شناسهٔ خبر: 51258493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عامل تخریب یک اثر تاریخی در گرگان به یک‌سال حبس محکوم‌شد

گرگان - ایرنا - مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) گفت: مالک یک بنای تاریخی در گرگان به دلیل تخریب عمدی این اثر واجد ارزش و حفاظتی در عرصه ثبتی شهر تاریخی استرآباد به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، عالیه ملک‌شاهکویی اظهار داشت: برای مالک این بنا حکم توقف کار صادر و ابلاغ شد اما مالک بدون توجه به ابلاغ توقف کار، به تخریب ادامه داد.

وی بیان داشت: با پیگیری قضایی و به استناد ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی یک سال حبس تعزیری برای تخریب عمدی این ملک واجد ارزش و حفاظتی واقع در عرصه ثبتی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) صادر شد.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده خرابی وارد کند علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) افزود: طبق ضوابط طرح تفصیلی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) هرگونه تخریب عمدی ملک دارای واجد ارزش تاریخی، منجر به تغییر کاربری ملک تخریب‌ شده به کاربری خدمات عمومی یا فضای سبز خواهد شد.

بافت قدیم استرآباد گرگان با مساحتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار، سومین بافت تاریخی ثبت شده ایران بعد از اصفهان و یزد به شماره ۴۱ در فهرست آثار ملی قرار دارد.

بام‌های سفالی و قرمز رنگ، دیوارها و جرزها آجری و رج به رج کنار هم چیده شده شمایلی از شهری کهن به نام گرگان بوده که هنوز هم پا برجا است.

بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه‌های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری‌ها و امامزاده نور در محلات سرچشمه، دوشنبه‌ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویتی عمیق بخشیده است.

آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامند بازمانده مجموعه‌ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

نظر شما