شناسهٔ خبر: 51254606 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حاشیه های حضور سر زده رییس کل در جمع صرافان و خریداران بازار ارز

تهران- ایرنا- رییس کل بانک مرکزی در بازدید از میدان فردوسی با صرافان و مردم، در جریان روند بازار قرار گرفت و اعلام کرد که عرضه ارز در بازار متشکل ارزی بیش از نیاز بازار است و به زودی دسترسی متقاضیان به ارز نیز تسهیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روزها نوسان در بازار ارز حاکم است و دلالان در تلاش هستند با ارسال سیگنال‌های منفی و افزایش قیمت ارز، از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

شب گذشته نرخ دلار در بازار آزاد به ۳۱ هزار تومان رسید در حالی که روز گذشته نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی برای دومین روز متوالی کاهشی بود.

با ادامه التهابات در بازار ارز، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی برای اینکه از نزدیک در جریان خرید و فروش ارز قرار گیرد به میدان فردوسی که عمده معاملات ارزی در آنجا رخ می‌دهد، رفت.

وی روز سه‌شنبه را که مهمترین روز معاملات در ایام هفته است برای بازدید سرزده انتخاب کرد تا از نزدیک معاملات در صرافی‌ها را رصد و با مردم درباره مشکلات صحبت کند.

رییس شورای پول و اعتبار در بازدید میدانی خود ابتدا به سراغ صرافی‌های بانکی رفت و از آنها در مورد تامین ارز در بازار پرسید.

حاشیه های حضور سر زده رییس کل در جمع صرافان و خریداران بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی در گفت و گو با صرافان تاکید کرد که مشکلی در تامین ارز مورد نیاز بازار متشکل ارزی وجود ندارد و وضعیت عرضه ارز رو به بهبود است.

وی در خصوص اختلاف قیمت ارز در صرافی‌ها و بازار آزاد گفت: توصیه می‌کنم با توجه به اینکه مشکلی در عرضه ارز به بازار ارز نداریم، افراد ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های بانکی تامین کنند.

صالح آبادی تاکید کرد: به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به بازار متشکل را تسهیل کنیم و برای این منظور سامانه‌ای در ماه‌های آینده راه‌اندازی می‌شود تا افراد بدون حضور فیزیکی در صرافی‌ها، ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

یکی از کارکنان صرافی‌ها نیز در گفت و گو با رییس کل بانک مرکزی گفت: با تشکیل بازار متشکل ارزی دسترسی متقاضایان به ارز تسهیل شده و عرضه ارز در این بازار مناسب است.در حال حاضر کمبودی در عرضه ارز به متقاضیان نداریم.

کارمند دیگر صرافی بانکی به رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد داد تا با افزایش سقف عرضه ارز به بازار متشکل ارزی باعث شود تا دست دلالان از بازار کوتاه شود. در این صورت افراد نیز خواهند توانست تا به راحتی ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این پیشنهاد گفت: با همکاری صرافان، کانون صرافان، اتاق بازرگانی و صادرکنندگان هر جا لازم باشد تسهیلی در عرضه ارز انجام شود، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی از صرافان خواست نرخ ارز در سامانه نیما و بازار متشکل را اطلاع‌رسانی کنند.

صالح‌آبادی اعلام کرد که بانک مرکزی در نظر دارد نرخ ارز را در سایت‌های بازار متشکل، بازار سرمایه و رسانه‌ها اطلاع رسانی کند زیرا بازار اصلی همان بازار متشکل ارزی است و حجم معاملات در این بازار مرجع کشف قیمت ارز است.

حاشیه های حضور سر زده رییس کل در جمع صرافان و خریداران بازار ارز

وی همچنین در گفت و گو با مردم که خواهان ساماندهی بازار ارز بودند، گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم که با عرضه ارز به شکل اسکناس و حواله، دلالی‌ها را کاهش دهیم.

صالح آبادی گفت: در سامانه نیما بیش از تقاضا، عرضه داریم و تلاش می‌کنیم حباب‌ها و هیجان‌ها را کاهش دهیم.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که نرخ خرید دلار بر تابلوهای صرافی میدان فردوسی ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ فروش ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان بود و دلالان دلار را با رقم ۳۰ هزار تومان خرید و به قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروختند.

نظر شما