شناسهٔ خبر: 51242123 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۶ آذر ماه، روز دانشجو

در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۱۶ آذر ماه روز دانشجو نامگذاری شده است. این روز، به یاد سه دانشجو گرامی داشته می شود.این سه دانشجو هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت مریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند .

صاحب‌خبر -

روز دانشجو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۱۶ آذر ماه روز دانشجو نامگذاری شده است.  این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند گرامی داشته می‌شود.

در کشور ما دانشجویان نقش بسزایی در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و  اقتصادی دارند.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشگاه و نقش آفرینی و بالندگی عنصر دانشجو بوده است.

یکی از مهمترین این نهاد‌های انقلابی که دانشجویان خط امام تاسیس کردند، جهاد سازندگی بود که نقش به سزایی در عمران و آبادانی کشور در دوران دفاع مقدس و سازندگی داشت امروز نیز دانشجویان بسیجی در قالب بسیج سازندگی با حضور در مناطق محروم اقدام به خدمات رسانی به مردم می‌کنند. ساخت و تعمیر مدارس- مساجد- راه‌های روستایی و ... از جمله این اقدامات است.

در جمهوری اسلامی ایران که برخوردار از آرمان‌های متعالی اسلامی و مردمسالاری دینی است، خصائص دانشجویان و محیط دانشجویی همسو با آرمان‌های دینی مردم، از اثرگذاری بیشتر در قیاس با سایر جوامع برخوردار است.

رشد وتوسعه کشور در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و به ویژه فناوری صلح آمیز هسته‌ای در سال‌های اخیر نتیجه تلاش و مجاهدت  علمی دانشجویان و دانشگاهیان است و به همین خاطر  است که امروز شاهدیم که به همت همین نخبگان دانشگاهی کشور ما در تولید علم در رتبه ۱۵ هم جهان قرار گرفته است.

بیش از ۲۶۰۰ نفر از شهدای والامقام کشور دانشجو هستند که از این میزان ۵۲ شهید متعلق به استان اردبیل است. قطعاً برخورداری نیرو‌های رزمنده از چنین پشتوانه‌ای آثار وبرکات زیادی در نحوه پیشبرد و مدیریت جنگ داشته است.

در حال حاضر در ۵۷ واحد مرکز آموزش عالی استان بیش از ۴۲ هزار دانشجو در حدود یک هزار رشته تحصیل و تولید علم مشغولند و در کنار آموزش در مسائل سیاسی- اجتماعی و فرهنگی استان نیز نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

نظر شما