به گزارش ایسنا، ملکی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، گفت: تصمیمات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا مسکنی است که با راهکارهای موقتی و کوتاه مدت مثل ایجاد محدودیت در برخی فعالیتها بخشی از مواجهه شهروندان با آلودگی هوا را کاهش می دهد و مقداری نیز در کاهش آلودگی موثر خواهد بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه نساجی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران گفت: در جلسه آینده کمیته اضطرار آلودگی هوا که روز شنبه برای تصمیم گیری روزهای آینده برگزار خواهد شد، گزارش شهرداری تهران و شرکت نمایشگاه های بین المللی اخذ خواهد شد تا برای برگزاری نمایشگاهها در آذر و دی ماه تصمیم گیری کنیم، چرا که با توجه به پایداری هوا در ماه های پیشرو اگر لازم باشد نمایشگاه ها را تعطیل خواهیم کرد.
مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران نیز در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: مسیر بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص آلودگی هوا باید قدری متفاوت باشد هنگاهی که به سهم منابع آلاینده که توسط مجموعه های مختلف و وسایل نقلیه منتشر می شود نگاه می کنیم ۶۰ تا ۷۰ درصد این آلایندگی مربوط به منابع متحرک و ۳۰ درصد دیگر مربوط به سایر منابع است که از این میزان ۱۸ درصد صنایع، ۱۲ درصد نیروگاه ها و ۴ درصد مربوط به پالایشگاه ها است و باید مشخص شود که برای این موارد چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: در حوزه منابع منتشرکننده آلایندگی توسط وسایل نقلیه نیز سهم تاکسی ها ۲ درصد؛ موتورسیکلتها سهمی بیش از ۱۰ درصد، وانتها ۲ درصد، اتوبوسهای سرویس مدارس و ارگان های دولتی ۷ درصد و کامیون و کامیونت ها ۱۶ درصد را به خود اختصاص دادند.
وی گفت: خودروهای فرسوده سواری ۲۳۷ هزار خودرو هستند که تا دو سال دیگر رقم آنها به ۴۷۰ هزار دستگاه می رسد. در حال حاضر ۳۲ هزار تاکسی فرسوده داریم که ظرف دو سال آینده به حدود ۵۰ هزار دستگاه می رسند. همچنین ۸۵ هزار وانت فرسوده داریم که تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۲۰ هزار دستگاه می رسد. ۶۲۰۰ دستگاه مینی بوس فرسوده داریم که تا سال ۱۴۰۲ به حدود ۷ هزار می رسد.
به گفته وی، تعداد اتوبوسهای فرسوده شرکت واحد در حال حاضر ۵ هزار دستگاه عنوان شده که تا ۱۴۰۲ به حدود ۶ هزار دستگاه می رسند، بر ای اتوبوسهای سرویس مدارس و ارگانها نیز در سال جاری ۳۷۰۰ دستگاه داریم که تا ۱۴۰۲ به ۴۵۰۰ دستگاه می رسد. تعداد موتورسیلکت های فرسوده در سال جاری دو میلیون دستگاه است که تا ۱۴۰۲ به ۲.۵ میلیون می رسد. به این ترتیب در دوسال آینده فاجعه ای در آلودگی رخ می دهد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی این ناوگانها در نظر گرفته نشده است و مداوم باید دست به دعا شویم برای وزش باد.
وی تاکید کرد: ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو کمبود داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی مشکلات زیادی داریم دولت باید در قالب تهاتر و سایر روشها نسبت به تهیه واگن و در اختیار گذاشتن واگنها برای شهرها اقدام کنند. بی تردید باید تصمیمی عاجل در سطح ملی و هیات دولت در این حوزه گرفته شود.
وی در خصوص روشن ماندن درجای اتوبوسها در پایانه ها گفت: در این حوزه متاسفانه با فرسودگی اتوبوسها مواجه هستیم و همچنین اعتراض شهروندان نسبت به سرد بودن خودروها در فصل سرماست که همه آنها باعث می شود اتوبوسها ۱۰ دقیقه در جا روشن بماند.
به گزارش ایسنا ، در بخش دیگر این جلسه سوده نجفی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: باید راهکارها را در سه بخش برای مقابله با آلودگی هوای تهران تقسیم بندی کنیم ابتدا راهکارهای مسکنی است که در جلسات کمیته اضطرار اتخاذ می شود و دیگری موضوع پیشگیری است بی تردید نیاز است که با تشکیل کارگروهی علمی برای آلودگی هوا تصمیمات علمی و کارشناسی اتخاذ شود.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این جلسه محمدجواد قنبری معاون نمایشگاه بین المللی تهران نیز با تأکید براینکه در نمایشگاه بین المللی تهران ۲۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که ماهانه برای نگهداشت آن ۵ میلیارد تومان هزینه انجام می شود، افزود: در نمایشگاه بین المللی تهران تنها نمایشگاه های تخصصی برگزار می شود که فروش مستقیم در آنجا نداریم عموما بازدیدهای تخصصی با کارت دعوت انجاممی شود و برای برگزاری نمایشگاه ها از حیث تجاری برنامه ریزیهای چندماهه انجام می شود.
وی گفت: انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب باید در دراز مدت انجام شود، در حال حاضر شهر آفتاب ۱۲ هزار متر فضای نمایشگاهی دارد اما نمایشگاه بین المللی تهران دارای ۵۰ هزار متر فضای نمایشگاهی است. نمایشگاه شهر آفتاب امکانات لازم را ندارد و عموما به دلیل عدم امکانات و دسترسی لازم مورد استقبال قرار نمی گیرد.
انتهای پیام
نظر شما