شناسهٔ خبر: 5126398 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار‌دانش وزارت آموزش و پرورش:

رشته های هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش بومی سازی شود

خبرگزاری پانا: مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوره دوم کار‌دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: رشته‌هایی که هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش پاسخ نداده و در منطقه کارآیی ندارد حذف شود و بومی شدن رشته‌ها مورد توجه قرار گیرد تا نیروهایی تربیت کند که با بازار کار ارتباط داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری پانا، مهندس سید مصطفی آذرکیش اظهار داشت: بیش از24 درصد از دانش آموزان در دوره متوسطه دوم در پایه دوم و سومدر هنرستان‌های کاردانش کشور تحصیل می کنند.
مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش از ایجاد رشته های جدید برای هنرجویان هنرستان ها خبر داد و افزود: این رشته ها با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به رشته های کار و دانش افزوده در هر هنرستان کار و دانش این رشته ها آماده پذیرش هنرجو است.
وی افزود: این رشته ها شامل هتلداری، گردشگری، آشپزی و شیرینی پزی، جواهرسازی، بورس، طراحی فرش، آتش نشانی، هوانوردی و پرورش گیاهان دارویی است.
وی خاطرنشان کرد: در بودجه امسال 10 میلیارد تومان برای اجرای این طرح در هنرستان ها در نظر گرفته شده است.
آذرکیش یادآور شد: بیش از 7 هزار و 100 هنرستان در کشور داریم که 4 هزار و 400 هنرستان به هنرجویان کار و دانش اختصاص دارد و این هنرجویان در 264 رشته در شاخه کار و دانش مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان این که با توسعه این بخش می توانیم در آینده دانش آموزان را وارد بازار کار کنیم افزود: امسال نسبت به سال های گذشته رشد بیش از ۲۶ درصدی دانش آموزان ثبت نام شده در شاخه کار دانش داشتیم که این نشانگر بالا رفتن سطح آگاهی و شناخت دانش آموزان و والدین نسبت به رشته های مهارتی می باشد.
مدیرکل دفتر کار و دانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت:موضوعاتی که می تواند ارتقای کیفیت آموزشی را بالا ببرد ،افزایش پوشش تحصیلی ،توسعه فرهنگ کار آفرینی و بهبود کیفیت آموزش است .
وی همچنین بیان کرد: در استان فارس 38 در صد دانش آموزان دوره متوسطه دوم در هنرستان های فنی و حرفه ای و کارداشن مشغول تحصیل هستند که 21 درصد آنها مربوط به رشته کاردانش است.
آذرکیش اضافه کرد: در استان فارس410 هنرستان وجود دارد که 290 هنرستان مربوط به رشته های کاردانش است.
وی اظهار کرد: از آنجا که اشتغال اساسی ترین رکن زندگی و پیشرفت هر جامعه محسوب می شود و رشد و تعالی جوامع به نحوه اشتغال افراد آن بستگی دارد، لذا باید هدایت نسل جوان به سمت مشاغلی که بیشترین تناسب را با استعدادهای آنها داشته باشند، صورت گیرد.