهند.

- برای رسیدن به نتیجه درست، باید آمریکا نتایجی که طرف۱+۴ در مذاکرات کسب می‌کند، بپذیرد و هر تصمیمی که گرفته شد نسبت به اجرای آن اقدام کند. آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات باید نسبت به رفع تحریم‌های یکجانبه اقدام کند.

انتهای پیام/

نظر شما