شناسهٔ خبر: 51235566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح زاگرسانه در بیجار اجرا شد

سنندج - ایرنا - طرح زاگرسانه در راستای توسعه و احیای جنگل‌های زاگرس با همکاری انجمن‌های محیط زیستی، شهرداری، اداره منابع طبیعی، جهادکشاورزی، کوهنوردان و جمعی از طبیعت دوستان، در دامنه کوه نسار شهر بیجار اجرا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عصر دوشنبه با حضور تعدادی از اعضای گروهای مردم نهاد و طبیعت دوست با همراهی ادارات جهادکشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی در دامنه کوه نسار شهر بیجار با کاشت هسته بلوط، بادام و ارغوان اجرا شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار در حاشیه این آیین بذرکاری گفت: اجرای طرح زاگرسانه که از ابتدای آذر ماه در مناطق زاگرس نشین آغاز شده است و با حضور گروه های مردم نهاد لاله های نسار و پاکبانان گروس، کوهنوردان و جمعی از مردم طبیعت دوست، بیش از ۶ کیلوگرم هسته بادام، ارغوان و بلوط در دامنه کوه نسار شهر بیجار کاشته شد.

قدیر آریان افزود: این طرح از سال ۱۳۹۷ در راستای حفاظت از تنفس زاگرس و احیای دوباره پوشش سبز زاگرس آغاز شده است و عصر امروز با فراخوان عمومی در فضای مجازی شهرستان بیجار، پویش مردمی زاگرسانه با هدف ترویج اهمیت طبیعت و حفاظت از محیط زیست اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر به دلیل آتش سوزی جنگل های زاگرس و زمین خواری توسط افراد سودجو و فرصت طلب، بخش زیادی از جنگل های زاگرس از بین رفته است گفت: حفظ طبیعت زاگرس، به منزله حفظ سلامت و تامین آب حیات در منطقه است که نقش ۴۵درصدی زاگرس در این خصوص غیر قابل چشم پوشی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار تاکید کرد: فرهنگ سازی و آموزش کودکان به نهال کاری، بذرکاری و توجه به منابع طبیعی می تواند در برابر زیاده خواهی و تخریب محیط زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و با افزایش بارش در ارتفاعات، کوه‌ها که حلقه‌ ارتباطی گردش آب است تقویت خواهد شد. 

او با توضیح اینکه هر یک از این هسته ها که در این زمین کاشته می شود یک فرهنگ سازی است برای آیندگان گفت: هدف سبز شدن این هسته ها نیست، ایجاد پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع جزو سرمایه ها و ثروت ملی محسوب می شوند و حفاظت از این گنجینه های ارزشمند در توسعه پایدار و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

آریان توضیح داد: پاکسازی عرصه های طبیعی و حاشیه منابع آبی، نهال کاری و بذرپاشی، تهیه علوفه مورد نیاز حیات وحش در فصل زمستان و اجرای برنامه های آموزشی و فرهنگی در شهرستان بیجار، نمونه ای چند از فعالیت ها و اقدامات انجمن ها زیست محیطی این شهرستان است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قراردارد.

نظر شما