تین نیوز | قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران در جلسهای كه به منظور بررسی برنامههای اجرایی این معاونت با هدف كاهش آلودگی هوای تهران برگزار شده بود، گفت: اجرای این برنامهها از اهم اهداف و مهمترین فعالیتهای مدیریت شهری تهران در برنامه 5 ساله دوم توسعه شهر تهران است.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مهندس حجت ا... بهروز افزود: آلودگی هوا، معضلی است كه نه تنها شهروندان تهران بلكه شهروندان بسیاری از كلانشهرهای كشور با آن درگیر هستند و همه در قبال آن مسئول هستیم و اگر همیاری كنیم، حل این مشكل طی یك برنامه 5 ساله امكانپذیر خواهد بود.
وی با اشاره به این كه در پایان این برنامه باید تهران را به یك شهر قابل زندگی تبدیل كنیم، اظهار كرد: در صورت حمایت جدی دولت محترم از طرحهای پیش¬بینی شده با هدف بهبود كیفیت هوا در چارچوب قوانین و مقررات، مدیریت شهری می¬تواند گامهای بلندتری بردارد.
قائم مقام معاون شهردار تهران با بیان این كه اراده مدیریت شهری، ارتقای محیط زیست شهر تهران است، تصریح كرد: به این منظور با تشریك مساعی بخش خصوصی، چارچوبهای اجرایی لازم را به منظور اجرای برنامههای پیشبینی شده تدوین نموده¬ایم و با تمام توان نسبت به تحقق اهداف پیش رو گام برمی¬داریم.
ذرات آلودگی موتورسیکلت¬ها ریزتر و مخرب¬تر از خودروهاست
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز در این جلسه گفت: در جهت كاهش آلودگی هوای تهران 6 برنامه اجرایی از جمله ورود موتورسیكلتهای برقی، ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاكسیرانی، تعویض كاتالیست تاكسی¬ها، نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای دیزلی، رسیدگی به اتوبوسهای فرسوده و توسعه اتوبوسهای برقی، تدوین شده است.
دكتر سید وحید حسینی با اشاره به این كه 44 درصد روزهای سال گذشته، هوای تهران ناسالم و فقط 3 روز هوا پاك بود، افزود: وضعیت هوای تهران از حالت بحران هم عبور كرده و لازم است منابع تولید آلودگی همچون موتورسیكلتهای بنزینی مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
وی با بیان این كه موتورسیكلتهای كاربراتوری در هر كیلومتر پیمایش بیش از 18 گرم آلودگی تولید میكنند، اظهار كرد: این در حالی است كه خودروهای با استاندارد یورو 2 در هر كیلومتر پیمایش کمتر از 3 گرم تولید آلودگی میكنند و به عبارت دیگر آلایندگی یك دستگاه موتورسیكلت به طور متوسط 6 برابر یك دستگاه خودرو با استاندارد یورو 2 است.
دكتر حسینی با تأکید این كه مقادیر زیادی از این 18 گرم آلودگی كه در برخی موتورسیكلتهای فرسوده حتی به 27 گرم نیز میرسد، به دلیل بد سوزی مونو اكسید كربن تولید می¬شود، تصریح كرد: بخشی از این آلودگی نیز ذرات معلق به عنوان ماده¬ای سمی است و اتفاقاً اندازه ذراتی كه موتورسیكلت¬ها تولید میكنند، خیلی ریزتر و مخرب¬تر از ذراتی است كه خودروها تولید میكنند و به دلیل همین ریز بودن، می¬توانند تا عمق ریه نفوذ کنند و سلامت شهروندان را با خطر جدی رو به رو نمایند.
یک میلیون موتورسیکلت در مرکز تهران تردد می¬کنند
دکتر حسینی با اشاره به این كه هر چند آمار درستی از تعداد موتورسیكلتهای فعال تهران در دست نداریم ولی پیشبینی میکنیم بالغ بر میلیون دستگاه موتورسیكلت بنزینی در محدوده مركزی شهر تردد میكنند، اظهار كرد: عموماً تنظیم هوا در موتورسیكلتهای كاربراتوری دقیق نیست و تنظیم آن¬ها پس از مدتی به هم میخورد و دچار بد سوزی میشوند.
وی با بیان این که علاوه بر آلودگی هوا، صدای ناهنجاری نیز از اگزوز موتورسیكلتهای بنزینی خارج میشود، اظهار كرد: موتورسیكلت تقریباً دو برابر خودرو آلودگی صوتی ایجاد میكند و از این رو ورود موتورسیكلتهای برقی در راستای سیاست¬های مدیریت شهری تهران در خصوص استفاده از فنآوریهای پاك، می¬تواند در کاهش آلودگی صوتی تهران نیز مؤثر باشد.
دكتر حسینی با تأکید بر این كه موتورسیكلتهای بنزینی 10 تا 15 درصد در ذرات معلق هوا و بالغ¬ بر 30 درصد در آلایندههای گازی هوای تهران نقش دارند، تصریح كرد: دلیل این موضوع عموماً كیفیت بسیار پایین موتورسیكلتهای تولیدی، كاركرد بسیار بد موتور آن¬ها و تنظیم نبودن این وسیله نقلیه دو چرخ است.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در پایان با تأكید بر این كه تعرفه واردات وسایل نقلیه پاك اعم از برقی و هیبریدی از 30 تا 40 درصد به 4 درصد كاهش پیدا كرده، خاطرنشان كرد: این نوید خوبی است از اهتمام جدی و برنامه¬های اجرایی دولت در این زمینه و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم نسبت به ترویج خودروهای هیبریدی و موتورسیكلتهای برقی اقدام كنیم.
∎
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مهندس حجت ا... بهروز افزود: آلودگی هوا، معضلی است كه نه تنها شهروندان تهران بلكه شهروندان بسیاری از كلانشهرهای كشور با آن درگیر هستند و همه در قبال آن مسئول هستیم و اگر همیاری كنیم، حل این مشكل طی یك برنامه 5 ساله امكانپذیر خواهد بود.
وی با اشاره به این كه در پایان این برنامه باید تهران را به یك شهر قابل زندگی تبدیل كنیم، اظهار كرد: در صورت حمایت جدی دولت محترم از طرحهای پیش¬بینی شده با هدف بهبود كیفیت هوا در چارچوب قوانین و مقررات، مدیریت شهری می¬تواند گامهای بلندتری بردارد.
قائم مقام معاون شهردار تهران با بیان این كه اراده مدیریت شهری، ارتقای محیط زیست شهر تهران است، تصریح كرد: به این منظور با تشریك مساعی بخش خصوصی، چارچوبهای اجرایی لازم را به منظور اجرای برنامههای پیشبینی شده تدوین نموده¬ایم و با تمام توان نسبت به تحقق اهداف پیش رو گام برمی¬داریم.
ذرات آلودگی موتورسیکلت¬ها ریزتر و مخرب¬تر از خودروهاست
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز در این جلسه گفت: در جهت كاهش آلودگی هوای تهران 6 برنامه اجرایی از جمله ورود موتورسیكلتهای برقی، ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان تاكسیرانی، تعویض كاتالیست تاكسی¬ها، نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای دیزلی، رسیدگی به اتوبوسهای فرسوده و توسعه اتوبوسهای برقی، تدوین شده است.
دكتر سید وحید حسینی با اشاره به این كه 44 درصد روزهای سال گذشته، هوای تهران ناسالم و فقط 3 روز هوا پاك بود، افزود: وضعیت هوای تهران از حالت بحران هم عبور كرده و لازم است منابع تولید آلودگی همچون موتورسیكلتهای بنزینی مورد توجه ویژه قرار بگیرند.
وی با بیان این كه موتورسیكلتهای كاربراتوری در هر كیلومتر پیمایش بیش از 18 گرم آلودگی تولید میكنند، اظهار كرد: این در حالی است كه خودروهای با استاندارد یورو 2 در هر كیلومتر پیمایش کمتر از 3 گرم تولید آلودگی میكنند و به عبارت دیگر آلایندگی یك دستگاه موتورسیكلت به طور متوسط 6 برابر یك دستگاه خودرو با استاندارد یورو 2 است.
دكتر حسینی با تأکید این كه مقادیر زیادی از این 18 گرم آلودگی كه در برخی موتورسیكلتهای فرسوده حتی به 27 گرم نیز میرسد، به دلیل بد سوزی مونو اكسید كربن تولید می¬شود، تصریح كرد: بخشی از این آلودگی نیز ذرات معلق به عنوان ماده¬ای سمی است و اتفاقاً اندازه ذراتی كه موتورسیكلت¬ها تولید میكنند، خیلی ریزتر و مخرب¬تر از ذراتی است كه خودروها تولید میكنند و به دلیل همین ریز بودن، می¬توانند تا عمق ریه نفوذ کنند و سلامت شهروندان را با خطر جدی رو به رو نمایند.
یک میلیون موتورسیکلت در مرکز تهران تردد می¬کنند
دکتر حسینی با اشاره به این كه هر چند آمار درستی از تعداد موتورسیكلتهای فعال تهران در دست نداریم ولی پیشبینی میکنیم بالغ بر میلیون دستگاه موتورسیكلت بنزینی در محدوده مركزی شهر تردد میكنند، اظهار كرد: عموماً تنظیم هوا در موتورسیكلتهای كاربراتوری دقیق نیست و تنظیم آن¬ها پس از مدتی به هم میخورد و دچار بد سوزی میشوند.
وی با بیان این که علاوه بر آلودگی هوا، صدای ناهنجاری نیز از اگزوز موتورسیكلتهای بنزینی خارج میشود، اظهار كرد: موتورسیكلت تقریباً دو برابر خودرو آلودگی صوتی ایجاد میكند و از این رو ورود موتورسیكلتهای برقی در راستای سیاست¬های مدیریت شهری تهران در خصوص استفاده از فنآوریهای پاك، می¬تواند در کاهش آلودگی صوتی تهران نیز مؤثر باشد.
دكتر حسینی با تأکید بر این كه موتورسیكلتهای بنزینی 10 تا 15 درصد در ذرات معلق هوا و بالغ¬ بر 30 درصد در آلایندههای گازی هوای تهران نقش دارند، تصریح كرد: دلیل این موضوع عموماً كیفیت بسیار پایین موتورسیكلتهای تولیدی، كاركرد بسیار بد موتور آن¬ها و تنظیم نبودن این وسیله نقلیه دو چرخ است.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در پایان با تأكید بر این كه تعرفه واردات وسایل نقلیه پاك اعم از برقی و هیبریدی از 30 تا 40 درصد به 4 درصد كاهش پیدا كرده، خاطرنشان كرد: این نوید خوبی است از اهتمام جدی و برنامه¬های اجرایی دولت در این زمینه و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم نسبت به ترویج خودروهای هیبریدی و موتورسیكلتهای برقی اقدام كنیم.