شناسهٔ خبر: 51260352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ارتش یمن با بیش از 25 پهپاد و موشک حملات 5 روز اخیر ائتلاف عربستان را پاسخ داد

وزارت دفاع سعودی هدف جدید یمنی ها

صاحب‌خبر -
زهره صفاری/ ارتش یمن در حمله همه جانبه موشکی و پهپادی، وزارت دفاع و تأسیسات نفتی و استراتژیک، سعودی‌ها را هدف قرار داد و عملیاتی را رقم زد که صدای آن با‌وجود سکوت عربستان، با بازتابی گسترده در جهان شنیده شد.
به‌گزارش «رویترز»، در این عملیات که شامگاه دوشنبه اهداف مهمی را در ریاض، جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر با چندین موشک بالستیک و 25 پهپاد نشانه رفته بود، خساراتی نیز به تأسیسات نفتی آرامکو وارد آمد. اتفاقی که گرچه هنوز میزان آسیب آن اعلام نشده است اما برای سعودی‌ها یادآور خسارات شدید حمله سال 2019 بود که بیش از نیمی از درآمد نفتی عربستان را از بین برد. به نوشته «المسیره»، سخنگوی ارتش یمن در حالی که شامگاه دوشنبه در توئیتی از این عملیات گسترده پرده برداشت، صبح دیروز در بیانیه‌ای این حمله همه جانبه را پاسخی به تجاوزهای اخیر ائتلاف عربستان و امریکا و کشتار غیرنظامیان در صنعا و چندین شهر و روستای یمن اعلام کرد. «یحیی سریع»، در این بیانیه تلویزیونی با تأکید بر این پاسخ سنگین ارتش یمن به حملات عربستان گفت: «ارتش یمن به یاری خدا در عملیات نظامی گسترده موسوم به «هفت دسامبر» مقرهای نظامی دشمن در ریاض، طائف، جیزان، نجران و عسیر را هدف قرار داد.»
براساس این بیانیه، ارتش یمن ساختمان وزارت دفاع عربستان، فرودگاه «ملک خالد» و چندین موضع نظامی در ریاض را با 6 موشک «صمد3» و چندین موشک «ذوالفقار» هدف قرار داد. همچنین 6 موشک «صمد2» و «صمد3» پایگاه «ملک فهد» طائف و تأسیسات نفتی «آرامکو» در جده را نشانه رفت و 5 پهپاد «صمد1» و «صمد2»، نیز به پایگاه‌های نظامی و منطقه‌ای «عبدا»، «جیزان» و «عسیر» خساراتی وارد کرد. «یحیی سریع» با هشداری دوباره به شهروندان و ساکنان عربستانی برای فاصله گرفتن از مواضع نظامی سعودی‌ها، اعلام کرد تداوم تنش‌ها و حملات نظامی ائتلاف سعودی در یمن با حملاتی وسیع‌تر و گسترده‌تر پاسخ داده خواهد شد و این عملیات‌ها تا توقف تنش‌های ائتلاف متجاوز سعودی تداوم دارد.
سکوت عربستان
تقارن عملیات گسترده ارتش یمن با آغاز تور منطقه‌ای «محمد بن سلمان»، ولیعهد جوان سعودی، آن هم پس از حدود 5 روز آتشبار شدید ائتلاف عربستان بر سر غیرنظامیان صنعا، حدیده و مأرب چنان ارتش سعودی را در شوک فرو برد که با‌وجود بازتاب گسترده این حملات و بیانیه ارتش یمن، مقامات این کشور سکوت اختیار کردند و سخنگوی ائتلاف سعودی در واکنش به این حملات تنها به افشای رهگیری و انهدام یک موشک در آسمان ریاض اکتفا کرد. به نوشته «المسیره»، عربستان در حالی با کوچک شمردن حمله یمن سعی در کتمان حقیقت دارد که خبرها از اختلال در روند پروازهای فرودگاه «ملک خالد» حکایت دارد و مقامات این کشور بخوبی می‌دانند کشته و مجروح شدن بیش از 10 غیرنظامی در آتش ائتلاف سعودی در صنعا و چندین شهر و روستای یمنی، با‌وجود تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح، آتش جنگ را بار دیگر در این میدان شعله‌ور کرده است. عربستان در حالی با این پاسخ مهر سکوت بر دهان زده است که به نوشته ایرنا به نقل از شبکه المیادین، پیش‌تر «عبدالملک الحجری»، عضو هیأت ملی مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن در واکنش به حملات هوایی شدید ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمنی در 9 استان که بیش از 50 شهید و مجروح بر جای گذاشته، کشورهای متجاوز را به پرداخت بهای سنگین تهدید کرده بود. در هیاهوی این تنش‌ها اما به نوشته «فارس» به نقل از «البوابه الاخباریه الیمنیه»، مزدوران وابسته به دولت مستعفی در جنوب شهر مأرب ساعاتی پیش از حمله همه‌جانبه نیروهای یمنی با ارتش و کمیته‌های مردمی درگیر شدند که در نهایت این درگیری‌ها به تسلط ارتش یمن بر منطقه الجدیده در نزدیکی میدان نفتی صافر در مأرب انجامید و صدها تن از اجیرشدگان دولت مستعفی و حامی عربستان تسلیم شده و شماری نیز مجبور به فرار شدند.

نظر شما