شناسهٔ خبر: 51230820 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد ۷۰ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برگشت ارز حاصل از صادرات از ابتدای امسال تا ۱۵ آذرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای علی صالح آبادی با بیان اینکه دسترسی بانک مرکزی امسال به منابع ارزی کشور بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است، افزود: از نظر ورود ارز به کشور هم اکنون در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش بینی این است که در​آینده‌ای نزدیک اوضاع بهتر از این خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7343897"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3297809/7343897?width=600&height=340"></script></div>

وی با بیان اینکه در بازار ارز دو حوزه مهم وجود دارد که یکی بازار نیما و دیگری بازار متشکل ارزی است گفت: در سامانه نیما که ارز صادرکنندگان را عرضه می‌کند خوشبختانه از ابتدای سال تا امروز یعنی پانزدهم آذرماه، ۲۲ و ۴ دهم میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی عرضه شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از این مبلغ ۲۰ میلیارد دلار جهت تامین منابع موردنیاز واردکنندگان عرضه شده است.

صالح آبادی با بیان اینکه کل تامین ارز کشور برای تمامی کالا‌ها معادل ۳۶ میلیارد دلار بوده گفت: بخشی از این مبلغ از طریق سامانه نیما و بخشی هم بصورت بانکی تامین شده است.

وی گفت: این میزان تامین ارز نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در حالی که کل ارز تامین شده سال گذشته ۳۶ میلیارد دلار بوده، اما امسال در نه ماهه نخست این رقم حاصل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با ابراز خرسندی از اینکه عرضه ارز در بازار بسیار خوب و مطلوب است افزود: بعنوان نمونه دیروز ۲۳۷ میلیون دلار ارز با نرخ حدود ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان در سامانه نیما معامله شده در حالی که عرضه دیروز ۴۵۶ میلیون دلار بوده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7343946"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3297809/7343946?width=600&height=340"></script></div>

صالح آبادی با تاکید بر اینکه تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جزو برنامه‌های جدی بانک مرکزی است گفت: این هدف را با مشوق‌هایی تسهیل خواهیم کرد و به دنبال آن هستیم تا صادرکنندگان خرد را با واردکنندگانی که نیاز به ارز دارند به صورت مستقیم مرتبط کرده و تبادل ارز بین این واردکنندگان و صادرکنندگان را تسهیل خواهیم کرد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های بانک مرکزی را تقویت عرضه ارز در بازار داخلی عنوان کرد و افزود: با مشوق‌هایی که مدنظر است تلاش داریم تقاضا‌هایی که خارج از بازار رسمی وجود دارد نیز از طریق سامانه نیما پاسخ دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین موضوع ثبت سفارش و تعیین منشا ارز در حوزه واردات موضوع مهمی است که تلاش خواهیم کرد در کلیه مناطق کشور ارز از طریق سامانه نیما عرضه شده و تقاضا‌ها نیز از همین طریق پاسخ داده شود.

صالح آبادی با ارائه آماری از میزان عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز گفت: در بازار متشکل ارزی که بازار اسکناس ما است تاکنون یک و دو دهم میلیارد دلار عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه و هفت دهم برابر شده است که این عرضه نیز عمدتا توسط صادرکنندگان بوده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7343996"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3297809/7343996?width=600&height=340"></script></div>

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در بازار واقعی داریم و به صورت مستمر اطلاع رسانی می‌کنیم هیچ مشکلی برای عرضه ارز نداریم و با توجه به اتفاقاتی که در حوزه صادرات نفت و میعانات افتاده تا آخر سال وضعیت خوبی در بازار ارز خواهیم داشت.

تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی و دارو

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ۱۱ میلیارد دلار ارز برای تامین کالا‌های اساسی و دارو تختصیص یافته و این عدد بیش از کل تامین ارزی است که در سال ۹۹ اتفاق افتاده بود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7344147"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3297809/7344147?width=600&height=340"></script></div>

آقای علی صالح آبادی در نشست خبری ظهر امروز افزود: علاوه بر این‌ها یک و نیم میلیارد دلار نیز در همین بازه زمانی برای تامین واکسن کرونا تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز کالا‌های اساسی و دارو وجود ندارد.

صالح آبادی گفت: همچنین موضوع تورم که در سال گذشته بسیار بالا بود و دولت نیز در همین تورم بالا آغاز به کار کرد در دستورکار قرار گرفت و خوشبختانه در دو ماه اخیر نرخ تورم نقطه به نقطه روند کاهشی داشته است.

وی افزود: در مهر و آبان تورم نقطه به نقطه ۱۳ و ۹ درصد کاهش داشته و نرخ تورم ۱۲ ماهه هم نزولی شده و دو و نیم واحد در سطح کاهش داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رشد پایه پولی در سال ۹۹ سی ممیز یک دهم درصد بوده که سهم خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در رشد پایه پولی ۳۴ و ۸ دهم واحد درصد بوده است و این بدان معناست که بیش از کل رتبه پایه پولی شاهد رشد سهم خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بوده‌ایم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_7344132"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3297809/7344132?width=600&height=340"></script></div>

صالح آبادی افزود: در واقع بانک مرکزی قیمت ارز را با نرخ نیمایی به دولت پرداخت کرده در حالی که با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار عرضه کرده است.

وی گفت: در ۸ ماهه امسال رشد پایه پولی ۱۷ و ۸ دهم درصد بوده است که سهم خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ۶ و نیم واحد درصد بوده است یعنی نسبت به سال گذشته سهم خالص دارایی خارجی بانک مرکزی کاهش چشمگیری داشته است.

صالح آبادی افزود: در راستای کنترل تورم از برنامه‌های بسیار مهم، مدیریت رشد ترازنامه بانک‌هاست به طوری که مقرر گشته بانک‌های تجاری تا دو درصد در ماه و بانک‌های تخصصی تا دو و نیم درصد در ماه مجازند در ترازنامه رشد داشته باشند.

وی گفت: بانک مرکزی مدام این موضوع را رصد می‌کند و بانک‌هایی که این درصد‌ها را رعایت نکنند با افزایش سپرده قانونی مواجه می‌شوند چراکه یکی از موضوعات جدی برای کنترل خلق پول توسط بانک‌ها همین کنترل رشد ترازنامه هاست.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: موضوع کنترل اضافه برداشت بانک‌ها هم از موضوعاتی است که در ماه‌های آینده دنبال می‌شود تا بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

نظر شما