شناسهٔ خبر: 51274312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عربستان این روزها هیبتش را حتی در میان دوستانش از دست داده است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: این روزها امارات احساس می کند که دیگر نیازی به گرفتن تاییدیه و هماهنگی با عربستان ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا فرجی راد کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی و چرخش برخی کشورهای منطقه به سمت ایران مثل قطر و امارات گفت: مسئله قطر و امارات با هم تا حدودی متفاوت هستند، به خاطر اینکه دوستان عربِ قطر در شورای همکاری خلیج فارس به آنها خیانت کردند و حتی تا سقوط رژیم آن‌ها هم پیش رفتند و ایران در آن مقطع حساس به آنها کمک کرد. سپس قطر متوجه شد که سیاست هایش در رابطه با ایران تا قبل از این حادثه اشتباه بوده و بعد از این قضایا رابطه اش با ایران و ترکیه را گسترش داد.

کارشناس مسائل بین الملل اعتقاد دارد که امارات به چند دلیل طی ۲ ماه گذشته به سمت ایران حرکت کرده؛ نخست اینکه امارات با رژیم اسرائیل رابطه گسترده‌ای برقرار کرده که این رابطه مورد اعتراض ایران هست، لذا به ایران نزدیک شدند که بگویند این رابطه مسئله امنیت ایران را به خطر نمی اندازد، دوم اینکه امارات به این نتیجه رسیده که اگر به دنبال ایجاد تنش با ایران باشد و با دشمنان ایران برای ضربه زدن هم‌صدا بشود راه به جایی نخواهد برد؛ سوم اینکه با توجه به اینکه عربستان هیمنه سابقش را از دست داده و پادشاهان مهم دیگر برسر قدرت نیستند و بن سلمان هم به انزوا فرو رفته، در زمان حال بین ولیعهد امارات و عربستان که کار کشور را بر عهده دارند یک نوع بالانسی ایجادشده و نمی شود گفت که بر یکدیگر دست برتری دارند.

کارشناس مسائل بین الملل استقلال سیاسی این روزهای امارات را گوشزد می کند و می گوید که در حال حاضر عرب‌های جنوب خلیج فارس از جمله امارات یک مقدار از هیبت عربستان خلاص شده اند، لذا امارات احساس می کند که دیگر نیازی به گرفتن تاییدیه و هماهنگی با عربستان ندارد، چون قبلا عربستان با ایران به تفاهم نرسیده بود طبعا هیچ کدام از کشورهای مطیع عربستان جرات برقراری رابطه با ایران را نداشتند.

فرجی راد مسئله بعدی مورد توجه را توان اقتصادی امارات می داند. توان اقتصادی یک قدرت منطقه‌ای تلقی می شود و کشوری که به سمت قدرت منطقه‌ای حرکت می کند باید ژئوپلتیک و سیاست خارجی مناسب و توان استفاده از آن را داشته باشد. امارات احساس می کند مذاکراتی که در وین شروع شده شاید به نتیجه برسد و ایران خودش یک نقطه اقتصادی مهمی است که می تواند همان رابطه اقتصادی گذشته را از سر بگیرد و منافع را مورد استفاده قرار بدهد.

انتهای پیام/

نظر شما